Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fuchs 301 Lingrävare

186 inlägg • Sida 9 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Kotten (trådstartaren)

#121 » 23:26:02, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålet i huvudbromscylindern var tyvärr ca 40-45mm diameter, så om det är måttet man går på vill man kanske satsa på något liknande. Men bra att jag veta att man koppla ihop dem! Och att jag får veta lite vad man utgår från för mått :thumme:

Visst hade jag kunnat göra en till enkel kolvpump, men om det går att lösa med befintliga delar blir det nog bättre kvalité och säkerhet i längden :smile:

1,5 tums verkar nog ganska lagom, jag får kolla mer på det! :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Mattias Petterson

#122 » 00:09:29, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, en galen tanke, men går det inte att byggs om en vsnlig flaskdomkraft?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Zukram

#123 » 21:15:58, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på kopplingscylindrar
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#124 » 12:58:16, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips :thumme: Nu är jag hemma från resandet och kunde kolla på huvudbromscylindern :smile:

Bild
Lyckades gänga en bult i kolven och kunde efter mycket värme plocka isär allt.

Bild
Bild
Men det var ju en massa saker däri! :uupps: Mycket skador så få saker hade jag vågat använda, och eftersom jag inte förstår varför det behövs så mycket delar är jag nog inte rätt person att göra en egen huvudbromscylinder. Men jag fick iallafall rätt mått, diametern är 38mm i diameter, alltså 1,5 tum. Efter mycket letande hittade jag en tysk cylinder till en lastbil från samma era, den har rätt mått och kanske till och med rätt infästning :grin: Dessutom var den komplett med behållare och priset var bra, så jag beställde en från dem. :thumme:

https://www.ersatzteile-oldtimer.com/de/product_info.php?info=p4212_hauptbremszylinder-ifa-s4000.html&no_boost=1

Nu väntar jag bara på att alla delar ska komma, beställde nya rör och nipplar men de verkar ta lite tid. Förhoppningsvis har allt kommit till nästa vecka, då kanske maskinen kan få lite broms! :grin:


När jag hade lite hjälp kollade jag också på linorna, så nu har stickan blockats två gånger istället för tre och vajern till skoptippen är provisoriskt fastsatt. Kroken för tippen kärvar dock så den ska jag försöka få loss så det kan fungera :thumme: Men jag filmade iallafall lite igen!


Med kroken uppe kunde jag provgräva lite och testa tippen. Stickan har iallafall rätt hastighet nu så jag kan köra båda linorna utan att tappa hela lasset! Dock märkte jag att det blir väldigt många funktioner att lära sig, jag har alltid haft lätt att lära mig olika maskiner men att rotera överdelen, dra in bomvajern, släppa ut stickan och dessutom tippa skopan blev för mycket :mrgreen:



Jag hittade en video på youtube där ett par riktigt duktiga förare spakar en fuchs 301 och en 300. De verkar köra i treans växel med bra gas för det går undan! :uupps: Jag tror inte ens videon är snabbspolad.


Så snabb lär jag nog inte bli, men det är iallafall kul att göra vad man kan och få visa alla funktioner :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#125 » 20:05:47, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är nästa etapp med fuchsen!


Bild
Bild

Jag tog av tutan men den var tyvärr ganska ärgad invändigt, fick den inte att fungera. Det var iallafall lite uppvärmning :mrgreen:


Fick den nya huvudbromscylindern som verkar fin! Tyvärr hade jag inte någon anslutning till bromsrör, men jag kan ju ta den gamla banjobulten som anslutning :idee:
Bild
Skallen var dock ordentligt skadad från demonteringen, så jag svetsade på en ny och gjorde allt fint i ordning tills jag upptäckte - den passar inte :ohnej:

Bild
Den nya huvudbromscylindern har en M12x1 anslutning, vilket är samma dimension som bromsnipplarna. Dock har den ingen kona så man kan inte sätta röret direkt i, utan det behövs en anslutning. Men den gamla anslutningen var M14 i huvudbromscylindern och M12x1 för röret :myzsko: Jag har tyvärr inget större lager av dessa saker, hur löser man det smidigt en tisdagseftermiddag?


Bild
Jo man svarvar ner en M14 bult, gängar M12x1 och borrar hål för anslutningen. Då är den M14 för banjokopplingen och M12x1 för huvudbromscylindern! :grin:

Bild
Med ett par bra kopparbrickor blev det bra, svarven var nog ett av de bästa köpen jag gjort! Så vad blir nästa problem?

Bild
Jo huvudbromscylinderns infästning hade exakt samma bultmönster som den gamla, fast 180 grader roterat :ohnej: Man kan ju inte ha en huvudbromscylinder med bromsvätskebehållare uppochner! 60 graders lutning hade gått men då hade jag behövt modifiera golvet och behållaren hade varit sne. Bara att börja jobba på en adapterplatta då.


Bild
Bild
Tog en 100x100x10 bit plattjärn och svarvade ner märken för bultcirkeln och genomföringen, tyvärr hade jag fortfarande inget stickstål så att svarva 63mm mittenhål var inte så lätt. Fick borra upp, huggmejsla och pressa ut den mellersta 3mm biten.

Bild
Men så tänkte jag fel och trodde att man kunde fästa allt med genomgående bultar, det måste såklart vara gängat i adapterplattan :ohnej: Svetsade i gängstång så det blev bra ändå, tog inte många minuter extra iallafall.

Bild
Och sen såg det ju riktigt bra ut! :grin: Jag fick svarva en liten adapter för "bromspinnen" också så man får rätt slaglängd och inget glapp.



Bild
Sen började jag demontera det första trasiga bromsröret, men där satt visst en stor fjäder? :klia: Det känns inte original..

