Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pel-Job eb506

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

superdave (trådstartaren)

#1 » 12:34:38, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godag. Jag är igång och tittar på några minigrävare och dykt på bla en pel-job eb506 -99. Är det någon som har koll på hur man får tag i reservdelar till den? Om man hör av sig till tex swecon har dom ingen aning om vad jag surrar om, det verkar vara tungrott att skaffa grejer via dom helt enkelt.

Det största problemet är ju inte att skaffa tex filter, problemet är att det finns en felkod som behöver redas ut.

//David
superdave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:21, 21-10-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



nixs

#2 » 14:08:23, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma maskin som hette Volvo EC50 en gång i forntiden.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

superdave (trådstartaren)

#3 » 16:49:07, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack nixs, med den infon lyckades jag reda ut ett och annat! :)

1 person gillar det här inlägget.
superdave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:21, 21-10-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

superdave (trådstartaren)

#4 » 17:34:57, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev affär då jag tyckte den rent maskinellt funkade fint och har gjort så i 65,8 timmar.

Idag när jag planerade ut 0-90 gick den fint som vanligt men efter att jag tryckte massorna med bladet märkte jag att motorn fick ett lägre varvtal, jag släppte allt och skulle öka handgasen varpå varvet ökade marginellt. Nåt var uppenbarligen fel och jag stängde av allt där och då utan att vänta. Från det att jag uppfattat det lägre varvet till stopp tog det kanske fem sekunder.

Från det att jag slog av motorn till att den slutade snurra gick det onormalt snabbt, lätt mindre än halva tiden mot hur lång tid det tar i normalfallet, dessutom gnisslade det till när den slutade snurra, det var tydligt att det nöp.

Bak i motorrummet var motorn normalvarm och det fanns olja i den innan jag startade för dagen och ingen olja är borta, oljan är heller inte missfärgad av vatten. Slangarna till hydraulpumpen var normalvarma, kylaren var normalvarm och utan missfärgning av olja, jag kände heller ingen lukt av något konstigt. Det enda som kanske är onormalt var att plattan mellan motor och pump var väldigt varm, jag vet visserligen inte hur varm den kan bli men den var varmare än allt annat dock gick det att ta i den utan att bränna sig.

Motorolja och filter byttes för 46 timmar sedan och det ska göras var 100:e timme.

Insatsfiltret till hydrauliken byttes för 2 timmar sedan och var stämplat 2001... Här kan jag vara ärlig och säga att jag tappade ur olja som jag inte fyllt på efteråt, ca 7 liter. Oljenivån var inte upp till rätt nivå i det lilla fönstret när jag var "klar" men jag är osäker på om det var det innan heller. Anledningen till minskad oljenivå var att när jag öppnade stora locket så var det till brädden fyllt, nästan ytspänning. När insatsfiltret lyftes upp rann all olja ovanför filtret ner i tanken och det kändes som att mängden olja var alldeles för stor. Efter stoppet har jag öppnat locket och sett att det finns olja direkt under locket dock inte lika mycket.

Efteråt har jag konstaterat att motorn går runt och jag upplever dessutom att det går lätt att dra runt den, jag satte ett koben på muttrarna vid nedre remskivan när jag drog runt den.

Efter ca två timmar startade jag motorn men den går ansträngt, inga hydraulfunktioner var aktiverade vid provet. När motorn slogs av stannade den onormalt snabbt dock inte lika snabbt som när jag panikstoppade.

Enligt säljaren är pumpen bytt men oklart när.

