Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fuchs 301 Lingrävare

186 inlägg • Sida 11 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Oskar.P

#151 » 09:13:29, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

går bromsvätskan igenom sviveln på den maskinen, eller hur har dom löst det om huvudcylindern sitter i hytten?
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel



Kotten (trådstartaren)

#152 » 23:34:27, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt rospigg, trodde inte den skulle bli så härdad. Nu vet jag iallafall mer om det :smile:

Helt rätt Oskar. I mittengenomföringen finns en axel för driften, en hylsa för parkeringsbromsen och en ledning för bromshydrauliken. Lite ovanlig uppdelning!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Oskar.P

#153 » 13:27:11, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svivlar har ju en förmåga att inte hålla tätt så det är nog bra med genomskinlig behållare på H-cyl så du ser när det är dags att fylla på!

1 person gillar det här inlägget.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Kotten (trådstartaren)

#154 » 17:21:28, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är praktiskt :smile: Det är mycket möjligt att sviveln läcker lite över tid, men än så länge har jag inte märkt något. Läckage är på andra ställen istället :sad:

Huvudbromscylindern gick att få av efter en del demontering! Tyvärr fick jag ta fjädrarna också eftersom de sitter i samma fästplatta som cylindern.

Bild
Den var inte fin, krävdes en del värme och kraftigt spänn från skruvstycke för att få loss kolvarna. Sen gick det att smörja och trycka in dem, men där stannade de. Tog 800 smärgelduk för att rengöra i loppet.

Bild
Sen svarvade jag en liten cylinder och kolv själv :smile: Satte den i hjulcylindern och så kunde jag trycka i olja för att få ut kolvarna. Efter mycket rengöring och uppsmörjning gick de riktigt lätt och fjädrade bra!

Bild
Sen kom det jobbiga, fjädrarna :snow: Jobbigt att komma åt, knappt man ens ser och så går allt emot hela tiden. Jag började testa dra dem i läge med verktyg och snöre, efter ungefär 1 timme fick jag i den första :???:

Bild
Bild
Den andra var värre, fick dra snöret i hjulen som fästpunkt och sedan trycka ner det för att dra ut fjädern lite extra, men inga verktyg var bra nog för att komma åt och styra kroken in i hålet!

Bild
Så det fick bli ett specialverktyg till :smile: Det var riktigt bra, så de andra fjädrarna gick på bara några minuter var.

Bild
Äntligen var allt ihop! Bara att testa om det fungerar!

Bild
Fast man kan inte vara försiktig nog, hade inte navet på så kolvarna flög ut :ohnej: :ohnej: :ohnej: Som tur är kunde jag bara peta i dem igen.

Bild
Sen efter mycket jobb - säkert 6-8 timmar - var första bromsen klar för test runt 17:45 igår :grin:

Bild
En snabb provtur visade att bromsen mycket väl fungerade! :hurra:

Bild
Tyvärr rann det lite bromsvätska inifrån trumman efter provkörningen :sad: Tätningarna är nog dåliga så det läcker, men jag började iallafall plocka ner andra sidan vilket gick undan nu när jag vet stegen. Bläster, gasverk, tjörnare, allt åker av! :grin: Det som tidigare tagit 3-4 timmar tog nu under en timme. Sen var det bara att ta av bromscylindern :thumme: Insåg att den borde gå att få loss från sin fästplatta så man slipper hålla på med fjädrarna, men tyvärr var den på tok för fastrostad för att separera. Bara att ta hela då igen.

Bild
Denna satt lite lättare, jag rengjorde den lite bättre och visste mer hur man skulle göra. Ändå blev den inte riktigt lika lätt som den förra, men det är nog okej. Dagen avslutades runt 21:30 när hammaren slant av mitt dorn och krossade min tumme så jag nästan fick lägga mig ner, dags att gå in. Efter mycket vatten, en sockerbit och en dusch började jag må bättre men vaknade ändå några gånger under natten av bultandet. Som tur är krossades inte nageln, utan det blev ett rejält jack över hela nagelbandet. Nästan ett dygn senare är det nu och det känns knappt om man inte rör den, så det fick bli lite lättmekande idag.

Bild
Och med lättmekande menar jag att jag fick göra allt med höger hand :mrgreen: Men ihop kom det! Mitt fjäderverktyg var ovärderligt.

