Då kom dagen för drygt en vecka sen, lintrumman skulle plockas ner!
Skruvdragaren drar vilket håll som helst utan
motstånd, glömmer man sig så åker skruven
Varför måste alla
skydd sitta i hundra bultar som dessutom håller trummorna
Det är verkligen himlen för mekanik!
Många bilder är praktiska så jag inte glömmer viktiga mått, som bromsjusteringen för trumman
Trumman till höger skulle ut men detta vore betydligt lättare om hytten inte fanns, eller andra lintrummor, eller något alls. Fick lossa trumman till vänster så den högre inte kilades, jag kan lyfta ena änden lite men hänger jag mig i vajern händer inget så trumman väger nog 100kg minst! Men när jag kollade noggrannare satt trummans ena
kugghjul stumt gjutet, då fallerar ju min teori om en
koppling till var kugghjul
Men hur ska man då kunna mata in trumman om den stumt matar ut alltid, att lägga i det andra kugghjulet låser ju bara allt?
Kanske denna klumpen jag ignorerat innan är boven i dramat! Det kanske är någon sorts specialkoppling som överför lite kraft men ifall man bromsar eller matar in linan låter sig överröstas av det. Bara att plocka av och skruva ner!
Lättare sagt än gjort utan att ta bort hytten, fick ta vinkelslipen till hjälp!
Sen kom aset in på arbetsbänken och blev dubbelt så stor
Det ska nog ha varit
olja i eftersom det var två bultar med kopparbrickor som bara ledde in till maskineriet, men ingen olja fanns där!
Men efter att ha tagit bort 10 bultar sitter fortfarande klumpen lika stumt ihopsatt och dessa konstiga stift är kvar? De är genomgående som ni ser, hur får man ut något sånt när
dorn bara förstör den mjuka metallen? Rör sig inte en millimeter trots
värme och kraft! Sätter jag fast ena kugghjulet och försöker rucka på axeln med rörtång så roterar klumpen några grader innan den stumt låser sig igen, där är nog problemet
Tror att jag måste ha isär denna biten ifall något skurit eller gått sönder, man kan ju skippa funktionen att den matar ut genom att bränna av kuggarna men det känns lite väl destruktivt
Men det måste fungera, har aldrig sett sådana här mekanismer förut så alla förslag mottas! Ena kugghjulet sitter direkt på axeln, sen är klumpen och det andra kugghjulet utanpå den.
Sen tror jag också att jag får försöka plocka ner fram/back kopplingarna efter som de ser ut såhär..
Ja ja, i värsta fall löser sig nog allt detta med en lång dag att plocka ner och en längre dag att sätta ihop efter rengöring och smörjning!