Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Service Kubota KH31

83 inlägg • Sida 2 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Janson1

#16 » 18:52:51, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar på att ventilpaketen (det är nog ett par tre stycken) sitter under golvet ungefär där spakarna är? För att få minsta gemensamma nämnare så: Vilket band är det som orkar dåligt? Om du har schaktbladet framåt så ger det vänster/höger band. Så får vi se om banddrivningen och sjunkande sticka sitter i samma ventilpaket eller ej.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1

#17 » 19:19:02, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns snarlika modeller här på downloads: Kubota KH-serien verkstadshandbok
Dom behandlar som sagt var inte din modell exakt men några snarlika, det är väl bara att kolla och jämföra. Ev så sitter ventilpaketet/paketen i motorutrymmet och då är det fullt synligt. Hur många pumpar har den, 2 eller 3 st? Sen har den en swivel, dvs den roterande hydraulförbindelse som sitter mellan över och underdel. Den kan ju också ställa till en del med svag banddrivning mm. Sen, själva ventilpaketet är ihopsatt av många enheter där varje enhet har en specifik funktion och bestyckning. (förmodligen är det 13 enheter totalt)?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

hjulia (trådstartaren)

#18 » 10:00:19, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag gissar på att ventilpaketen (det är nog ett par tre stycken) sitter under golvet ungefär där spakarna är? För att få minsta gemensamma nämnare så: Vilket band är det som orkar dåligt? Om du har schaktbladet framåt så ger det vänster/höger band. Så får vi se om banddrivningen och sjunkande sticka sitter i samma ventilpaket eller ej.


Körde lite kort härom dagen och så klart så lyckades jag inte helt provocera fram något av problemen nu när marken är frusen. Tyckte att båda banden bråkade lite, men min känsla är att det är vänster band (hade för mig att det var höger i somras, men inte säker) som har problem att driva ordentligt. Lyckades inte heller hitta någon lämplig stans där jag kunde gräva upp tillräckligt mycket material för att få stickan att sjunka så när jag kände på cylinderna var den kall. Hoppas att tjälen ger sig snart så att jag kan testa lite mer.
Har inte heller hunnit undersöka hur många pumpar jag har, ska göra det så fort vädret tillåter.

Tack för länken till verkstadshandboken! Har försökt att hitta en, men lyckades bara få tag i instruktionsboken. Mekanikern som letade fram instruktionsboken sa att KH31 är sneakvarianten av KH41 så de är i princip samma maskin (antar att det är motorn som skiljer), men när jag pratade med Kubota Sverige så trodde de inte att det var samma maskin. Dock hade mekanikern jobbat med dessa maskiner på 80-talet medan han på Kubota Sverige knappt ens visste vilken maskin jag pratade om så jag gissar på att mekanikern har rätt.

Vad gäller spakarna så har de gott om plats vid golvet och det verkar främst vara justeringen på dem som inte är helt i linje med varandra. Dock tycker jag att det känns som att framåt är det en mindre diff mot neutralt läge och bakåt, försökte ta kort men vet inte hur bra det syns

Neutral
Bild

Framåt
Bild

Bakåt
Bild
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

hjulia (trådstartaren)

#19 » 22:28:11, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag grävt lite och kommit fram till följande;

När stickan sjunker ( https://www.dropbox.com/sc/98cuulksw4jv ... TySfL959la ) så är stickcylindern ljummen/kroppstempererad medan skopcylindern är kall och bomcylindern aningen varmare än skopcylindern.
Stickcylindern är ungefär lika varm som ledningarna till skopcylindern medan ledningarna till stickcylindern är varma. Gissar att det tyder på läckage i stickcylindern?

Banden har jag fortfarande inte lyckats komma fram till vilken som drev dåligt så vet inte om den är som den ska nu eller om även andra bandet har börjat krångla..