Bild
Sedan kollade jag lite på handbromsen eftersom dess tröghet inte berodde på bromsarna, det visade sig vara en avslagen smörjnippel i länkaget så när den var bytt och lederna uppsmörjda gick det hur lätt som helst :smile: Försökte även få loss den fastrostade spärren som ska hålla handbromsen dragen, men den är fortfarande tvivelaktig även om den börjat släppa. Sen var det dags för provtur!

Bild
Bild
Och såklart börjar det ösregna och jag råkar köra över mitt bra tryckluftsmunstycke :ohnej: Man börjar längta efter vardagen utan skruvande.. Men skam den som ger sig, jag körde en bra runda i den nästan täta hytten och kan nu konstatera att fotbromsen fungerar finfint! :grin: Handbromsen fungerar men låser sig som sagt inte, och har dessutom svag verkan så den får nog justeras upp. Får kolla var man gör det, men med min tur är det väl inne i bromstrummorna igen :mrgreen: Ja ja, därinne finns iallafall hjulcylindrarna som måste bytas. Jag tog måtten på befintliga och hittade denna på samma sida som jag köpte huvudbromscylindern https://www.ersatzteile-oldtimer.com/de ... 4000-.html
Skickade ett mail och snart därpå gav de mig de mått jag behövde, och det verkar vara rätt cylindrar! :grin: Så jag beställde två direkt även om jag inte märkte att den andra läckte, det är bra att byta när de ändå bara kostar 250kr styck. Sen får jag se om jag i framtiden byter på framaxeln också, men det är väldigt mycket extrajobb när jag redan har bra bromsverkan som det är. På min provrunda var jag till och med uppe i fyran en stund, jag kan säga att jag är glad att maskinen inte går snabbare än 15km/h :vissla: Så nu är fuchsen full funktionsduglig även om det ska bli mindre justering och reparering av läckage. Målet är att ta med den till Teknikens Dag i Bjärnum på Lördag och det verkar vara fullt möjligt :grin: Så vi hoppas på bra väder den dagen och gott om bilder samt filmer, det är på tiden att jag visar upp fuchsen :driver:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

håkan 13

#155 » 11:11:27, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nån nytta av 8,25-20 hjul?? Ligger 4 här på jobbet och skräpar... så tror inte chefen gnäller om jag ger bort dom... kan kika och fota dom isåfall!! Jobbet ligger nästan lika nära E4an som Sillekrog!! Så om du eller Peter vet nån lastbil som passerar så går det ju att fixa... :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Kotten (trådstartaren)

#156 » 16:07:27, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:Har du nån nytta av 8,25-20 hjul?


Jag tror inte det hade gått till fuchsen, men jag kan gå över vad jag har här hemma och se om någon vagn behöver reservhjul. Annars får gärna någon annan läsare ta dem vid behov så de kan återanvändas :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#157 » 16:56:48, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter förra inlägget fick jag en snilleblixt, jag undrade vad 8,25-20 har suttit på eller ens 7.50-20. Det måste ju vara någon riktigt gammal lastbil eller vagn, och sen slog det mig att jag har en vagn som jag glömt kolla hjulen på.. En fyrhjulavagn som jag köpte full av saker på auktion för en hundralapp förra året, sedan ställde jag den i skogskanten.

Bild

Sprang ut snabbt och kollade och jo mycket väl är där 7.50-20 hjul! :grin: Visst bara 9 lagers, men det är nog bättre än 0 som befintliga har. Och jag tror inte jag vågar pumpa de andra 12 lagers mer för det :mrgreen: Så nu ska det nog gå att lösa punkteringen, jag får bara bestämma mig för vilket mönster jag vill ha eftersom det finns 3 olika :vissla:







Bild
Kan även lägga till att jag idag fått lös spärren för handbromsen, det huvudsakliga problemet var att staget var lite krökt i nedre änden vilket gjorde att staget nöp fast i hålet. Det tog lång tid att ta reda på! Sedan tog det ett tag att fixa också eftersom det är extremt svårt att komma åt, men nu fungerar det nästan som nytt :mrgreen:

Bild
Jag lossade och justerade också handbromsvajrarna under maskinen så nu ska det nog bli lite bättre bromsverkan! Jag kommer kanske behöva justera dem igen eftersom jag inte ville starta maskinen för att provköra när jag ändå ska köra lite imorgon.

