Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fråga Ang glapp och vad som kan göras åt det?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Minigräsanden (trådstartaren)

#1 » 07:17:00, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har nyligen blivit med grävare. En liten fin Hitachi zx18-3. Fungerar kanonfint och inga större glapp förutom mellan larvdelen och hytt. Ingenting lodrätt som är det värsta från vad jag förstått.

Men om jag sträcker ut armen fullt så kan jag röra skopa ca 9cm höger till vänster. Går att gräva utan problem, men smått irriterande ibland.

Märker även att effekten av det blir mindre om jag avstannar en roterande rörelse lite mjukt istället för helt rakt av.

Finns det något man justera med detta eller är det bara byte av stora svängkransen som gäller?

Kan det vara glapp i själva motorn som vrider huset eller kanske hade det Tom bara räckt att byta kugghjulet som sitter mot svängkrans? Är dock inte säker på hur bra det är att matcha nytt med gammalt kugghjul?
Minigräsanden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:30, 07-12-2019
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi zx18-3 minigrävare



stefansmark

#2 » 21:17:57, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag skulle säga att det är ett fel, betänk att det är många leder mellan skopan och svängkransen.
Bara i skopfästet har du säkert 5 mm, mellan fästet och stickan ytterligare 3 mm osv. Det sista glappet i bomsvängen gör ganska mycket längst ut på skopspetsen.
Sedan har du ett litet glapp mellan slutväxelns utgående drev och svängkransen samt glappet inne i själva slutväxeln.

Nej, jag skulle inte gjort någonting.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Janson1

#3 » 00:01:32, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog hålla med, 9 cm totalt glapp på rak arm är nog snarare kanske inte "normalt" men jag tror det glappet blir ganska snart vid normal användning. Har du kollat om hela glappet beror på svängeriet eller finns det andra glapp på vägen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Minigräsanden (trådstartaren)

#4 » 19:42:34, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle vilja säga att större delen av glappet är inifrån svängkrans och slutväxeln eller själva motorn som driver runt.

Största problemet med det är när jag roterar och stannar så klonkar den lite kort fram och tillbaks innan den stannar. Hade vart betydligt trevligare att köra om den stanade utan allt för mycket rörelse. Men inget som inte går att leva med.

Är inte orolig för att det skall vara något allvarligt fel. Underar mer om det finns något man kan justera eller relativt lätt fixa. Byta svängkrans är ju ingen liten operation. Men kanske man kan renovera själva motorn om det är där glappet sitter eller justera motorn och minska glappet?

Finns det något sätt att klura ut just vart inifrån glappet kommer då man inte kan se svängkrans och vad som händer inne i motorn. Tex genom hur det ger sig när man börjar spelet eller liknande?
Minigräsanden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:30, 07-12-2019
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi zx18-3 minigrävare

Mats i Myrhult

#5 » 19:58:10, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mer än vad jag hade på min 4,5a.
Det mesta beror nog på glapp vid svängkransen. Det värsta är väl om det beror på att krans eller motor sitter lite löst, då lär det bli värre.
Kommer man åt det om man river ut stol och golv?

Hur som, är det bra att kunna köra svängen på ett mjukt sätt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ehnebom

#6 » 21:59:54, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte precis samma sak, särskilt om det klonkar. Kan nog vara ide att krypa ner å kolla så att allt sitter fast till att börja med
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Minigräsanden (trådstartaren)

#7 » 22:04:16, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget klonkande eller oljud som jag kan höra. Var ganska lätt att öppna upp, men jag kunde inte se att det satt löst. Kan såklart ha vart såpass lite att jag inte såg det. Skall prova att dra åt de två bultarna jag kommer åt enkelt bara för säkerhets skull.
Minigräsanden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:30, 07-12-2019
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi zx18-3 minigrävare

Minigräsanden (trådstartaren)

#8 » 20:12:12, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde och pratade med delvator idag och de sa att det var normalt på dessa maskiner.

Nämnde att på större maskiner så satte man dit "Mjuksväng" en slags strypning på hydrauliken som gör att den inte stannar helt tvärt utan har en mjukare stopp vilket skulle hjälpa i mitt fall.

