Här är nästa etapp med fuchsen!
Jag tog av tutan men den var tyvärr ganska ärgad invändigt, fick den inte att fungera. Det var iallafall lite
uppvärmning Fick den nya huvudbromscylindern som verkar fin! Tyvärr hade jag inte någon anslutning till bromsrör, men jag kan ju ta den gamla banjobulten som anslutning
Skallen var dock ordentligt skadad från demonteringen, så jag svetsade på en ny och gjorde allt fint i ordning tills jag upptäckte - den passar inte
Den nya huvudbromscylindern har en M12x1 anslutning, vilket är samma dimension som bromsnipplarna. Dock har den ingen
kona så man kan inte sätta röret direkt i, utan det behövs en anslutning. Men den gamla anslutningen var M14 i huvudbromscylindern och M12x1 för röret
Jag har tyvärr inget större lager av dessa saker, hur löser man det smidigt en tisdagseftermiddag?
Jo man svarvar ner en M14
bult, gängar M12x1 och borrar hål för anslutningen. Då är den M14 för banjokopplingen och M12x1 för huvudbromscylindern!
Med ett par bra kopparbrickor blev det bra, svarven var nog ett av de bästa köpen jag gjort! Så vad blir nästa problem?
Jo huvudbromscylinderns infästning hade exakt samma bultmönster som den gamla, fast 180 grader roterat
Man kan ju inte ha en
huvudbromscylinder med bromsvätskebehållare uppochner! 60 graders lutning hade gått men då hade jag behövt modifiera golvet och behållaren hade varit sne. Bara att börja jobba på en adapterplatta då.
Tog en 100x100x10 bit plattjärn och svarvade ner märken för bultcirkeln och genomföringen, tyvärr hade jag fortfarande inget stickstål så att svarva 63mm mittenhål var inte så lätt. Fick borra upp, huggmejsla och pressa ut den mellersta 3mm biten.
Men så tänkte jag fel och trodde att man kunde fästa allt med genomgående bultar, det måste såklart vara gängat i adapterplattan
Svetsade i gängstång så det blev bra ändå, tog inte många minuter extra iallafall.
Och sen såg det ju riktigt bra ut!
Jag fick svarva en liten
adapter för "bromspinnen" också så man får rätt slaglängd och inget glapp.
Sen började jag demontera det första trasiga bromsröret, men där satt visst en stor
fjäder?
Det känns inte original..
Och så lyckades jag dra av första luftnippeln trots en massa rostlösare och gott om
värme Har ni några tips för att få loss dessa små j*vlar utan att behöva plocka ner och borra nya hål?
Men långt om länge precis före mörkret föll igår kunde jag vara stolt med ett bra påbörjat arbete
Gott om rör och nipplar är en bra förutsättning!
Här är det nog dags att dela upp det här redan långa inlägget