Bild
Och så lyckades jag dra av första luftnippeln trots en massa rostlösare och gott om värme :ohnej: Har ni några tips för att få loss dessa små j*vlar utan att behöva plocka ner och borra nya hål?

Bild
Men långt om länge precis före mörkret föll igår kunde jag vara stolt med ett bra påbörjat arbete :thumme: Gott om rör och nipplar är en bra förutsättning!


Här är det nog dags att dela upp det här redan långa inlägget :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#126 » 20:07:15, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Del 2: Bromsrör och bromsverkan!

Bild
Fortsatte i morse och bytte bromsrören till bakhjulen som var helt av

Bild
Sen vid lite provbromsning upptäcktes några strålar från det sista bromsröret vid den anslutningen, bara att byta.

Bild
Bild
Men det är ju lättare sagt än gjort när hela aset sitter i mitten av maskinen och nippeln rundas trots rikligt med värme :myzsko: Lyckades iallafall få loss aset med rörtång utan att skada något mer. Man är ju lite rädd att skada en anslutning som går in i genomföringen mellan över och undervagnen!

Bild
Och bästa arbetsplatsen var det väl inte. Gott om rost som hamnar i mun, näsa och ögon samt jobbig position för nacke och axlar. Jag är evigt tacksam att detta inte är mitt jobb, respekt för er som är fältmekaniker :mrgreen:

Bild
Så till sist var alla dåliga rör och anslutningar bytta, provtrampningar gav mycket bra tryck! :grin: Tyvärr måste bromsarna nog luftas lite överallt, men luftnipplarna vill inte släppa trots all värme min gasolbrännare kan ge. Får testa försiktigt med gasverket, men har dessutom beställt en induktionsvärmare så förhoppningsvis löser det sig! :thumme: Men ännu en gång mottager jag gärna tips!

Bild
Maskinen gick igång utan problem! Testade att köra fram och tillbaka men trots full kraft på bromspedalen hände inget alls :sad: Jag antar att detta betyder nästa etapp: riva bromsar. Jag har ändå punktering på ett hjul och grövre pyspunka på ett par hjul så då kan jag lika gärna byta 7.50-20 slangarna när jag ändå tar av hjulen. Men jag tar bara en axel i taget, målet är ju att kunna ha någon form av broms om 10 dagar! Hoppas att hjulen håller för byte av slang, annars kan det lätt springa iväg i pris :snow:

Bild
Bild
Jag hittade iallafall ett par sprängskisser till bromstrummorna och det verkar vara ganska standard grejer utan dödsfjädrar (alltid bra att kolla!). Så vi hoppas att värme och stora mutterknackaren får isär grejerna utan att skada något, sen ska det nog gå att få bromsverkan efter allt är uppsmörjt och rör sig som det ska :smile: Alltid viktigt att hålla sig positiv, det är ju i princip samma jobb som på min Saab V4 - fast några gånger större :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#127 » 21:00:11, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:...Och så lyckades jag dra av första luftnippeln trots en massa rostlösare och gott om värme :ohnej: Har ni några tips för att få loss dessa små j*vlar utan att behöva plocka ner och borra nya hål? ...

Massera nippeln lagom hårt med hammare och drivdorn, både på sexkantsytorna runt om och in mot oket. Våld löser allt! :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hidsmekolek

#128 » 21:53:57, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avdragna luftnipplar brukar jag ta loss med migsvetsen, lägga ett gäng loppor på kvarvarande nippel tills det sticker ut tillräckligt för att få tag med en liten rörtång eller så och dra loss nippeln. Oftast bryter man av svetsklutten ett par gånger innan nippeln lossnar. Gäller att sikta bra med svetsen så man inte svetsar ijämte..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

4 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

PeterR

#129 » 23:00:04, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån där universalnyckel som säljs av marknadsnasare. Man kan tycka vad som helst om dem, men den är helt suverän till rostiga bromsnipplar. Sen att luftningsnipplarna ibland har en förmåga att brista får man ta med andra metoder, oftast värme och våld. Men de har ju ett hål i centrum så de är ganska enkla att borra ur..
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Zukram

#130 » 11:40:11, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nipplarna måste vara rödglödgade om det ens ska vara ngn idé att försöka få lös dem.
Dynamittång är ett perfekt verktyg för ändamålet.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#131 » 12:46:30, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det är än mer värt om man kan glödga materialet runt nippeln utan att värma nippeln alltför mycket, så har man värmeutvidgningen på sin sida. Huvudsaken är att man får det så varmt att rosten släpper sitt kristallvatten och därmed både minskar i volym och förlorar hållfasthet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnj-e

#132 » 13:23:51, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att någon räddar dessa, du verkar ha en fin nostalgioas där bakom!
Själv har jag precis bevittnat att en åkerman 475 ska åka till nersmältning...

Du borde skapa en tråd om D100 06an
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Anton

#133 » 14:50:05, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det BPW (Bergiska) axlar i den med?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Kotten (trådstartaren)

#134 » 16:45:22, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla tips och lovord! :smile: Nu har jag iallafall hämtat min nya induktionsvärmare, återkommer så fort jag testat den lite.

Alltid synd med skrotade maskiner, men det är iallafall många som bevaras :smile: Deutz 10006an gör tyvärr inte mycket värt att visa, men när något mer spännande händer hamnar det i min allmäna projekttråd :thumme:

Japp axlarna är BPW, men har tyvärr inte hittat mycket mer information för det. Förhoppningsvis går det om det behövs, men ännu bättre är det om det inte behövs :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Johnj-e

#135 » 13:58:45, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får lägga in nån bild i alla fall
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se