Bommen kan jag vinkla åt sidan och efter att ha grävt en stund så har den ändrat läge. Kan det också vara läckage i en cylinder eller tyder allt detta på att det kanske är ett ventilpaket som spökar?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

hjulia (trådstartaren)

#20 » 08:51:07, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att maskinen hade stått några timmar i värmen igår så såg jag en droppe på stickcylindern så det känns definitivt som cyliderläckage. Jag tror att det åtminstone är skarven/skåran som pilen pekar mot som läcker, kan jag fixa det själv och i så fall hur gör jag? Behöver jag några specialverktyg? Jag har försökt att söka runt lite men inte hittat någon beskrivning för hur man gör.

Bild
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#21 » 09:17:05, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver en sk. haknyckel men den är mojängen kan sitta som s*tan… Hur mycket läcker den? Några droppar är knappast grundproblemet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#22 » 09:21:38, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stora läckaget är ju inne i cylindern dvs mellan sidorna,det är därför den blir varmare än övriga också.
Om du sträcker ut stickan så sjunker den väl troligtvis också?
Rörtång modell större funkar bra att lossa locket med men akta kolvstången
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#23 » 09:23:24, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen så är det en tätning i kolvbotten som behöver expanderas för att få på plats och sedan krympas efteråt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

hjulia (trådstartaren)

#24 » 07:49:41, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte droppat tidigare, men nu under påskhelgen så såg jag droppen och det var blött/kladdigt på bommen precis under där det droppar. Filmen (dropboxlänken ovan) är från dagen innan jag började se dropp och där ser man hur pass fort stickan sjunker med enbart stora skopan på och det var även då som jag kände på cylindrarna. Så jag antar att det läcker inne i den och nu har läckan blivit så stor att det även börjar läcka så att det syns.

Hur enkelt är det att försöka fixa själv och hur gör man? Både jag och sambon är händiga, men ingen av oss har tidigare försökt oss på att renovera cylindrar. Hur vet jag vilka packningar det ska vara och vart kan jag få tag i dem? Eller är det bättre att lämna in för renovering och i så fall vart?
Om det nu blir till att köpa en ny cylinder; vart får jag tag på en? Ungefärligt pris? Hur vet jag vilken som passar?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#25 » 08:07:27, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett försök att få loss själva muttern i ändan på röret och jobba sen framåt tills du blir färdig eller stöter på patrull... I första hand lokalisera felet exakt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bmrobban

#26 » 08:19:19, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kolvstången är fin så blir det betydligt billigare att demontera cylindern och lämna till hydraulikverkstad.
Alternativt försöka själv och fråga här vartefter.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

hjulia (trådstartaren)

#27 » 09:26:54, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att kolvstången är fin, men har inte studerat den ingående.
Några speciella verktyg som kan behövas? Antar att det inte finns några universella tätningssatser utan jag behöver öppna och titta hur det ser ut? Hade hoppats kunna beställa hem alla packningar mm som kan tänkas behövas/bra att byta när jag ändå håller på så att jag inte behöver ha maskinen stående så länge.. Någon som vet en bra verkstad som skulle kunna renovera kolven i närheten av Uppsala som har vettiga priser?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

hjulia (trådstartaren)

#28 » 09:28:25, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag nu gör detta själv; några tips på vad jag ska hålla utkik efter för att hitta felet? Om det nu inte är något väldigt uppenbart som att en packning är halv eller något liknande
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#29 » 11:10:09, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta isär och lägg ut här på M så dyker nog svaren upp... Det är väl den här haknyckeln som behövs.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

hjulia (trådstartaren)

#30 » 11:12:42, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ta isär och lägg ut här på M så dyker nog svaren upp... Det är väl den här haknyckeln som behövs.
Okej, får ta och göra det. Nu kommer jag dock behöva maskinen närmaste 1-2 veckorna så det får nog bli efter det så att jag garanterat har en maskin då

Skickat från min G8441 via Tapatalk
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se