På tal om skruvavdragare...
Förra veckan fortsatte jag fixa med fuchsen nu när det bara är ett par kopplingar innan drift och rotation kan testas! Bara att jobba på
Tillbaks i gruvan tills mörkret faller. Nu är jag inte mästare på terminologi kring kopplingar, än mindre på lingrävare så ni får ursäkta mina kreativa ord och försöka förstå ändå
Jag lyckades konstatera att allt sitter fast Kopplingarna ska regleras genom att spaken i hytten går genom ett länkage som drar en axel fram eller bak, den axeln har två halvmåneformade saker som ska putta två "hylsor"(?) fram eller tillbaks på huvudaxeln. Detta ska då släppa upp respektive trycka ner några fjädrande "kilar" som jag tror sedan styr tryckplattorna och kopplar. Problemet är att verkigen inget här rör sig, allt är fastrostat och det är knappt man kan komma åt ens om man ligger över trummorna. Tappas något så faller det rakt ner igenom maskinen och bara de övre punkterna går ens att komma åt Iallafall försökte jag ta bort infästningen för den ena "hylsan" för att fördubbla kraften på den andra kopplingen och med rostlösare kanske få något att röra sig om jag hänger på spaken. Detta fungerar tvärt inte då allt är som svetsat ihop, det går inte ens att komma åt med kofot eller något verktyg av värde så arbete på plats är nära omöjligt. Det är nog dags att demontera innan jag spenderar hela vintern i maskinhuset
Nu ramlade förresten också handtaget till luckan av, ett testament till hur bra skick all plåt är på maskinen Färgen håller iallafall ihop allt (än så länge).
Mycket praktiskt med en lucka mellan hytt och maskineri Den stora axeln som ger mig problem ska jag nu beskriva lite bättre:
Centrerad i bilden är då boven i dramat. Denna axel består av (från vänster till höger): Ett kedjedrev, lagring, hylsa, tryckplatta, kugghjul, kugghjul, tryckplatta, hylsa, hyttens vägg (!), lagring, stort svänghjul/remhjul för ingående kraft från växellåda. Som ni ser är då i princip allt tryckt mellan två trummor, under ett tak och mellan några väggar så att bara få ut allt är inte lätt. Men som tur är sitter det bara fast i två lager, efter mycket funderande beslutade jag att demontera allt och arbeta i varma verkstaden med tillgång till alla verkstadsmaskiner så det är bara att börja arbeta!
Först åker stolen ur! Jag övervägde att plocka bort hela hytten men jag tror aldrig att jag kunde få ihop en ny så det får vara kvar. Kanske fixas det i framtiden men det är roligare med en ful fungerande maskin än en blivande fin maskin som väntat åratal på montering
Ut åker också en del skyddsplåtar och annat som är i vägen. Nu har jag lyckats demontera det mesta runtomkring som är i vägen, jag kan då avslöja att när jag lossade länkaget från styraxeln så gick allting väldigt trögt. Jag plockade av någon fettnippel och såg till att alla punkter smörjdes och sakta men säkert fick jag spaken att röra sig betydligt lättare Såklart testade jag ifall denna nyfunna kraft i länkaget kunde få loss någon koppling men nej inte rörde det sig en millimeter, inte ens med slägghammare för övertalning.
Gott om plats inifrån, hytten är också bara 160-170cm hög så jag kan inte stå raklång. Älskar ni inte att fixa kompakta maskiner? Planen är att ta ut axel och allt genom hytten eftersom där är betydligt mer plats och det inte är så många saker i vägen. Teoretiskt skulle man kunna ta bort remhjulet men när kilen suttit i över 50 år är risken att man aldrig får isär det trots kreativa metoder, och får man isär det kan hela hjulet spricka Så det får bli att ta bort axel och allt på ca 150-200kg.
Remmar av och lagerhållarna bortskruvade, nu var det bara att lyfta upp allt med kofot och så fort styrstiften åkt upp var det fritt Det är möjligt att jag måste ta bort något mer stag eller spak för att få ut allt, eventuellt även den bakre trumman eftersom dess kugghjul är i vägen för andra sidans kugghjul och koppling. Nu är det mycket grovgöra men när allt kommit ur och in i verkstaden ska det nog gå att plocka isär allt och få det att fungera som det ska Har troligen även något kulturjobb i bygden så jag tar krafttag för att kunna köra runt till våren