Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1302e fixa problem och få den fin igen.

67 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

mathias86 (trådstartaren)

#31 » 19:02:08, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortfarande stiger lufttrycket i oljetanken till över 1 bar..
Har testat ställa på diverse saker på ventilbordet samt pumpen utan större resultat. Inte fått några mätare och anslutningar för att kolla tryck med ännu så testar i blindo.
Snurrar gör den men finns ingen ork alls i det.
Motorn går knappt nåt alls tyngre när man försöker snurra eller använda bladet så vad kan orsaka det?
Den får jobba lite när man leker med grävfunktioner men inte svängen och bladet.
mathias86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 05-10-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 475



mathias86 (trådstartaren)

#32 » 14:42:19, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag försökt få loss ett fälgband samt däcket från en extra fälg.
Glömde ta bilder men fick använda traktorn som vikt på ena sidan av fälgen och slå med skopan på andra sidan för att ens få loss fälgbandet.
Men fan heller att däcket lossnade från fälgen, grävmaskinen är tydligen för lätt fast jag trycker på med full vikt. Hmmmm.

Noterade även att när jag försöker svänga och drar spaken halvvägs mot höger så blir det ett pulserande mottryck så hela spaken hoppar på om man håller emot lite!
Vad kan det vara för trolleri? :uupps:
mathias86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 05-10-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 475

BM425

#33 » 15:44:47, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathias86 skrev:Noterade även att när jag försöker svänga och drar spaken halvvägs mot höger så blir det ett pulserande mottryck så hela spaken hoppar på om man håller emot lite!


Jag gissar på att du har hydrauliskt servostyrda ventiler, då har du en speciell kugghjulspump för servosystemet. På 1302D ska det trycket ligga på 23-26 bar vid ca 1000 varv på motorn.

Under spakarna sitter små ventiler som påverkas av spakarna, på äldre maskiner läcker det ofta där. Lätt att byta packningar där. Sen har du små "oljeklockor" vid ventilpaketet där servo oljan överför rörelse till själva ventilerna. Klockorna ska luftas, finns en lite luftskruv på varje. Lättas om ni är två en drar i spaken o en öppnar luftskruven på samma linje.

Funkar inte servosystemet riktigt, brist på olja eller dålig pump så fungerar det inte bra. Kan vara så att det kommer luft i systemet o det känner du i spaken??!!
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

mathias86 (trådstartaren)

#34 » 19:08:40, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit dåligt med uppdateringar nu men har gjort en del.
Haft en expert och kolla på den lite också och så tänkte vi mäta olika tryck men han hade ingen adapter som passade till testuttagen.
Senare den dagen plockade jag loss några ventilen på Lilla ventilbordet och råkade hitta ett synålsstort hål i en ventil som va helt stopp.
Rensade ur det och rengjorde noggrannt och skruvade tillbaka allt.
Och se på fan den svänger med fart på nu och bladets cylindrar funkar fint. :hurra: :hurra:
Men slänthydrauliken är ännu död men misstänker elproblem där eller nån magnetventil.

Har fått lite mera luftläckage nu också som ska åtgärdas men den tar sig.
Ska försöka få lite bilder på eländet också.

8 personer gillar det här inlägget.
mathias86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 05-10-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 475

mathias86 (trådstartaren)

#35 » 15:26:16, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mera framsteg samt bakslag..
Hade igång den idag och bytte skopa och stannade av den.
Sen när jag skulle starta igen så va all ström borta. :huh:
Nåväl visade sig vara + kabeln som lossnat från kabelskon.
Hittade även några säkringar till som va sönder så nu funkar värmefläkten samt klickar det nånstans i hytten när jag trycker på knapparna till slänthydrauliken men den funkar ändå inte ännu så misstänker nån magnetventil.

