Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Oljetrycks problem ew160 02

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

fredriksson84 (trådstartaren)

#1 » 19:59:57, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Igår satt jag och grävde ett litet kabeldike åt min far. När grävningen var klar gick jag och fikade och gick sen ut igen för att återfylla.

När jag kört ca 5min tänds oljetryckslampan. Slår direkt av maskinen, idag tappade jag ur oljan och kollade den inget glimmer eller liknande i oljan. Gjorde även ren oljetrycksgivaren med bromsrengöring.
Slår i ny olja och startar upp maskinen igen. Ingen oljetryckslampan lyser. Låter maskinen gå på tomgång, när den kommer upp i 74-75 grader tänds lampan igen.

Någon som har nå förslag på vad som kan vara galet?
Slitna lager?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
fredriksson84
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:52, 13-10-2018
Ort: falun
Sverige
Maskin: volvo ew160



torbjorn_forsman

#2 » 21:18:03, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slocknar lampan när du varvar upp motorn? Märks det några andra tecken på dåligt oljetryck, t ex lagerslammer som avviker från hur motorn brukar låta?

Är det verkligen en oljetrycksgivare (alltså en analog sak som ger ett mätvärde proportionellt mot oljetrycket) eller är det en oljetryckkontakt (vakt), dvs strömbrytare som slår från vid ett förutbestämt tryck?

Oljetryckkontakter kan bli konstiga om det har blivit en liten läcka i membranet, då fylls så småningom utrymmet även på baksidan av membranet med olja under tryck. Ofta - men inte alltid - brukar det även läcka ut olja ur oljetryckkontakten vid den sortens fel.

Som vanligt i såna här oljetrycksfrågor, så skulle jag föreslå att du börjar felsökningen med att koppla in en pålitlig manometer att mäta oljetrycket med.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fredriksson84 (trådstartaren)

#3 » 21:38:06, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ej vågat varva upp motorn något efter lampan börjar lysa. Men motorn låter som den gjort hela tiden när jag ägt den. Inga konstiga ljud eller liknande går riktigt fint i mina ögon..
Bilden jag bifogat visar hur givaren ser ut sen är det bara en röd lampa i displayen som börjar lysa.
Men jag antar att jag lär köpa en mätare och skruva i istället för givaren och se vad den hittar på.
Man är ju dock lite rädd för att skada motorn mer än nödvändigt om det nu är något fel på den.
Oljetrycks bör väl ligga någonstans mellan 2-4bar gissar jag?

Någon som vet hur oljepumpen ser ut i dessa perkins motorer om det kan vara något pumphjul som släpper i dom eller liknande? Bild

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
fredriksson84
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:52, 13-10-2018
Ort: falun
Sverige
Maskin: volvo ew160

torbjorn_forsman

#4 » 22:29:40, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det på bilden längst upp till vänster att frånslagstrycket är 0,50 bar? Gängan finns ju angiven också, så det bör vara lätt att ordna en adapter till manometern.

Du kan nog räkna med 0,5-1 bar på tomgång med varm olja och några bar (stabiliserat av tryckreglerventilen) vid högre varvtal och/eller kall olja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fredriksson84 (trådstartaren)

#5 » 18:07:19, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplade in en biltema oljatrycksmätare precis. Den visar 6bar på tomgång oklart om det är rätt men mätaren är helt ny.
Sticker upp till 6.5 bar ungefär på ca 1600varv
Samt en helt ny oljetrycksgivare.

Men han tänder fortfarande oljetryckslampan.

Någon med nån idé?
BildBild

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
fredriksson84
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:52, 13-10-2018
Ort: falun
Sverige
Maskin: volvo ew160

torbjorn_forsman

#6 » 20:13:12, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säker på att du har kopplat in mätaren och oljetrycksgivaren rätt? Till att börja med, hör givare och mätare ihop?
De flesta såna där givare brukar ha den analoga delen jordad till gängan och glidkontakten ansluten till ena polskruven. Andra polskruven går till en kontaktfunktion för oljetryckslampa.
Det är viktigt att man ser till att gängan verkligen blir jordad till motorblocket, vilket inte alls är självklart om man har använt gängtejp. Säkrast att ohmmäta för att kolla.

Mät hellre med en vanlig mekanisk manometer av god kvalitet (låna t ex från tryckluftkompressorn eller en däckpåfyllare).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fredriksson84 (trådstartaren)

#7 » 20:23:34, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätare och givare hör ihop. Ny värsting från biltema. Men har använt gängtejp så det kan ju ställa till det. Har kopplat den efter medföljande kopplingsschema.
Men ej på orginalgivaren.
Har beställt en manometer ifrån oie. Så ska försöka snida ihop en adapter till den när den kommer

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
fredriksson84
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:52, 13-10-2018
Ort: falun
Sverige
Maskin: volvo ew160

fredriksson84 (trådstartaren)

#8 » 18:33:12, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetrycket på varm maskin låg på ca 3,7-3,8bar.
Så måste vara ett elfel någonstans.
Kollade in i elcentralen hittade ett motstånd eller vad det nu är som det är sot runt R1 se bild. Någon som vet vad det är till? BildBild

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
fredriksson84
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:52, 13-10-2018
Ort: falun
Sverige
Maskin: volvo ew160

torbjorn_forsman

#9 » 19:23:07, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

R1 är ett effektmotstånd, det är helt normalt att det blir lite varmt, värmen gör att luften stiger upp förbi motståndet och finns det då sot i luften så fastnar det på kretskortet med tiden. Så de där sotavlagringarna är inget att oroa sig för.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fredriksson84 (trådstartaren)

#10 » 08:38:20, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu mätt upp från givaren till kretskortet in och ut på det. När motorn är av är det jord mellan givare och kaross. Inte när motorn är igång.

Sen tror jag att kabeln från givaren går till kontakt X2 in i den stora datorn under stolen, någon som vet om detta stämmer och isåfall vilket stift i den kontakten?

Någon som. Öppnat den datorn och vet något om den om den är avancerad eller om det går att gör något i den själv?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
fredriksson84
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:52, 13-10-2018
Ort: falun
Sverige
Maskin: volvo ew160

fredriksson84 (trådstartaren)

#11 » 22:25:33, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortfarande problem med att oljelampan lyser till och från., funderar på en ergad kontakt eller likande, kontakten till höger om stolen nere vid golvet någon som vet om den har något med oljetryckslampan att göra på något vis och isåfall hur får man isär den? Får den att vrida sig ca 1-1.5cm den inget mer,

Har pipmätt mellan stiften på kretskortet och får kontakt där i mellan så verkar ej vara fel där och pipmätt från givaren till kretskortet, men kan ju vara en sprucken lödning kanske, går den via något eller kan man bara dra en kabel mellan stiften för att utesluta fel på kretskortet? Bild

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
fredriksson84
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:52, 13-10-2018
Ort: falun
Sverige
Maskin: volvo ew160


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Smuggler28, Ugluk och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se