Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Grävmaskin till tomten, storlek?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

rsa (trådstartaren)

#1 » 16:20:05, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu har vi byggt klart vårt hus och det är dags att fixa till tomten på 2000 kvm. Gräva diken, dagvattenledningar, stenkista, anlägga gångar, garageuppfart, plantera lite större träd och anlägga gräsmattor. Jag har tidigare använt en traktorgrävare (MF-50B) under bygget. Den känns dock nu lite för klumpig för kommande arbete. Vi har en hel del större sten i backen som man stöter på lite då och då.

Vad skulle ni rekommendera för storlek på maskin?
- Går det bra med en 2 ton eller ska man upp på 5 ton?
- Larver eller hjul?
- Är den värt den extra kostnaden för rototilt?

Även de äldre minigrävarna verkar vara så mycket dyrare än traktorgrävare!? På Blocket är det många färre som säljer minigrävare privat (jämfört med traktorgrävare). Betyder det att det är svårsålt privat?

Någon som har koll på begagnade Hyundai Robex R55W? Är det en okej maskin för det jag beskriver ovan? Svårsåld begagnad? Just den här är från 2001 med 8000 timmar.
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70



bonnen513

#2 » 07:29:00, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du är Maskinist så skulle jag nog föreslå en Åkerman H16 eller liknande.

Tänk vad fort detta trädgårdsarbete skulle gå. Kilopriset på en i den storleken är ju väldigt lågt jämfört med en dinky toy som dessutom inte är nån ögonfröjd och definitivt ingen öronfröjd. Och lukten, riktigt härligt inpyrd med gammel svaveldiesel och hydraulolja jämfört med den konstiga lukten av halvbränd kines.

Tror även det blir mindre spår eftersom du inte behöver flytta runt.

Nä nu har jag nog påverkat mig själv så jag får gå ut o kolla var en sån kan stå

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

QV_

#3 » 08:49:45, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min på 4 ton och hjul har ett rätt högt marktryck under hjulen. Mer en grannens TG på 8 ton.
Schaktbladet på en bandare är användbart att plana ut med och knuffa jord framför sig. Det gör man inte lika lätt (eller alls) med en hjulare.
Hjulare lämnar inga rivsår i gräsmattan som en bandare kan göra om man bara svänger. Man skall tydligen kunna svänga med bandare utan att riva upp gräsmattan om man lyfter ena sidan med grävarmen. Det lät kräva några timmars övning misstänker jag starkt.
Det tog mig 50 timmar att "få användning för" tilten på planerskopan.
Det tog 60 timmar innan jag svängde åt rätt håll 95% av gångerna, beroende på om den styrande axeln var fram eller bak.
Nu efter 500 timmar så skulle en rotortilt vara trevligt men den kostar ju en 50 extra
Eftersom du söker en mindre maskin och skall gräva diken så kolla att de gräver djupt nog.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

rsa (trådstartaren)

#4 » 11:58:00, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@bonnen513: Jag är inte utbildad maskinist. Har haft några olika maskiner senaste 10åren när jag byggt mitt hus. Skulle iof fungera med en större maskin, men det blir lite trångt runt huset. Jag tänkte mig något i prisklassen 150-200.000 kr. Problemet med de stor maskinerna är att det kan bli väldigt dyrt om någonting pajar...

"QV_: Jag kommer behöva plana ut en hel del på tomten och då är ju schaktbladet bra tänkte jag. Det fungerar alltså inge bra med en hjulare? Får hjulen inget fäste eller vad händer?
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

magloman

#5 » 12:09:08, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjul slirar direkt och tror inte dom orkar nåt heller

En 4-5tons bandare utan tiltrotator skulle du leta efter
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rsa (trådstartaren)

#6 » 12:24:12, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej magloman, då är jag med.

Utan tiltrotator säger du? Jag har kört några stora maskiner med tiltrotator och det är ju riktigt smidigt när man ska grusa och planera. Men det kanske inte är värt pengarna i slutändan. Klarar man sig med bara tilt (hydraulisk planerskopa)?
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

magloman

#7 » 12:28:36, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir för dyrt med det, bättre lägga pengarna på en bättre maskin. Du klarar dig med planerskopa. Visst det tar kanske lite längre tid men spelar roll?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#8 » 20:31:46, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rsa skrev:"QV_: Jag kommer behöva plana ut en hel del på tomten och då är ju schaktbladet bra tänkte jag. Det fungerar alltså inge bra med en hjulare? Får hjulen inget fäste eller vad händer?


Med en bandare så kan man hålla "planingen" jämn.
När jag lånade en bandare så vart en grushög utputtad och plan på 2 vändor.

Med en hjulare så blir inte högen plan. Första svängen så far ett hjul ner i en grop och då far schaktbladet ner. Sen blir du aldrig av med groparna!
Desutom så börjar hjulen slira långt tidigare än banden. Vist kan man plana ut med schaktbladet men det blir mycket jobb med planerskopan efteråt. Nu efter 500 timmar så börjar det fungera för mig med planerskopan. I början var planerbalk ett måste. Skall du planera i slänter så behöver du tilt. Annars måste du flytta maskinen hela tiden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

lellemars

#9 » 21:01:03, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten Neuson 2503 2,5ton med en vanlig grävskopa och en smalare kabelskopa och på gårdsplan står en tiltbar planerskopa som vi aldrig använder. Vi har aldrig gått bet på nåt hittills (6år). Det enda man kan gnälla på är att räckvidden är lite kort, typ gräva ur ett dike och lägga massorna på andra sidan diket går icke! Det går ju inte att göra jättefint efter sig utan rotortilt men det finns ju kratta och skyffel! Vi har grävt otaliga diken även två meter djupa för avloppsrör med stenar stora som hus men dom släpar man ut eller klämmer mellan skopan och schaktbladet och som sagt aldrig fått ge upp vi har också dränerat runt hus mm. Det tar nog lite längre tid men gjort blir det alltid!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

mimeck

#10 » 19:16:00, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkerman H3B med schaktblad!! Ungefär 8ton bandgrävare. Jag gjorde alla markarbeten till huset med en sånn. Det blev mycket grävning för att hitta vattenledningen. Avlopp, ström, platta och precis allt och lite till inklusive några träd flyttningar. Har även använt den till mycket annat. Tex. gjort skogsvägar, diken, brutit upp stubbar mm.

En ganska liten smidig maskin som klarar riktiga jobb.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#11 » 07:48:08, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade och mätte lite här hemma och hitta en perfekt plats där jag skulle kunna ställa en sån. Dottern kan ha den när hon gräver i sandlådan och jag kan hjälpa sambon med grönsakslandet. Borde gå lätt att få igenom ett sånt inköp.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Martin.Eriksson

#12 » 09:30:39, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte viktigast att den tål kyla om det är tomten som ska ha den? :mrgreen:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se