Hur går man vidare med det här på ett lugnt och försiktigt sätt för att reda ut vad felet är utan att sabba mer saker än nödvändigt?
superdave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:21, 21-10-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#5 » 18:51:26, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pumpen ligger på så mycket bör den värma upp hydraulolja ganska fort
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Göran Wall

#6 » 19:58:00, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har oxå en P-J EB506 men -97. Den har ATF olja i hydraulen sedan ny, vet ej varför, men funkar bra. I downloads finns handbok etc.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

superdave (trådstartaren)

#7 » 09:03:30, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@mathiast Ja det kanske den gör, jag vet inte hur snabbt den brukar bli varm på andra maskiner, menar du att det är fel på hydrauloljan eller att jag kört för hårt?
superdave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:21, 21-10-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#8 » 17:51:28, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det inte är en ls styrd pump på den och då cirkulerar väldigt lite olja när inget används så 20minuter tomkörning bör inte öka oljans tempo mycket.
Hade pumpen legat på så skulle nog oljan vara redigt varm då
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

martin wheelnut

#9 » 18:02:27, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova lossa hydraulpumpen från motorn och känn på den lös. Ev. prova starta motorn utan hydraulpump för att se om den låter/känns annorlunda då.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

Jac

#10 » 18:15:25, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS ser det ut att vara: https://www.volvoce.com/global/en/produ ... job/eb506/

Ligger pumpen på med 200 bar istället för vanlig, LS typ 15-20 bar, så är min erfarenhet från andra maskiner att man märker att det går tungt, även om den inte flytta mer olja än sin egen läck.
Kolla trycket när inga grävfunktioner används.

Kolla också att pedaler till extrahydraulik etc. verkligen är i neutral. Det kan vara länkage som kärvar eller skräp på hyttgolvet som gör att den vinklar på. På LS system så går trycket upp direkt vid minsta lilla ventilutslag.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

superdave (trådstartaren)

#11 » 20:30:35, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag försökte jag starta den men det gick sådär, den tände men hostade som att den gick tungt och hoppade aldrig igång på riktigt. Det kan vara möjligt att jag kom åt en avstängningskran som sitter på finfiltret vilket ströp tillförseln, om det kommer vi aldrig få veta.

Jag skruvade faktiskt bort den plattan med pumpen sittandes kvar på, då gick motorn ännu lättare runt för hand. Startade motorn och den lät som den ska göra.

Monterade på plattan med pumpen, startade, motorn och pump gick som man tycker att de ska..

Efteråt fyllde jag tillbaka den hydraulolja jag tappat ur och den är nu nästan i rätt nivå på glaset.

Jag är inte helt glad för nåt fel var det ju som nu inte går att hitta men nu när det pratas om att jag ska kolla så inga funktioner är aktiverade påminns jag om att både pedalen och schaktbladet kärvar. Spaken för bladet åker inte tillbaka till neutralt när man släpper och jag jobbade ju med bladet när felet kom. Det kan ju varit så att jag sänkte bladet till ändläget, spaken kanske inte gick till N, varpå missljudet kom. Gnisslet på slutet kanske bara var en slump eller fläktremmen. Låt säga att det berodde på att spaken var fullt aktiverad, varför svarade maskinen endast marginellt när jag ökade handgasen?
superdave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:21, 21-10-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jac

#12 » 21:50:17, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schaktbladet går på egen kugghjulspump, där krävs stora utslag för att dra upp trycket.
Extrahydrauliken går på huvudpumpen så den är misstänkt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

superdave (trådstartaren)

#13 » 14:28:46, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kunnat brodera ut rätt mycket men kärnan är att det funkar. Inga skrammel från ett eventuellt trasigt foder eller andra missljud. Plattan som pumpen sitter på är lika varm som vid det första tillfället men ungefär samma temperatur som motorn, att den upplevdes som för varm tidigare var nog nåt psykiskt som spelade in.

Att motorn tappat varv har jag inte riktigt lyckats provocera fram så vad det berodde på vet jag inte.
superdave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:21, 21-10-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jac

#14 » 15:33:32, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat pedalen till extrahydrauliken? Går den lätt och fint och centrerar utan problem?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

superdave (trådstartaren)

#15 » 22:43:45, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både pedalen och spaken är jiddriga pga det är wire som löper i ett ytterhölje och det är en j*vla skitkonstruktion, jag försökte smörja upp det för några månader sedan men fick ge upp efter att ha gjort så gott jag kunde med 556. Jag ska kika lite närmre på om läget på pedalen kan framkalla symtomen.
superdave
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:21, 21-10-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se