Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fuchs 301 Lingrävare

186 inlägg • Sida 6 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Kotten (trådstartaren)

#76 » 15:49:43, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om skruvavdragare... :vissla:
Bild

Förra veckan fortsatte jag fixa med fuchsen nu när det bara är ett par kopplingar innan drift och rotation kan testas! Bara att jobba på :thumme:

Bild
Tillbaks i gruvan tills mörkret faller. Nu är jag inte mästare på terminologi kring kopplingar, än mindre på lingrävare så ni får ursäkta mina kreativa ord och försöka förstå ändå :mrgreen:


Bild
Bild
Jag lyckades konstatera att allt sitter fast :ohnej: Kopplingarna ska regleras genom att spaken i hytten går genom ett länkage som drar en axel fram eller bak, den axeln har två halvmåneformade saker som ska putta två "hylsor"(?) fram eller tillbaks på huvudaxeln. Detta ska då släppa upp respektive trycka ner några fjädrande "kilar" som jag tror sedan styr tryckplattorna och kopplar. Problemet är att verkigen inget här rör sig, allt är fastrostat och det är knappt man kan komma åt ens om man ligger över trummorna. Tappas något så faller det rakt ner igenom maskinen och bara de övre punkterna går ens att komma åt :ohnej: Iallafall försökte jag ta bort infästningen för den ena "hylsan" för att fördubbla kraften på den andra kopplingen och med rostlösare kanske få något att röra sig om jag hänger på spaken. Detta fungerar tvärt inte då allt är som svetsat ihop, det går inte ens att komma åt med kofot eller något verktyg av värde så arbete på plats är nära omöjligt. Det är nog dags att demontera innan jag spenderar hela vintern i maskinhuset :???:

Bild
Nu ramlade förresten också handtaget till luckan av, ett testament till hur bra skick all plåt är på maskinen :mrgreen: Färgen håller iallafall ihop allt (än så länge).

Bild
Mycket praktiskt med en lucka mellan hytt och maskineri :thumme: Den stora axeln som ger mig problem ska jag nu beskriva lite bättre:

Bild
Centrerad i bilden är då boven i dramat. Denna axel består av (från vänster till höger): Ett kedjedrev, lagring, hylsa, tryckplatta, kugghjul, kugghjul, tryckplatta, hylsa, hyttens vägg (!), lagring, stort svänghjul/remhjul för ingående kraft från växellåda. Som ni ser är då i princip allt tryckt mellan två trummor, under ett tak och mellan några väggar så att bara få ut allt är inte lätt. Men som tur är sitter det bara fast i två lager, efter mycket funderande beslutade jag att demontera allt och arbeta i varma verkstaden med tillgång till alla verkstadsmaskiner så det är bara att börja arbeta!

Bild
Först åker stolen ur! Jag övervägde att plocka bort hela hytten men jag tror aldrig att jag kunde få ihop en ny så det får vara kvar. Kanske fixas det i framtiden men det är roligare med en ful fungerande maskin än en blivande fin maskin som väntat åratal på montering :smile:

Bild
Ut åker också en del skyddsplåtar och annat som är i vägen. Nu har jag lyckats demontera det mesta runtomkring som är i vägen, jag kan då avslöja att när jag lossade länkaget från styraxeln så gick allting väldigt trögt. Jag plockade av någon fettnippel och såg till att alla punkter smörjdes och sakta men säkert fick jag spaken att röra sig betydligt lättare :thumme: Såklart testade jag ifall denna nyfunna kraft i länkaget kunde få loss någon koppling men nej inte rörde det sig en millimeter, inte ens med slägghammare för övertalning.

Bild
Gott om plats inifrån, hytten är också bara 160-170cm hög så jag kan inte stå raklång. Älskar ni inte att fixa kompakta maskiner? :aaargh: Planen är att ta ut axel och allt genom hytten eftersom där är betydligt mer plats och det inte är så många saker i vägen. Teoretiskt skulle man kunna ta bort remhjulet men när kilen suttit i över 50 år är risken att man aldrig får isär det trots kreativa metoder, och får man isär det kan hela hjulet spricka :ohnej: Så det får bli att ta bort axel och allt på ca 150-200kg.

