Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Märkligt hydraulfel

28 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Holmbergoo (trådstartaren)

#16 » 20:26:41, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G



Holmbergoo (trådstartaren)

#17 » 20:28:36, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och grävde idag, och då blev han så där lattjo, kraftlös och ryckig. Men nödfällningen funkar då, men inte när den går bra!? Tog ett par kort iaf.
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G

Janson1

#18 » 21:45:33, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte den har nödfällning överhuvudtaget... Det är i princip tre helt separata hydraulsystem förutom på några punkter...
1: den har samma tank/tillopp.
2: Om den har hammarhydraulik, förmodligen nån pedal på golvet, då kopplas dom två stora pumparnas oljemängd ihop och går till drivning av hammarhydrauliken via denna fotpedal. Det skulle kunna vara nåt vajsing med mittendelen av ventilpaketet. När den krånglar, fungerar schaktbladet då?, den bör gå på tredje pumpen.
Det känns väl inte som nåt retur/tilloppsproblem? Vi behöver nog ringa in felet ytterligare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Holmbergoo (trådstartaren)

#19 » 08:00:48, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som jag upplever är att alla funktioner funkar även när felet kommer, men allting blir långsamt och när stora förbrukare lyft av bom eller drivning av larver sker så rycker det. Ingenting blir mjukt och fint, hela maskin blir gungig (nu är den ju lite glapp här och där, men det blir inte bättre. Men stänger jag bara av motorn och startar om samtidigt som jag ger utslag på bom och sväng typ, så funkar det perfekt igen (dock fick jag göra det två gånger igår). Men alla funktioner funkar, om än ryckigt och kraftlöst. Skulle accumulatorn kunna vara boven, men borde den inte alltid vara dålig då, eller är det någon backventil kopplad till den som kan spöka? Nästa gång ska jag prova schaktbladet mer noggrant, men jag tycker mig ha upplevta att även det blir långsammare.
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G

Janson1

#20 » 19:09:49, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att den skall kunna ha nödfällning (om det är pilotsystem) så måste den ha en ackumulator... Jag har inte sett så värst många små minigrävare typ upp till 1,8 ton men dom verkar sakna just nödfällningen. Men det är väl bara at prova vidare för att mer exakt kunna ringa in felet!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#21 » 19:59:47, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som felet är i pilotsystemet. En ackumulator har du nog nånstans.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Holmbergoo (trådstartaren)

#22 » 21:17:13, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur testar man en ackumulator, är det mottryck i dessa som ska kollas?
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G

Ehnebom

#23 » 21:23:51, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du dränerar allt hydraultryck och mäter gastrycket i ackumulatorn med mätare och klocka avsedd för detta
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#24 » 21:41:04, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller, tittar efter om det finns en ackumulator, en typ halv fotbolls stor metallcylinder någonstans. Om man finner en sådan så lättaste sättet att testa den är just att försöka köra hydrauliken med motorn avstängd men med bygeln nerfälld (körläge) ev så måste "tändningen" vara i onläge.Det går i så fall bara att sänka bommen/stickan, man kan aldrig höja något...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Holmbergoo (trådstartaren)

#25 » 10:07:17, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kan det vara den lilla behållaren till vänster?
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G

Jac

#26 » 12:22:48, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som ackumulatorn ja. Där är nån ventil som reducerar trycket på ackumulatorn, den kan ha hängt sig.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Patrik C F Eriksson

#27 » 16:41:28, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jac, vart/hur ser du ventil? Under den röda hatten sitter ventil för att kontrollera/fylla med gas. Krävs specialverktyg. Går även kolla förladdningstrycket med manometer på oljesidan. En varning bara, var säker på att det är trycklöst innan du lossar någon koppling för oljan.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Holmbergoo (trådstartaren)

#28 » 11:13:19, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ett antal dagars grävande till, har jag märkt att maskinen alltid känns normal vid kallstart, efter några starter, några timmar in på dagen, blir den ofta ryckigare, man som känner pumpslagen i hydrauliken, kan det vara ackumulatorn som är dålig? Ibland blir det riktigt illa, men startar man om eller stänger av och låter den vila så är den normal igen. Nödfällningen funkar dock alltid.
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: knasen28 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se