Här är tråden jag lovat er alla! Om ni inte visste redan så har jag fått hem något mycket roligt, ingen kunde gissa vad det var (sen att det inte var någon som gissade kvittar ju ). Det är säkert många här som likt mig älskar idén med lingrävare, så när det på blocket dök upp en Fuchs 301 hjulgrävare på drygt 8 ton var det bara att rannsaka sig själv och köpa efter någon timme För vad är livet egentligen om? I fredags var det äntligen dags att hämta henne!
Varit hos förra ägaren i drygt 21 år och fungerat bra tills inget mer behövdes grävas, då ställdes Fuchsen och när hon något år senare skulle igång var det dieselläckage från en slang och hon ställdes i 10 år. Stått under tak hela tiden och motorn gick runt Att dra runt henne var inget problem. Nu har vi ju redan två grävmaskiner så detta är helt och hållet nöjesrelaterat
Här är hon hemma på gården! Förvånansvärt bra skick bortsett från en hel del plåt, tror det osar renovering här Bakrutan och takfönstret är borta så kvar är sönderrostade hål som ska fixas, men först prioriteras annat. Än så länge vet jag ungefär detta:
Det är en Fuchs 301 från 1968. Ca 8 ton hjulgrävmaskin med fyrhjulsdrift. Byggdes ca 15000st och de är väldigt populära i Tyskland, motorn är en 2 cylindrig Deutz F2l712 på dryga 22 hästkrafter. Det finns 4 trummor med vajrar och massor av olika aggregat som höjdgrävaggregat, djupgrävaggregat, fackverksmast / kran, med flera. Verkar vara en ganska simpel design så idag började jag med att smörja upp alla fettnipplar och länkage (hint, det finns mååånga!).
Så här ser det ut inne i hytten! Gott om spakar och pedaler Tror jag har en ganska bra förståelse för vad det mesta gör men om någon skulle veta säkert vore det roligt att veta, fritt fram att skriva!
Det är gott om plats i vad som faktiskt förtjänar att kallas "motorrummet"
Tyvärr är det en stor motvikt ivägen baktill så den lilla luckan bakpå är vad som får användas när motorns ena sida ska skruvas med (såklart den sidan där insprutningspump, filter och allt diesel- och olje-relaterat finns ) Iallafall blev det en del gjort idag! Fick i ett rejält batteri och allt fick en översyn, när vi var säkra på att allt var i friläge testade vi vreden i hytten och minsann så fungerar både glödning och start! Tyvärr fick vi inte motorn att gå riktigt, men nästan! Det kommer bara diesel från ena pumpelementet så motorn "startar" och går sedan ner i varv tills den dör 5-10 sekunder senare. Hade samma problem på min Deutz F2l514 traktor Kotten @ Diverse bilder från mina projekt och äventyr men där var insprutningspumpen inte likadan, där kunde man bara öppna och smörja upp lite men här ser det konstigt ut Pumpelementen sitter i sidan av luckan på motorn som synes på dessa lånade bilderna:
Originalets URL: http://img0116.psstatic.com/164029760_deutz-d25-einspritzpumpe-f2l612-18ps-traktor-schlepper.jpg
Jag försökte lossa den kärvande men lyckades inte få ut den. Såhär ser pumpelementklumpen ut:
Kan det vara så att de sitter fast innanför luckan så man måste få bort denna? Om någon här skruvat med en Deutz F2l712 motor så får ni jättegärna skriva! De sitter även i Deutz D25 & D30 traktorer. Måste man ta bort hela luckan för att få ut klumpen med pumpelement eller är det bara att dra mer än jag gjorde? På utsidan ser det bara ut som två bultar men innanför sitter lite grejer som kanske inte följer med? Vill iallafall få fram lite bränsle till den andra cylindern också så hoppas verkligen att någon vet hur jag ska göra innan jag tar bort luckan
Sen är det så att denna modellen på lingrävare inte bara är riktigt liten och charmig för mig, jag tror också att den spelat en stor roll i vår grundare Antons maskinistliv! Om jag misstar mig får ni rätta mig men om jag har rätt och Anton skulle vilja berätta lite här skulle jag tacksamt läsa allt Ni andra som har kört lingrävare, ge mig gärna tips! Vad ska man tänka på? Allmänt bra-att-veta? Jag vill inte att kunskapen ska dö ut så med detta projekt antar jag mig som Sveriges troligtvis yngsta linmaskin-ägare och försöker föra vidare all kunskap till framtiden Låter det bra? Är vi inte alla maskinnördar? Det var iallafall allt för mig för idag, så fort jag har tid ska jag försöka komma vidare med motorn och förhoppningsvis har jag fått hjälp av er experter