Idag blev det ett krafttag till!
Började med att försöka få på det halvkassa däcket. Till min förvåning lyckades jag få ihop allt inklusive fälgring riktigt smidigt, tog nog bara en kvart för allt
Dock har nya slangarna kort
nippel och eftersom jag saknade däckverkstadens fina specialverktyg kröp den längre och längre in med allt arbete. Oh well, jag fick iallafall på allt och lyckades pumpa lite. Det viktiga var att få dit något iallafall!
Sen var det bara ett
hjul kvar, det som äter ventiler! Kapade av lite av mässingsröret som ventilen är i, och kapade en bättre bit från en
slang som jag hade liggandes. Sedan svarvade jag ner röret till lagom storlek att passa i det andra, sen lödade jag ihop det som avslutning. Tätt och fint blev det, 1-2 kg var inget problem så det var bara att montera!
Men såklart så välte hjulet bort från mig när jag rullade det bort till maskinen
Bara att vända om igen.
Omsvarvad och lödad igen, återigen trycktestad och allt verkade bra.
Denna gången kom jag så långt att hjulet monterades, men när det yttre hjulet skulle på så hamnade det snett och kom rakt på innerhjulets
ventil. Bara att
rulla tillbaks igen..
Och efter en tredje
lödning samt massor av tålamod blev det äntligen bra. Däcken är nu fixade och maskinen står återigen för egen maskin! Bara kvar att pumpa ett av däcken lite extra och se över de andra, sen är maskinen redo för lite provkörning
Jag luftade dessutom bromsarna och allt verkar fungera bra utan
läckage nu. Denna tråden känns ofta som att jag river ner maskinen och gör en massa saker bara för att sist lägga upp en bild när allt ser precis ut som i början, men då får det väl vara så för att hålla den i skick