Bild
Och sist kollade jag alla oljor på maskinen, som på vissa ställen var lite extra :vissla: Men inget kommer gå torrt iallafall!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Hidsmekolek

#158 » 05:51:35, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, 8.25-20 skulle nog sitta som en smäck på min EPA.. :vissla:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#159 » 19:58:02, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fredags morse såg jag över allt på Fuchsen och justerade handbromsen innan jag började köra mot museet för uppställning :smile:

Bild
Tyvärr tog det bara 500m innan jag upptäckte att 22hp för 60 år sedan inte räcker för 15km/h idag :vissla: Fuchsen klarar tyvärr inte fyran så fort det blir någon positiv lutning, och trean klarar inte så värst mycket den heller. Ännu värre blev det av att fullgas ibland fick kopplingarna att greppa så linorna drogs in lite - trots full broms. Jag tyckte att det var bäst att hämta stordragaren och bogsera fuchsen, vilket blev både snabbare och säkrare :thumme:

Bild
Väl nere körde jag på plats och kunde under Teknikens Dag gräva 3-4 gånger inför publik vilket var väldigt roligt! Många var intresserade, inte minst lokala tidningen. Mer om dagen finns dock redan i min allmäna tråd: Kotten @ Diverse bilder från mina projekt och äventyr

Nu får fuchsen stå kvar lite till så jag kan hjälpa till med lite riktig grävning på museet innan den kommer hem. Resan är långt ifrån över, men det blir nog inte så frekventa uppdateringar om inga större haverier eller evenemang sker. Så länge mår iallafall lilla fuchsen bra här :grin:


p.s, det är inte omöjligt att jag hittar en användning för de där 8.25-20 däcken snart, men mer om det i framtiden :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Oskar.P

#160 » 09:35:04, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Du har rätt rospigg, trodde inte den skulle bli så härdad. Nu vet jag iallafall mer om det :smile:

Helt rätt Oskar. I mittengenomföringen finns en axel för driften, en hylsa för parkeringsbromsen och en ledning för bromshydrauliken. Lite ovanlig uppdelning!

förresten, hur fungerar styrningen på den? mekaniskt eller hydrauliskt? tänker att den måste ju på nåt sätt gå genom sviveln den också?

1 person gillar det här inlägget.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Kotten (trådstartaren)

#161 » 11:33:43, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det! Visste att jag glömde något :smile: styrningen är mekanisk och går också med en axel genom mitten av maskinen. Senare årsmodeller har ofta hydraulisk styrning vilket jag mycket väl förstår, den är tungstyrd! För övrigt kan jag berätta att styrning och rotation överförs med kedjor under hytten. Tror att fuchs 301 vore ett utmärkt exempel för en mekanikkurs :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Johnj-e

#162 » 15:11:29, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapar lite i tråden... nu fick du bara med drygt 1/3 av 10006 vad är det för hytt på den ? ser fram emot mer bilder i din andra tråd (jag vet att jag tjatar men väntar med spänning)
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Kotten (trådstartaren)

#163 » 19:56:07, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den hamnade lite ur bild :mrgreen: Som sagt så finns det många fler bilder i min allmäna tråd, tyvärr vet jag inte hyttmärket men det kanske är en Hara?. Det är iallafall standard svensk hytt med gummilister som användes på Deutz till och med 74, efter det blev det aluminiumlister. Tidiga 10006 hade dessutom en smalare hytt som inte gick ut över skärmarna.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#164 » 11:22:06, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kanske, kanske, kanske så vet jag var det står några (7?) gamla lastbilshjul som kan tänkas ha den dimensionen. Men då är det givetvis landsvägsmönster. Vill du jag ska kolla om de finns kvar och vilken dimension de har? Tänker att ett helt däck med fel mönster är bättre än ett trasigt med rätt mönster... :mrgreen:

Äntligen kom jag ihåg att kolla efter däck. Det står 5 stycken lastbilshjul, minst ett med dimensionen 9.00-20, troligen alla har den dimensionen. Vet att ägaren har lovat bort några men har för mig det var fler från början så de är kanske levererade redan. Hojta till om du behöver några så kollar jag hur många som går att ge bort.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten (trådstartaren)

#165 » 20:13:06, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan jag uppdaterade här, men då hela helgens arbete var med Fuchsen är det bara rätt att skriva känner jag. I helgen började jag ta tag i något jag länge inte velat ta i, byta slangar och däck på Fuchsen! Först kan jag dessutom säga att det är fälgar med fälgringar vilka jag mycket väl vet är farliga om de släpper när man pumpar dem, därför planerar jag att pumpa hjulen monterade på maskin då fälgringarna sitter in mot varandra utan risk att flyga iväg.

