Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fuchs 301 Lingrävare

186 inlägg • Sida 1 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Kotten (trådstartaren)

#1 » 18:33:39, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är tråden jag lovat er alla! :grin: Om ni inte visste redan så har jag fått hem något mycket roligt, ingen kunde gissa vad det var (sen att det inte var någon som gissade kvittar ju :vissla: ). Det är säkert många här som likt mig älskar idén med lingrävare, så när det på blocket dök upp en Fuchs 301 hjulgrävare på drygt 8 ton var det bara att rannsaka sig själv och köpa efter någon timme :mrgreen: För vad är livet egentligen om? I fredags var det äntligen dags att hämta henne! :grin:

Bild
Varit hos förra ägaren i drygt 21 år och fungerat bra tills inget mer behövdes grävas, då ställdes Fuchsen och när hon något år senare skulle igång var det dieselläckage från en slang och hon ställdes i 10 år. Stått under tak hela tiden och motorn gick runt :thumme: Att dra runt henne var inget problem. Nu har vi ju redan två grävmaskiner så detta är helt och hållet nöjesrelaterat :mrgreen:

Bild
Här är hon hemma på gården! Förvånansvärt bra skick bortsett från en hel del plåt, tror det osar renovering här :vissla: Bakrutan och takfönstret är borta så kvar är sönderrostade hål som ska fixas, men först prioriteras annat. Än så länge vet jag ungefär detta:
Det är en Fuchs 301 från 1968. Ca 8 ton hjulgrävmaskin med fyrhjulsdrift. Byggdes ca 15000st och de är väldigt populära i Tyskland, motorn är en 2 cylindrig Deutz F2l712 på dryga 22 hästkrafter. Det finns 4 trummor med vajrar och massor av olika aggregat som höjdgrävaggregat, djupgrävaggregat, fackverksmast / kran, med flera. Verkar vara en ganska simpel design så idag började jag med att smörja upp alla fettnipplar och länkage (hint, det finns mååånga!).

Bild
Så här ser det ut inne i hytten! Gott om spakar och pedaler :mrgreen: Tror jag har en ganska bra förståelse för vad det mesta gör men om någon skulle veta säkert vore det roligt att veta, fritt fram att skriva!

Bild
Det är gott om plats i vad som faktiskt förtjänar att kallas "motorrummet" :mrgreen:

Bild
Tyvärr är det en stor motvikt ivägen baktill så den lilla luckan bakpå är vad som får användas när motorns ena sida ska skruvas med (såklart den sidan där insprutningspump, filter och allt diesel- och olje-relaterat finns :ohnej: ) Iallafall blev det en del gjort idag! Fick i ett rejält batteri och allt fick en översyn, när vi var säkra på att allt var i friläge testade vi vreden i hytten och minsann så fungerar både glödning och start! :grin: Tyvärr fick vi inte motorn att gå riktigt, men nästan! Det kommer bara diesel från ena pumpelementet så motorn "startar" och går sedan ner i varv tills den dör 5-10 sekunder senare. Hade samma problem på min Deutz F2l514 traktor Kotten @ Diverse bilder från mina projekt och äventyr men där var insprutningspumpen inte likadan, där kunde man bara öppna och smörja upp lite men här ser det konstigt ut :klia: Pumpelementen sitter i sidan av luckan på motorn som synes på dessa lånade bilderna:

Bild
Originalets URL: http://img0116.psstatic.com/164029760_deutz-d25-einspritzpumpe-f2l612-18ps-traktor-schlepper.jpg

Jag försökte lossa den kärvande men lyckades inte få ut den. Såhär ser pumpelementklumpen ut:

Bild
Kan det vara så att de sitter fast innanför luckan så man måste få bort denna? :klia: Om någon här skruvat med en Deutz F2l712 motor så får ni jättegärna skriva! De sitter även i Deutz D25 & D30 traktorer. Måste man ta bort hela luckan för att få ut klumpen med pumpelement eller är det bara att dra mer än jag gjorde? På utsidan ser det bara ut som två bultar men innanför sitter lite grejer som kanske inte följer med? Vill iallafall få fram lite bränsle till den andra cylindern också så hoppas verkligen att någon vet hur jag ska göra innan jag tar bort luckan :smile:

Sen är det så att denna modellen på lingrävare inte bara är riktigt liten och charmig för mig, jag tror också att den spelat en stor roll i vår grundare Antons maskinistliv! Om jag misstar mig får ni rätta mig men om jag har rätt och Anton skulle vilja berätta lite här skulle jag tacksamt läsa allt :smile: Ni andra som har kört lingrävare, ge mig gärna tips! Vad ska man tänka på? Allmänt bra-att-veta? Jag vill inte att kunskapen ska dö ut så med detta projekt antar jag mig som Sveriges troligtvis yngsta linmaskin-ägare och försöker föra vidare all kunskap till framtiden :grin: Låter det bra? Är vi inte alla maskinnördar? :mrgreen: Det var iallafall allt för mig för idag, så fort jag har tid ska jag försöka komma vidare med motorn och förhoppningsvis har jag fått hjälp av er experter :thummar:
Senast redigerad av Kotten 20:04:12, 24-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Mats i Myrhult

#2 » 19:32:50, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En blå räv, blåräv?
Detta blir något att följa :eat:
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Kotten (trådstartaren)

#3 » 19:50:09, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du är intresserad! Japp Fuchs är räv på tyska som du säger! Man får väl försöka få med deras fina logga på den någonstans :smile:
Bild
Originalets URL: http://www.feldbahn-riedlhuette.de/Riedlhuette/Fahrzeugverzeichnis/Logos/Fuchs_301_WS.png
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

63an

#4 » 19:51:58, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde du köpt en med tändpatron å handtag en sådan har jag täckdikat efter. Kanske var en Åkerman? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Antevante

#5 » 20:12:21, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snynnerligen rolig sak! Följer med spänning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Stridis2

#6 » 21:38:26, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gud, vad jag avundas dig din energi och possitivitet. Själv sitter man bara här hemma, gammal och bitter, utan att vare sig orka eller hinna göra någonting... :huh:

Två spontana tankar. Motvikten, den borde gå att skruva bort. Kan kanske vara värt besväret att få bort denna för att lättare kunna komma åt motorn? Du har ju saker att lyfta med i alla fall... :mrgreen:

När det gäller att köra lingrävare så tror jag mig ha förstått att det finns en spak och en pedal som har samband. Spak kopplar in drivningen och pedalen bromsar samma funktion. På en lingrävare så får man inte smyga som på en hydraulisk. Det är fullt drag i spaken respektive fullt tramp på pedalen, annars sliter man snabbt ut friktionsbeläggen. Jag vill minnas (men jag är för trött för att tänka efter ordentligt...) att man drar i ena spaken och bromsar den andra pedalen, jobbar alltså diagonalt. Men du får säkert snart mycket bättre svar från de som kört lingrävare. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten (trådstartaren)

#7 » 21:52:45, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förhoppningsvis kan mina projekt skänka lite motivation till er trötta då! :grin: Motvikten är (nog) tyvärr en gjuten betongklump i en plåtlåda som utgör bakänden, men värt att kolla är det :thumme: Okej det verkar rimligt att man får ha grova utslag. Här är 4 trummor med egna spakar men bara 2 pedaler, däremot används ju inte alla samtidigt och någon trumma har en lite speciell funktion tror jag så det finns kanske broms länkat med spaken :klia: Klart är iallafall att det inte blir någon rototilt på den :mrgreen:

Har försökt leta reda på allt om lingrävare på internet men det verkar inte finnas mycket, därav gjorde jag denna tråden för att förhoppningsvis göra informationen lättillgänglig och bevarad :smile: När jag kan köra lovar jag att förkalara alla funktioner och kanske även göra en how to video för hur man kör lingrävare :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Sparrow