Kan nån vänlig själ hjälpa mig med vad för värmegivare som ska sitta i pluggen, va borta på min så därav denna vackra tillfälliga lösning
Bild
Troligen här felet sitter med slänthydrauliken
Bild
Här som roten till det onda fanns när inget fungerade, skit i ventilen som nu börjat läcka upptäckte jag.
Bild
Behöv av renovering ljuddämparen
Bild
Enda läckaget på hela bommen är här, måste åtgärdas
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
mathias86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 05-10-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 475

BM425

#36 » 18:07:58, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till motorn ska det sitta en oljevärmare liknande denna. Just denna passar inte din maskin. En oljevärmare har lägre effekt
än motsvarande vattenvärmare för att inte koksa oljan. https://www.oie.se/Produkt/oljevarmare- ... DEUTZDX120

Jag hade en oljevärmare på min maskin som inte fungerade så jag tätade bara igen hålet där den satt. Funkar med värmepistol i luftkylningen om man ska starta på vintern i kombination med värmestart i insugningsröret.

Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

mathias86 (trådstartaren)

#37 » 19:42:13, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljevärmare har jag redan men är oljetemp givare till motorn som fattas. :uupps:
mathias86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 05-10-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 475

torbjorn_forsman

#38 » 19:47:32, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för gänga i hålet där givaren ska sitta? En eller flera elledningar till den? Fabrikat på tempmätaren? Är den graderad till 120 eller 150 °C?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#39 » 20:26:39, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig varit med om att oljetempgivare sitter i botten på oljetråget??!
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#40 » 20:59:44, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På franska personbilsmotorer är det inte helt ovanligt. De luftkylda motorerna i Citroën GS/GSA hade från början termokontakten för oljetempvarning i ena änden av den längsgående oljekanalen upptill i motorblocket, men från 1980 flyttades den till ett hörn av oljetråget. Jag har också sett ett oljetråg från någon Renaultmotor (troligen 90- eller 00-tal), där det satt en tempgivare mer eller mindre rakt nedåt.
Deutz härstammar som bekant från Köln, och genomsnitts-tysken betraktar Köln-bor som någon slags halvfransoser...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#41 » 22:19:02, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

VDO 120 grader C
6 till 24 Volt
323-801-001-006
M14x1,5

https://vdo-webshop.nl/en/temperature-s ... c-m14.html

Motometer har egna grejjer också,
642 007 1006 heter deras givare.
Senast redigerad av Michael Meier 13:03:52, 06-06-2020, redigerad totalt 4 gånger.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#42 » 05:26:17, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen koll om denna givargänga sitter i det hålet där den blå kreativa kulventilen sitter.

Denna 323-801-001-xxx är monterad på 912 motorerna, det enda stället på motorn där man ser en stadig tempkurva från motorn är tråget, ska kolla mera noga om den sitter i ett sugflöde, returflöde eller på väg till eller från oljekylaren.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#43 » 05:36:28, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu... förstår jag BM425 :thumme: kollar upp det där, rätt grej i rätt hål och någonstans ska det sitta en plugg å ?

M24x1,5 blir liite svettigt att få in en elslinga i, borde minst vara R eller G 25 till den.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mathias86 (trådstartaren)

#44 » 16:55:27, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte kollat gängorna på hålet ännu men iaf tagit bild på själva mätaren som sitter i.

Bild
Även vad betyder symbolen med den röda spaken på?
Lyser hela tiden, svagare om jag släpper handbromsen men alltid på :huh:
Bild
mathias86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 05-10-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 475

torbjorn_forsman

#45 » 20:18:06, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lampan är säkert handbromsvarning. Om den fortsätter lysa men svagt vid släppt handbroms, så kan man ju misstänka krypström någonstans. Förmodligen har lampan ständig plusmatning och kontakten vid handbromsspaken ligger mellan lampa och jord. Om det t ex är blött i kontakten eller någon avskavd kabel som jordar halvt om halvt, så kan det få lampan att glöda trots att handbromsen är släppt. Se elschema för detaljer.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Oskar.P, S-A och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se