Bild
Remmar av och lagerhållarna bortskruvade, nu var det bara att lyfta upp allt med kofot och så fort styrstiften åkt upp var det fritt :thumme: Det är möjligt att jag måste ta bort något mer stag eller spak för att få ut allt, eventuellt även den bakre trumman eftersom dess kugghjul är i vägen för andra sidans kugghjul och koppling. Nu är det mycket grovgöra men när allt kommit ur och in i verkstaden ska det nog gå att plocka isär allt och få det att fungera som det ska :grin: Har troligen även något kulturjobb i bygden så jag tar krafttag för att kunna köra runt till våren :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Zukram

#77 » 17:01:45, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delarna till den där frihjulskopplingen ser inte ut att vara överdrivet omöjliga att tillverka nya.

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#78 » 22:59:18, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Delarna till den där frihjulskopplingen ser inte ut att vara överdrivet omöjliga att tillverka nya.


Nej relativt enkla grejer om man sätter in sig i det :thumme: Det är ungefär som en friktionskoppling / envägslager med rullar, men det vore en del jobb att lyckas pressa av allt från axeln och få ihop det med rätt toleranser och delar så den gör sitt jobb, risken är väl att ett speciallager fel så gör den antingen inget eller går varm och skär. I tyska broschyrer skrev de en del om hur mekanismen används, jag kan tänka mig att det är praktiskt när man har mast med krok och slipper släppa lasten med bromsband som enda skydd :mrgreen: Finns tyska böcker med delar och sprängskisser. Kanske för framtiden :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

David, Luleå

#79 » 13:14:36, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden med intresse trots 0-koll på lingrävare. Men du har rymma bilder och beskriver allt på ett bra och kul sätt att läsa så det är kul att följa med.

Men jag såg denna bilden och kan inte låta bli om att tipsa om 636 krypolja.

Kotten skrev:Bild


Du kanske redan har den. Men jag tycker själv att den är grym på att ta sig in mellan fastrostade och kärvande delar. Sen när allt lossnat går jag loss på andra smörjor. Men en bra start. Det bara kliar i fingrarna. skulle vilja gå igenom hela maskinen med denna och låta det verka ett tag.

Bild
Originalets URL: https://www.wurth.se/globalassets/inriver/resources/1893636_6176b898.jpg


Visst har du en sådan där injektor som man kan pressa in 5-56 eller 636 i fettnipplar med? då löser det upp gammalt fett och rost så att man sen kan mosa in riktigt fett när det väl börjat röra på sig.

Hoppas det löser sig för dig.

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Kotten (trådstartaren)

#80 » 15:25:58, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Följer tråden med intresse trots 0-koll på lingrävare. Men du har rymma bilder och beskriver allt på ett bra och kul sätt att läsa så det är kul att följa med.


Tack så mycket! Det är alltid motiverande att höra att inläggen uppskattas :grin: Jag har någon krypolja och det fungerade vettigt, för det mesta använder jag vanlig rostlösare och fett vilket brukar gå bra när man lirkar och det inte fastnat för illa. Har varit några gånger där det inte gått, exempelvis gaspedalen på min DGD4 där jag behövde skära upp ett rör för att se rosten välla ut och få det genomgående staget att röra sig :mrgreen: Men någon sån injektor har jag aldrig hört om innan! Låter suveränt att kunna trycka i krypolja när hållaren rostat så mycket att fettet inte kommer igenom. Det var en sådan led till svängens länkage men efter några minuters hårt tryckande med fettsprutan varvat med lirkande så rörde det sig någorlunda mjukt :smile: Tack för tipset, en sådan måste jag skaffa!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

David, Luleå

#81 » 15:53:46, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Holger

#82 » 15:54:11, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Följer tråden med intresse trots 0-koll på lingrävare. Men du har rymma bilder och beskriver allt på ett bra och kul sätt att läsa så det är kul att följa med.