#8 » 19:38:35, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara lite erfarenhet i min ungdom av att lasta egna lasset när man skulle ha grus till vägbygget.Var en Carman ABS 350, byggd på en bakvänd BM35:a med dubbelmonterade bakhjul. Det viktiga var att man inte glömde bromspedalen när man slutade dra i spaken, då slog det i backen med en sjujäkla smäll. Hade man då maximal otur så snurrade vajern upp sig på trumman :ohnej: Tog ett tag innan man hade synkroniserat hjärnan med fötterna :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Kotten (trådstartaren)

#9 » 20:16:54, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo lintrassel är något jag inte vill råka ut för men säkert måste lära mig :vissla: :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mats i Myrhult

#10 » 21:57:16, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det där att köra mjukt är grejen. Inte dänga skopan i backen eller köra rörelserna till ändläge med en smäll, är sådant som ska undvikas. Har jag hört.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Kotten (trådstartaren)

#11 » 19:13:47, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hunnit kolla lite mer på linaren! Lina kanske vore ett namn, eller fingrävaren :vissla: Iallafall slutade jag tidigt idag så vid 15 tiden var jag hemma med mycket motivation och energi för att göra iallafall något framsteg innan mörkrets ankomst en dryga timme senare. Hade inte så höga förhoppningar eftersom den hjälp jag fått på tyska forum till 2/3 bestod av "gör för fan inget innan du totalrenoverat insprutningssystemet!" vilket jag inte var så taggad på, så jag tog en kalkylerad risk och försökte gå igenom lite grejer, värma lite grejer och sen bara testa allt :mrgreen: Insuget var öppet för blockering ifall den skulle skena. Nock fan startade den och gick då! :uupps:


Efter lite lirkande på gas & stopp fungerade dessa bra och motorn började gå riktigt fint! :hurra: Det är ganska bra framsteg för en dryga dags arbete när allt stått still i minst ett årtionde :mrgreen: Sen skulle jag såklart prova något :vissla: Ville försöka köra runt huset så med guidning av några bilder på enstaka tyska klistermärken (min tyska är inte bra) lyckades jag få ner bommen och dra in stickan lite :mrgreen: Nu är jag nog officiellt Sveriges yngsta linmaskinist (såklart detta räknas :vissla: ), iallafall med egen maskin :mrgreen:

Bild
Ena trumman verkar vajern börja rulla upp sig, får försöka dra ut den så det inte blir något lintrassel!

Bild
Här står hon nu, fin och grann och med grävaggregatet nere :smile: Men vänta... Ner med skopan och dra in, betyder inte det..?

Bild
Jodå, klart jag grävt med lingrävare :cool: :lmao: Sen var det inte mycket mer att göra så jag stängde av maskinen och tänkte tvätta den i mörkret. Tyvärr hände något med högtryckstvätten så den slutade fungera, får se över det när det är ljust. Hade bara gjort ena sidan så resten av vad jag orkade fick göras med en blöt lase :mrgreen:

Bild
Bild
Fönstren prioriterade jag iallafall eftersom de knappt gick att se ut genom innan, det var nog första gången detta årtusende som denna maskinen handtvättades! Så en del framsteg är det, såklart fortsätter äventyret till helgen men tills dess kan jag sova lugnt iallafall :thumme: Nu ska jag knåpa ihop en bild med de funktioner jag vet och försöka få hjälp att färdigställa den :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mattias Petterson

#12 » 20:51:22, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!, gick ju så fint!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

johan.eriksson

#13 » 21:02:50, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se att det rör på sig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Sparrow

#14 » 21:31:33, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är ju inte ensam på Maskinisten Kotten med att äga en Fuchs. Lantlady har ju med en blå maskin visserligen hydralare men hjulmaskin är det iaf. Håller till nånstans runt Hörby tror jag :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

CountyBruff

#15 » 22:17:07, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brutalrenovering:
Om motvikten är i vägen, kapa upp, riv ur betongen.
När du renoverat färdigt lägg tillbaka de stora bitarna
och fyll efter med blöt betong.
Å andra sidan är järn tyngre.

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se