Bild
Att få av hjulen gick lätt, de var ju av för bara ett halvår sedan :smile: När de ändå är av kommer jag dessutom byta bromscylindern som läcker.

Bild
Sist jag tog hem den small ett däck och ett annat hade redan gått innan, så två var helt trasiga. 7.50-20 är tyvärr svårt att få tag på, men jag har som tur är en dålig fyrhjulavagn med den dimensionen där det finns att ta :smile:

Bild
Blir inte det finaste, men det är inte i min budget att köpa en massa nya. Sen var det också läckage eftersom samtliga fyra hjul på bakaxeln var tomma, så några nya slangar behövs med. Köpte fyra nya slangar eftersom jag ändå beställde nya däck till min nyinköpta Same 450V, så nu är de på väg!

Bild
Två av hjulen verkade det dock bara vara ventilen som läckte i :hurra: Det spar mycket arbete! Den ena gick bra att byta, men på det andra hände detta... Ventilens skalle gick av! Och tätt var det inte. Efter många finurliga försök att få ur ventilen blev det att försiktigt borra ut den, vilket till min förvåning faktiskt gick. När jag försiktigt testade att sätta i en ny ventil gick den dock också tvärt av :ohnej: Borde nog köpa lite nya ventiler istället för gamla med okänt ursprung. Som tur är är det på ett innerhjul med stålrör för ventilen, så jag kan kanske lyckas kapa av änden, gänga/kona och få dit en ny adapter som kanske blir tät. Det är värt ett försök, för som ni ska se är det inte världens lättaste att kränga gamla månglagrade lastbilsdäck..

Bild
Jag tog 640n för att trycka loss däcket med gafflarna men det var hårt som sten. Efter över en timmes försök med slägga, kofot, lastare, ect lyckades jag få däcket att släppa när jag satte lastarens tyngd på en gaffel - men det var att däcket gick tvärt av vid inre chorden. Jag lyckades dock komma åt och skära sönder de tjocka vajrarna i däcket och var ett steg närmre att få av det!

Bild
Men inte så lätt var det. Efter ytterligare en timme lyckades jag få av fälgringen som dock nu är fjäderformad :ohnej: Ska se om jag kan rikta den ordentligt, annars kan jag nog få tag på en bättre. Alla försök att hålla nere det trasiga däcket var hopplösa, fälgringen var lös men då däcket är ca 30-40mm tjockt i kanten vill det inte direkt glida av fälgbanan. Även med fälgring av vägrar däcket komma. Jag testade till och med att palla upp fälgen lite och trycka ner på däcket med lastaren, men inte kom det något för det. Riktigt skit att hålla på med gamla däck.

Bild
Lite bättre gick det att få av däcken från vagnen, dels för att ett hade gått 3 mil med punkterad slang och därmed släppt fint och dels för att jag där kunde skära av fälgringen om det inte gick lätt. Dock stoppade det inte kofoten från att gå av! :huh:

Bild
Så efter en hel dags slit har jag nu 2 bättre begagnade däck, 2 som behöver bytas hur jag nu ska lyckas med det och ett med kass ventil. Nästa gång ska jag ta ledigt en vardag och lämna in allt så det blir någon annans problem, det kan vara väl värt pengarna och tacka vet jag fasta priser.


Nu ska jag inte lova för mycket, men målet är att kunna ha maskinen i ordning att visas upp den första maj i Skånes Fagerhult på det årliga Wings & Tracks där. Ett problem kan vara att få dit den eftersom det nog blir för bökigt att ta med min maskintrailer, ett haveri är på tok för mycket risk dessutom nu när jag inte känner att jag har lika mycket tid. Förhoppningsvis kan jag få billig transport så den kan visas upp, tills dess får jag jobba på under mina få lediga stunder!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 988 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se