Kan bara instämma! :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#83 » 15:55:30, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitaliserare lät vara bra. Har en liggande men aldrig fått tummarna loss att prova den...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Anton

#84 » 16:44:08, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden och ryser till ibland när Du visar bilder som man känner väl igen. Det var en smutsig men rolig tid när man körde en 301.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Kotten (trådstartaren)

#85 » 20:56:42, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vitaliserare alltså, en sån får inhandlas! :thumme: Och ett extra kol får läggas på så Anton snart kan se en video av maskinen i drift! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Anton

#86 » 21:04:29, 01-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Stridis2

#87 » 17:13:12, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte min vitaliserare via Hydroscand. Har för mig den gick på nästan 800 plus moms. Riktigt dyr, tycker jag, med tanke på hur liten och enkel pryl det är.

Å andra sidan, jag köpte min för jag hade en nippel på teleskoplastarens bominfästning som jag inte på villkors vis fick i fett. Kändes mycket svårt att plocka ner bommens lagring, så jag chansade. Men innan jag fått tummarna loss och provat den så fungerade högst plötsligt smörjnippeln igen! Så för min del räckte det att hota med vitaliseraren för att få det till att fungera, så då var det en mycket god investering.

Vill du låna och prova så går det bra, men priset är att du berättar om det fungerar eller ej...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten (trådstartaren)

#88 » 19:12:27, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer fortsättningen till den här episka sagan om Fuchsens återupplivande! Nu är det nära! :grin:

Bild
I torsdags tog jag och skruvade lite mer, började med att ta loss styrarmen som sköter kopplingarna. Nu kom man åt betydligt bättre!

Bild
Sen var det problemet att få ut allt :klia: Men det är bara att försöka! Det största problemet är plats, eftersom det inte är nog med plats för att lyfta upp axeln och inte heller kan man bara dra ut axeln för där är drev i vägen.

Bild
Med kofot och träklossar fick jag upp sidan med kedjehjulet, sen kunde jag steg för steg dra och lirka ut axeln i hytten! :grin:

Bild
Här är en bild som visar lite hur trångt det är, bilden är tagen inifrån hytten genom tittluckan till maskinrummet :smile:

Bild
Men ut kom den! Axeln vägde nog faktiskt bara 100kg men den var väldigt otymplig med roterande kopplingar och ett tungt remhjul i ena änden. Med lite lyfthjälp fick jag ner axeln på ett kontrollerat och säkert sätt, sen var det bara in i verkstaden med den och börja jobba :thumme: Såhär bra trodde jag inte det skulle gå i torsdags, jag räknade med att kanske ha ut axeln under fredagen. Inte ofta man är före schemat!

Bild
Här är en bild uppifrån och ner genom mitten av hela maskinen, det är kugghjul och drev och kedjor och rör och så vidare så långt ögat kan se. Jag tappade någon grej, den återsågs aldrig :mrgreen:

Bild
In med paketet och bara börja rengöra! Huggmejsel är bra för att skrapa bort tjock smuts, roterande stålborste är bra för att ta den sista beläggningen :thumme: Nu tänkte jag att det bara är att riva kopplingarna och allt, rostlösa och se till att allting rör sig. Ni ser att jag började försöka få loss det nedre kopplingslocket men det är flera styrstift och ett kullager som håller emot hårt så jag omprioriterade och tänkte kolla annat först. Det som satt var ju framför allt de banorna som ska reglera kopplingarna, men efter att ha rengjort rejält tog jag rostlösare och avdragare och efter en minut gick den ena banan hur fint som helst :mrgreen:

Bild
Jag fick se över grejerna en del med rostlösare och lirkandes men till min förvåning fick jag båda kopplingarna att bete sig finfint - på bara en timme! Bort med alla tankar om nya remmar och att måla allt, här ska monteras! :mrgreen: Bara att montera ihop igen.