Någon som har erfarenhet av detta, eller har några tankar kring det sons skrivits innan?
Minigräsanden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:30, 07-12-2019
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi zx18-3 minigrävare

Orsa

#9 » 20:41:19, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en produkt med vändkranslager och kuggdrev och har gjort ca 400 maskiner efter 40 år. Även när det är nytt finns det alltid ett litet kuggspel. Så med raka kuggar blir alltid ett litet spel som sen ökar med slitaget.
Vad som slits mest, drev eller krans beror på olika saker. Drevet gör betydligt fler varv i jämförelse med kransen. Så drevet slits mer rent matematiskt. Det är en sak. Sen blir det alltid viss skillnad i hårdhet på materialen. Så då kan man inte säga nånting. Vi har vissa drev med högre härdning för att hålla men då offras kransen på sikt. Sen skit och smörjning spelar roll.
Men man kan titta och även mäta kuggslitaget, på enskild kugg. Är drevets kuggar mer nötta kan man ju alltid byta drevet. Det bästa är förstås byta båda men ett drev är så pass billigt i förhållande till kransen så lite förlängd körtid kan man ju få ut på det sättet.
När man fått ett tydligt glapp i en växel som går med växlande belastning som på en grävare så kan problem accelerera. Kör man knyckigt kan man ju knäcka en stackars kugg.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Andy80

#10 » 11:57:03, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Hymac 580B Klonkar också, men då den år 52 år gammal skulle jag säga att det är normalt :vissla:
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Orsa

#11 » 15:44:15, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det brukar gå länge bara man inte tar full sats in i klonket
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Minigräsanden (trådstartaren)

#12 » 20:21:00, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och grävde ett par timmar idag och märkte knappt av glappet så längd jag stannade lite långsamt. Tror att det sker ganska så automatiskt efter ett tag då det egentligen inte var något jag tänkte på.

Orsa, menar du att du jobbar någonstans där ni säljer saker som skulle kunna hjälpa mig eller att ni säljer saker som även de for liknande problem? Isåfall vad skulle det kosta ungefär att byta enbart Drev om det nu skulle kunna hjälpa?
Minigräsanden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:30, 07-12-2019
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi zx18-3 minigrävare

steerbear

#13 » 19:12:23, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter denna tråd igen då jag har samma problem på min Yanmar 75. Grejen för mig var att glappet uppstod under typ en dag. Har förstått att det sitter en "broms" (typ skivbroms kanske) som saktar in rörelsen och låser när man släpper spaken. Kan det vara så att den felar, om fenomenet uppstod på så kort tid?

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk
steerbear
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:26, 08-12-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Orsa

#14 » 20:26:59, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag är inte återförsäljare eller så.
Men köper man svängkranslager som reservdel kommer det säkert kosta fläsk. Smör och makaroner också. Jag vet inte, men gissar att de flesta grävmaskiner har standardlager. Tror inte att alla tillverkare av småmaskiner ritar och bearbetar fram egna specialare. Tror jag.
ROLLIX är en fransk tillverkare som har premiumkvalitet och premiumpris.
La Leonessa är italienska lager som vi också köpt.
På sista tiden har vi nog beställt från Agera Industritillbehör. Vad dom återförsäljer vet jag inte. Kanske Leonessa.
Det är nog att Googla så hittar man nåt.
Hursomhelst, ett svängkranslager är en katalogvara med olika storlekar, kulor/rullar, med eller utan kugg, kugg utvändigt/invändigt, olika kuggmoduler osv. Om man river ur kransen kan man ju mäta upp den. Den kräver lite kunskap eller nyfikenhet men är ingen raketteknik att ta fram specen på en standardprd.
Drev är i princip en handelsvara men ofta får man bearbeta upp navhålet och dra kilspår. Eller beställa det hos någon maskinkomponenthandlare. Typ Jens S. Det finns ju allmänna verkstäder som fixar det också.
Dreven kan dock var exvis sätt/seghärdade. Hur det är på en grävare har jag ingen aning om. Det kan nog vara lämpligt med nån slags härdning av just drevkuggarna. Eller köp drevet original kanske är minst funderande, om det inte är förgyllt inuti som alla originalreservdelar tycks vara enligt prislappen.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

osla

#15 » 20:59:22, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig det är någon av hymac ägarna här på forumet som lät göra en ny krans till en hymac, har för mig det berättades vars den kom ifrån
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se