Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hanix H15b kaldstart

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

tofte2 (trådstartaren)

#1 » 00:52:17, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en 2006 mod Hanix H15B med en L3E motor. Har merket i det siste at den er har blitt tyngre å starte når det blir kaldere temperatur ute. Setter jeg en varmeovn mot motor og får varme på motor en halvtimes tid er det ingen problem at få start. Hva kan problemet være og i hvilken rekkefølge bør feilsøking gjøres? Har byttet glødeplugger, ingen forskjell. Kan det være et kompresjonsproblem?
tofte2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:39, 29-09-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165



torbjorn_forsman

#2 » 09:08:37, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det full fart på startmotorn eller går den långsammare än tidigare av någon anledning (kanske spänningsfall, behov att göra en översyn på startmotorn, motorn går tungt pga lång tid sedan oljebyte eller olämplig olja)?

Det är knappast troligt att motorn skulle få dålig kompression på alla cylindrar samtidigt.

Beträffande glödstiften, mät för att kolla att det verkligen kommer fram full spänning till dem. Om du har tillgång till en tångamperemeter för likström, kan du också kolla att deras strömförbrukning är rimlig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tofte2 (trådstartaren)

#3 » 23:45:17, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei og takk for svar. Det er full fart på startmotor og batteriet er nytt. Motoren fikk ny olje + filter i juli så den går ikke tungt. Jeg har tangamperemeter for DC så skal sjekke for spenning samt srtømforbruk på de. Når motor først får start går den som normalt og det er ingen ulyd eller manglende kraft av noe slag.
tofte2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:39, 29-09-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

tofte2 (trådstartaren)

#4 » 08:03:37, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem løst: Ingen strøm til glødepluggene. De nye jeg kjøpte av forhandler var merket 8V og ble sikkert defekt ved første startforsøk. Skiftet til nye riktige glødeplugger igjen og alt i orden:-)
tofte2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:39, 29-09-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se