Bild
Men det eviga mörkret faller tidigt och jag ville få den bakre trumman att röra sig för då kan axeln lättare gå förbi. Man lägger i/ur den bakre trumman genom att glida drevet fram/tillbaks med en fjädrande spak, nu satt ju allt såklart som svetsat... Här önskade jag mig starkt en vitaliserare! :mrgreen: Lyfthjälpten somnade på soffan så jag lade lite extra tid på att få allt att fungera och sköt upp ihopmontering till fredagen, nu var jag 4 dagar före mitt ihoptänkta schema! :grin: Allt hade verkligen fastnat på spaken som ska sköta den bakre trumman men innan mörkrets fulla ankomst fick jag den så en stark ung man som mig kan dra i spaken :vissla:

Bild
Fredagen kom och allt monterades ihop på ett par timmar, förvånansvärt fort! :grin: Kopplingarna fungerade då efter mina test och faktiskt så är alla funktioner i bruksskick nu - förutom fotbroms. Bara att montera ihop allt i hytten!

Bild
ungefär en vecka före planerat schema var maskinen fullt ihopsatt igen och redo att testas, men det fick vänta tills idag (lördag)! :grin:

Bild
Sidenote: Jag har hittat en del ny information om maskinen så jag tänkte rätta lite fel jag sagt i denna tråd innan, så här kommer det:
Tydligen är fuchsen från 1963, inte 68. De tillverkades dock mellan 1957 och 1979 så det var en mångsidig lingrävare som passade i tyskland! De flesta gick med mast som kran och de sista hade hydraulisk styrning och annan lyx.
Maskinen väger nog ca 6500kg med djupgrävningsaggregat, inte 8000kg som tidigare trott. Detta är ungefärlig maxlast.
Växellådan gör att man kan gräva i tre av de fyra växlarna, inte bara två som jag trott. Verkligen lyxigt med tre grävhastigheter plus gasjustering! :grin:
Det var nog allt jag spontant upptäckt idag, men nu vill ni nog veta hur det gick att testa maskinen :vissla: Då kan jag glatt meddela att alla funktioner nu fungerar och maskinen har idag kört för egen maskin för första gången på många år!

Bild
Hon förtjänade lite småfix med plåt och sånt, nu är det inget spännband runt motorhuven :thumme: Jag startade iallafall upp maskinen, motorn går inte riktigt som den ska men det får jag se över imorgon. Troligen går den fortfarande bara på en av de två cylindrarna, men eftersom insprutningspumpen fungerade efter min reparation är det nog bara att lufta eller renovera spridarna! Jag startade iallafall upp och körde lite fram och tillbaks, till min förvåning gick det jättesmidigt att använda allt från trummorna för grävaggregatet, rotation, drift och handbroms! :grin: Även en spak för mekanisk svängbroms finnes, så när jag flyttade den fick jag lägga den i rotationsläge för att snurra överdelen - bromsa in denna när spaken är urlagd och låsa överdelen för att sedan växla över till drift och köra runt med maskinen :mrgreen: Riktigt roligt var det, men motorn orkade inte den minsta uppförsbacke. Sen hjälpte det inte att däcktrycket som ska vara ca 4kg var 0-2 istället :vissla: Däcken pumpades och ska ses över men maskinen fungerar iallafall! :hurra: Efter bara lite mer än ett år är alla stora mekaniska problem fixade, nu återstår översyn av spridare och broms innan jag kan puttra runt och gräva lingrävare var jag vill! :lmao: Förhoppningsvis kommer mer inlägg här snart, men än så länge är jag mycket nöjd över de senaste dagarnas arbete :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

20 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

bmrobban

#89 » 19:57:43, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starkt jobbat ! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

igelkottar

#90 » 20:14:20, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat Kotten :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se