Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Inköpt Yanmar b25v 1998

77 inlägg • Sida 5 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

torbjorn_forsman

#61 » 07:42:04, 06-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är väl förmodligen en permanentmagnetgenerator, där spänningsregleringen sker med hjälp av några tyristorer eller triacar i den externa likriktaren (alltså samma princip som på t ex en mc eller snöskoter där man tar ut ström från en trefaslindning i svänghjulsmagneten).
Häng inte upp dig för mycket på att märkströmmen är angiven till just 20 A , den ström en sån där generator kan ge är kraftigt beroende av motorvarvtalet. Det vanliga är märkströmmen är angiven vid 2/3 av generatorns tillåtna maxvarvtal.

Har man lite snålt med tillgång på ström från generatorn, så kan det vara bra att ha en voltmeter ständigt inkopplad i maskinen (det finns ju billiga digitalvoltmetrar för fast montering på Ebay, t ex kombinerade med cigguttag), för att hålla ett öga på vad som händer. Har man mycket belysning påhängd så kan det vara bra att dela in den i flera grupper så man kan släcka de lampor man för tillfället inte har nytta av.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



marcusw (trådstartaren)

#62 » 08:56:09, 06-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det där är väl förmodligen en permanentmagnetgenerator, där spänningsregleringen sker med hjälp av några tyristorer eller triacar i den externa likriktaren (alltså samma princip som på t ex en mc eller snöskoter där man tar ut ström från en trefaslindning i svänghjulsmagneten).
Häng inte upp dig för mycket på att märkströmmen är angiven till just 20 A , den ström en sån där generator kan ge är kraftigt beroende av motorvarvtalet. Det vanliga är märkströmmen är angiven vid 2/3 av generatorns tillåtna maxvarvtal.

Har man lite snålt med tillgång på ström från generatorn, så kan det vara bra att ha en voltmeter ständigt inkopplad i maskinen (det finns ju billiga digitalvoltmetrar för fast montering på Ebay, t ex kombinerade med cigguttag), för att hålla ett öga på vad som händer. Har man mycket belysning påhängd så kan det vara bra att dela in den i flera grupper så man kan släcka de lampor man för tillfället inte har nytta av.


Det är absolut en permanentmagnetgenerator. Vet inte hur regleringen går till men maskinen är från 1998.
Jag kommer mäta både ström, spänning samt oljetemp, mätare inhandlat men jag är osäker på vart i coupen jag vill ha dem monterade så att de syns bra men inte stör sikten samt att kablar går att dra snyggt och hållbart, de är av "biltyp" 52mm runda mätare och jag tänkte göra en liten panel i aluminium med lite extragrejor.

Om jag ligger precis på gränsen med ström skulle jag kunna öka generatorns varvtal lite genom att ändra storlek på remskivorna tex.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#63 » 11:56:19, 06-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet från minigrävare (TB016), som nu har haft voltmeter i några år, är att det inte är några problem att hålla spänningen uppe när motorn går på arbetsvarv, men om man går ner på tomgång en längre stund får man tänka sig för och släcka onödigt lyse, kanske stänga värmefläkten mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Holger

#64 » 12:03:03, 06-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boken ligger här nu:
Yanmar B25V verkstadshandbok
Tack!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jac

#65 » 12:29:21, 06-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte att ladda ner, får bara 184kB php fil
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Holger

#66 » 13:55:34, 06-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade för bråttom! Nu ska det fungera!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

marcusw (trådstartaren)

#67 » 10:50:59, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Börjat återmontera. Kylarn satt skruvad uppifrån och en av de innersta skruvarna var ganska svår att lossa.


Bild

Jag gjorde om det innersta fästet med två svetsmuttrar så det kan skruvas fast/loss underifrån där det finns väldigt gott om plats.


Bild

Mycket enkelt att lossa kylarens fästen underifrån !
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#68 » 13:43:21, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu är det dags att montera tillbaka insuget.
Jag köpte tidigare ett paket på ebay med olika packningar till motorn, men insugningspackningen är tillverkad av plåt.

Har aldrig tidigare sett en så hård packning till insug, tänker mig att den inte deformeras och tar upp ojämnheterna och tätar.
Självklart kan man köra packningsklister/kemisk packning på båda sidor av packningen men då blir ju packningen helt onödig att sätta dit för tätt lär det bli endå med packningsklister på rena metallytor tvättade med sprit.

Nån som sett en insugspackning i plåt tidigare ?

Bild
Bild



Bild
Jag har också "gör det själv" packningar på rulle samt stansar och skalpell så jag kan göra en egen packning av värmetåligt "papper" eller korkmaterial, men nu har jag ju faktiskt köpt en packning.. i plåt......

Vad är vettigt att göra ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#69 » 14:08:18, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var originalpackningen också av plåt?

Jag har sett plåtpackningar för insugningsrör, men var ...? Skulle kunna röra sig om gamla luftkylda VW, och/eller Mercedes 102-motorer. I varje fall har de haft en inpressad "valk" som fungerar som tätningsyta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcusw (trådstartaren)

#70 » 16:14:28, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Var originalpackningen också av plåt?

Jag har sett plåtpackningar för insugningsrör, men var ...? Skulle kunna röra sig om gamla luftkylda VW, och/eller Mercedes 102-motorer. I varje fall har de haft en inpressad "valk" som fungerar som tätningsyta.


Den packningen som satt var en mix av papper och silikontätning , garanterat inte fabriksmonterat. Kan ju gjorts för 10 år sedan.....

Jag lutar åt att göra helt rent och köra med enbart packning på tub, minst jobb och garanterat tätt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Iznogoud

#71 » 17:09:42, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte packningen "veckad" slarvigt beskrivet, och inte helt slät?
På bilden ser den inte helt slät ut kring insugskanalen.

Har sett och använt plåtpackningar några gånger, minns ej var. Men det var inga problem för det hade jag nog kommit ihåg.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

marcusw (trådstartaren)

#72 » 17:40:07, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Är inte packningen "veckad" slarvigt beskrivet, och inte helt slät?
På bilden ser den inte helt slät ut kring insugskanalen.

Har sett och använt plåtpackningar några gånger, minns ej var. Men det var inga problem för det hade jag nog kommit ihåg.


Jo den är lite veckad, känns endå inte som att det skulle täta särskilt bra. I alla fall inte utan packningsklister.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#73 » 18:47:17, 07-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en diesel utan turbo är det ju ändå inget nämnvärt vare sig under- eller övertryck i insugningsröret, så det behöver inte vara perfekt tätt där. Huvudsaken är att läckorna inte är så stora att motorn kan suga i sig skräp, som skulle ha fastnat i luftfiltret om luften enbart hade gått rätt väg...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcusw (trådstartaren)

#74 » 18:38:10, 08-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Fått ihop exteriören med blästrade och lackerade plåtbitar.
Det är rätt kulör, men 22 år utomhus har gjort att den ursprungliga färgen blekts väldigt mycket.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#75 » 08:10:54, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Värmare till insug behöver rengöras, precis som allt på denna maskin.

Bild
Nerplockat och rengjort.

Bild
Nu klar för montering. Mäter ca 0.5 Ohm och skall ge ungefär 300 Watt värme vid start kalla vinterdagar.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Dahlberg och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se