Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Service Kubota KH31

83 inlägg • Sida 4 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ja-bond77

#46 » 20:35:52, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent och rent, det är ju inte olagligt att komma med oljiga delar till butiken... Men trevligt att spola av delarna med avfettningsspray typ bromsrengöring, även för en själv när delarna ska studeras.

Du behöver inte ta med röret till butiken. Lock och kolvhuvud och kanske stången, ja.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



hjulia (trådstartaren)

#47 » 09:08:43, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Rent och rent, det är ju inte olagligt att komma med oljiga delar till butiken... Men trevligt att spola av delarna med avfettningsspray typ bromsrengöring, även för en själv när delarna ska studeras.

Du behöver inte ta med röret till butiken. Lock och kolvhuvud och kanske stången, ja.


Känns bättre både för mig och dem om delarna inte är alltför oljiga. Sen tänkte jag att det kanske är bra att tvätta av allt innan ihopmontering för att vara säker på att det inte kommit in skit under arbetets gång.
Okej, vad bra. Då får nog röret sitta kvar om det går.

Vid en av anslutningarna till cylindern så läcker det ibland lite så tänkte försöka täta gängen när jag ändå har isär allt. Det ser ut att redan sitta någon typ av gängtätning på vissa av skarvarna så kan jag använda vanlig gängtejp till vvs även till detta eller finns det något som lämpar sig bättre?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

fretchi

#48 » 09:26:29, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängtejp är inte att förorda i hydrauliksammanhang. Bitar kan lossna och hänga med runt i hydraulsystemet med otrevliga konsekvenser som följd. Kolla först vart exakt det läcker (Presshylsa, slang, tätningsyta etc). Är det i tätningsytan i själva kopplingen, ta lös och kolla hur den ser ut. Tar du en bild kan vi säkert hjälpa till. Det finns en uppsjö av hydraulkopplingar också.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

hjulia (trådstartaren)

#49 » 09:42:53, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Gängtejp är inte att förorda i hydrauliksammanhang. Bitar kan lossna och hänga med runt i hydraulsystemet med otrevliga konsekvenser som följd. Kolla först vart exakt det läcker (Presshylsa, slang, tätningsyta etc). Är det i tätningsytan i själva kopplingen, ta lös och kolla hur den ser ut. Tar du en bild kan vi säkert hjälpa till. Det finns en uppsjö av hydraulkopplingar också.


Det var lite det jag misstänkte. På ett av ställena så ser det ut att vara gängningen som inte håller helt tätt, där pilen pekar, och som syns på de båda anslutningarna så är de tätade med vad jag gissar är vanlig gängtejp och så ser det ut vid alla anslutningarna till cylindrarna.
Det andra stället är till skopcylindern och där är i princip hela slangen kladdig så jag har inte lyckats se exakt vart det läcker, men det verkar inte vara mycket alls utan någon droppe då och då som rinner ner längs med slangen. Misstänker dock att det är gängorna även där som inte håller helt tätt. Tänkte göra rent slangen på utsidan så att jag förhoppningsvis kan se vart det läcker; är det bromsrengöring som funkar även dit eller riskerar det att förstöra gummit i slangen?
Bild
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

fretchi

#50 » 09:55:42, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängtätning, ex. Loctite 542 är en hygglig lösning på ditt problem. Bättre än gängtejp alla dagar i veckan åtminstone.
https://www.swedol.se/loctite-542-gngtt ... 20109.html

Bromsrengöring borde inte påverka slangarna nämnvärt. Dessutom tycker jag inte att de ser så värst tokfräscha ut redan nu, kanske dags för ett byte?

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

hjulia (trådstartaren)

#51 » 10:07:14, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Gängtätning, ex. Loctite 542 är en hygglig lösning på ditt problem. Bättre än gängtejp alla dagar i veckan åtminstone.
https://www.swedol.se/loctite-542-gngtt ... 20109.html

Bromsrengöring borde inte påverka slangarna nämnvärt. Dessutom tycker jag inte att de ser så värst tokfräscha ut redan nu, kanske dags för ett byte?


