Ja det är praktiskt
Det är mycket möjligt att sviveln läcker lite över tid, men än så länge har jag inte märkt något.
Läckage är på andra ställen istället
Huvudbromscylindern gick att få av efter en del demontering! Tyvärr fick jag ta fjädrarna också eftersom de sitter i samma fästplatta som cylindern.
Den var inte fin, krävdes en del
värme och kraftigt spänn från skruvstycke för att få loss kolvarna. Sen gick det att smörja och trycka in dem, men där stannade de. Tog 800
smärgelduk för att rengöra i loppet.
Sen svarvade jag en liten cylinder och
kolv själv
Satte den i hjulcylindern och så kunde jag trycka i
olja för att få ut kolvarna. Efter mycket rengöring och uppsmörjning gick de riktigt lätt och fjädrade bra!
Sen kom det jobbiga, fjädrarna
Jobbigt att komma åt, knappt man ens ser och så går allt emot hela tiden. Jag började testa dra dem i läge med verktyg och snöre, efter
ungefär 1 timme fick jag i den första
Den andra var värre, fick dra snöret i hjulen som fästpunkt och sedan trycka ner det för att dra ut fjädern lite extra, men inga verktyg var bra nog för att komma åt och styra kroken in i hålet!
Så det fick bli ett specialverktyg till
Det var riktigt bra, så de andra fjädrarna gick på bara några minuter var.
Äntligen var allt ihop! Bara att testa om det fungerar!
Fast man kan inte vara försiktig nog, hade inte navet på så kolvarna flög ut
Som tur är kunde jag bara peta i dem igen.
Sen efter mycket jobb - säkert 6-8 timmar - var första bromsen klar för test runt 17:45 igår
En snabb provtur visade att bromsen mycket väl fungerade!
Tyvärr rann det lite bromsvätska inifrån trumman efter provkörningen
Tätningarna är nog dåliga så det läcker, men jag började iallafall plocka ner andra sidan vilket gick undan nu när jag vet stegen. Bläster, gasverk, tjörnare, allt åker av!
Det som tidigare tagit 3-4 timmar tog nu under en timme. Sen var det bara att ta av bromscylindern
Insåg att den borde gå att få loss från sin fästplatta så man slipper hålla på med fjädrarna, men tyvärr var den på tok för fastrostad för att separera. Bara att ta hela då igen.
Denna satt lite lättare, jag rengjorde den lite bättre och visste mer hur man skulle göra. Ändå blev den inte riktigt lika lätt som den förra, men det är nog okej. Dagen avslutades runt 21:30 när hammaren slant av mitt
dorn och krossade min tumme så jag nästan fick lägga mig ner, dags att gå in. Efter mycket vatten, en sockerbit och en dusch började jag må bättre men vaknade ändå några gånger under natten av bultandet. Som tur är krossades inte nageln, utan det blev ett rejält jack över hela nagelbandet. Nästan ett dygn senare är det nu och det känns knappt om man inte rör den, så det fick bli lite lättmekande idag.
Och med lättmekande menar jag att jag fick göra allt med höger hand
Men ihop kom det! Mitt fjäderverktyg var ovärderligt.
Sedan kollade jag lite på handbromsen eftersom dess tröghet inte berodde på bromsarna, det visade sig vara en avslagen
smörjnippel i länkaget så när den var bytt och lederna uppsmörjda gick det hur lätt som helst
Försökte även få loss den fastrostade spärren som ska hålla handbromsen dragen, men den är fortfarande tvivelaktig även om den börjat släppa. Sen var det dags för provtur!
Och såklart börjar det ösregna och jag råkar köra över mitt bra tryckluftsmunstycke
Man börjar längta efter vardagen utan skruvande.. Men skam den som ger sig, jag körde en bra runda i den nästan täta hytten och kan nu konstatera att fotbromsen fungerar finfint!
Handbromsen fungerar men låser sig som sagt inte, och har dessutom svag verkan så den får nog justeras upp. Får kolla var man gör det, men med min tur är det väl inne i bromstrummorna igen
Ja ja, därinne finns iallafall hjulcylindrarna som måste bytas. Jag tog måtten på befintliga och hittade denna på samma sida som jag köpte huvudbromscylindern
https://www.ersatzteile-oldtimer.com/de ... 4000-.htmlSkickade ett mail och snart därpå gav de mig de mått jag behövde, och det verkar vara rätt cylindrar!
Så jag beställde två direkt även om jag inte märkte att den andra läckte, det är bra att byta när de ändå bara kostar 250kr styck. Sen får jag se om jag i framtiden byter på framaxeln också, men det är väldigt mycket extrajobb när jag redan har bra bromsverkan som det är. På min provrunda var jag till och med uppe i fyran en stund, jag kan säga att jag är glad att maskinen inte går snabbare än 15km/h
Så nu är fuchsen full funktionsduglig även om det ska bli mindre justering och reparering av läckage. Målet är att ta med den till Teknikens Dag i Bjärnum på Lördag och det verkar vara fullt möjligt
Så vi hoppas på bra väder den dagen och gott om bilder samt filmer, det är på tiden att jag visar upp fuchsen