Tack! Misstänkte att det skulle finnas något mycket lämpligare! :smile:

Jo, jag har funderat på det. Känner en som jobbar på just Swedol som var ute och kollade på dem lite snabbt igår så ska nog lämna in de fyra sämsta slangarna till dem nästa vecka. Ska ändå serva hela maskinen så lika bra att passa på att byta slangarna när systemet ändå är tomt på olja

1 person gillar det här inlägget.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

ja-bond77

#52 » 11:14:11, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara som allmänt intresse av högt nörderi, vad använder kubota för standard på hydraulkopplingar? JIC är ju vanligt på västtraktorer och ORFS finns väl på en del nyare grävmaskiner har jag förstått, och äldre är väl främst ERMETO. På min japanska Kobelco använder man JIS. Men ändå Kubota?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#53 » 11:26:02, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser väl ut som JIS det där.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77

#54 » 11:27:32, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I så fall kanske man inte hittar dom i alla hyd-butiker. Hydroscand höll ett nöjaktigt lager här åtminstone.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1

#55 » 13:05:41, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangarna på bilden ser vridna ut, som att omlöparmuttern har tagit med sig slangen runt en bit vid förra monteringen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

hjulia (trådstartaren)

#56 » 11:57:21, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större delen av servicen utförd i helgen. Nästan alla vätskor och filter bytta och de fyra slangarna i sämst skick ligger nu i bilen i väntan på att åka till Swedol efter jobbet idag. Blir även till att inhandla några hylsor som jag saknade :grin:

Största problemet just nu är att jag inte får loss avtappningspluggen till hydraultanken samt att gaveln på cylindern sitter som berget (precis som ni anade)...
Jag har lyckats suga ut ca 15 liter hydraulolja ur tanken och enligt instruktionsboken (dock för KH36/41 och inte KH31) så ska den rymma 17 liter och förhoppningsvis får jag loss pluggen när jag har köpt en lite längre hylsa. Men om jag nu inte lyckas med det hur dumt är det att suga ut så mycket det går och sen fylla på med ny olja? Jag tycker att oljan såg fin ut, men eftersom det är första gången jag håller på med hydraulsystem så har jag ingen aning om hur den egentligen ska se ut. :klia:

Vad gäller gaveln på cylindern så sitter haknyckeln bra, både jag och sambon har provat att slå på den samt att slå och hänga på ett förlängningsrör på ca en meter utan resultat. Det känns som att det enda som händer är att vi drar bommen i sidled. Så vad gör vi nu? Längre rör? Värme? Kan det sitta en låsning någonstans? Problemet är att det är ganska trångt i garaget så längre rör än två meter får vi nog inte plats med och det känns inte som en bra idé att försöka köra ut maskinen i det skick den är nu.

1 person gillar det här inlägget.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#57 » 14:54:40, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du verkligen inte får isär den trots bra med förlängningar så överväg att lämna in den till någon verkstad som har gått renommé...
Man kan säkert vålda loss den värme från gasen och en slägga men känner du dig osäker med detta så är det bättre att låta bli.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#58 » 15:05:16, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett förlängningsrör på 1 meter är väl ganska blygsamt i sammanhanget

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77

#59 » 18:11:51, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 meters skaft på haknyckeln hör väl till standard... Bonus om man svetsar i ett skaft åt andra hållet och har nån knutte att lyfta på den två meters förlängningen. Sedan blir det grävmaskin.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1

#60 » 20:16:51, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då detta är en liten maskin, under 1,5 ton så måste väl proportionen mellan haknyckel och cylinder vara att med nån meter skaft eller något mer vara nog? Jag menar, hur mycket håller materialet för i cylinderändan? Och hur mycket håller haknyckeln för. och framförallt så kommer väl haknyckeln att dra sönder materialet i "muttern"? Så mao. vålda inte för mycket, fixar du det med en meter eller så i skaftväg, bra men annars så lämna iväg det!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se