Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min Atila 1302D

976 inlägg • Sida 65 av 66
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MatteN (trådstartaren)

#961 » 20:49:43, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:En annan sak du även kan prova är att "stänga av" pendellåsningen på hydraulventilen, då öppnar du upp ytterligare en förbindning mellan de båda kolvarna och oljan får ytterligare en väg över till den sidan du saknar olja i nu.

Detta är ju skitspännande

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk


Stänga av? Vilken spak är det? :vissla:
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168



Bergakungen

#962 » 20:53:30, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har två spakar i undervagnen nära själva spärrventilen, den ena öppnar och stänger en förbigång mellan de bägge pendelkolvarna så att oljan smiter förbi spärrventilen.

Den andra spaken stänger av styrningen
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Michael Meier

#963 » 21:52:21, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte redan fotat ena ventilen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MatteN (trådstartaren)

#964 » 06:35:14, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland borde man gå å sova istället för att posta här :lmao:
Såklart har jag tagit kort på spaken :vissla: vet inte vad jag tänkte med ..
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

MatteN (trådstartaren)

#965 » 06:48:38, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:Du har två spakar i undervagnen nära själva spärrventilen, den ena öppnar och stänger en förbigång mellan de bägge pendelkolvarna så att oljan smiter förbi spärrventilen.

Den andra spaken stänger av styrningen


Jag testade att ställa spakarna i olika lägen. Men tyvärr utan framgång. Men jag ska testa det där med att ta bort tryckluften in i ventilen, å se vad som händer :smile:
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Bergakungen

#966 » 19:42:11, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänka på att det tar ganska mycket rattande för att fylla på kolvarna, känns märkligt att det skulle vara stopp i ena ledningen men inte andra

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

MatteN (trådstartaren)

#967 » 20:10:13, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter renoveringen av kolvarna, så fyllde jag dom till 80% ifrån topp pluggen.

Vänstra hoppade ju igång, men inte högra. Så det är ju olja i kolvarna, men inte i rör/slang till högra, vilket gör att det gungar åt höger.

Nu idag tog jag och plockade isär den där klumpen jag tod med till jobbet. Men inge fel vad jag kan se där heller. Eftersom det kommer olja till vänstra, så borde det inte vara fel på den, då den sitter före ventilen.

Det är inte stopp i någon slang heller, har plockat bort varenda slang/rör å kollat.

Testade nu ikväll att koppla bort lufttrycket, men vart ingen skillnad. Kom inte en tillstymmelse till olja i högra röret precis efter ventilen.

Men nu är jag inne på sista delen och det är denna
Bild

Men eftersom denna sitter precis före pendelkolven och jag inte får fram någon olja precis efter ventilen, borde det inte vara denna heller. Men ska iaf plocka isär å kolla.

Kan inte riktigt förstår varför det inte kommer någon olja till höger, när det kommer till vänster

Börjar undra om det är för dåligt tryck någonstans, så den bara orkar till närmaste ställe, vilket är vänster.

Och det leder mig till att det är sviveln som strular i grund å botten. Men här är jag ute på hal is :mrgreen:

Oavsett, så går jag igenom den här (namn?) nu och provar igen efter det. Funkar det inte, så släpper jag det här för en stund, och går på sviveln istället.

På återseende :smile:
Det blir va du gör det till.

1 person gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Michael Meier

#968 » 20:55:08, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen, kan du förklara systemet med återfyllning lite mera?

Innan -70 ca.. var det enbart två enkelverkande hydraulcylindrar med gemensam olja och en avstängningsventil

Hur funkar denna uppgradering?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bergakungen

#969 » 21:44:01, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Bergakungen, kan du förklara systemet med återfyllning lite mera?

Innan -70 ca.. var det enbart två enkelverkande hydraulcylindrar med gemensam olja och en avstängningsventil

Hur funkar denna uppgradering?
Det är ganska enkelt faktiskt, systemet fanns redan på den gamla undervagnen som min maskin från 68 har men verkar ha följt med fram till E modellerna av 02 serien som tillverkades in på 80:talet.

En förgrening från ena anslutningen till styrcylindern LZ går via en backventil samt en spärrventil till respektive pendelaxelkolv. Detta innebär att varenda gång du styr på ena hållet samtidigt som färdbromsen är ifrån så trycker du in olja i pendelaxelkretsen.

Så länge du inte bromsar så guppar oljan mellan de båda pendelaxelkolvarna utan motstånd vilket innebär att axlen kan pendla. När du bromsar påverkas ventil AV med tryckluft och spärrar förbindelsen mellan kolvarna vilket låser pendelaxeln.

Då du kör transport så vill du inte att pendelaxeln skall låsas så då öppnat du kran 8 vilket medger att oljan kan fortsätta röra sig mellan bägge sidorna.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240418/118ab6f6d9a3e84c9958625783f65121.jpg


Det som är märkligt är att Matte inte får fram någon olja alls vilket kan bero på att han har tömt styrkretsen och måste styra mer åt ena hållet vilket inte verka hjälpa. En annan sak kan vara att ventiltallriken i ventil AV fastnat i ett halvläge och blockerar ena sidan, men det känns också osannolikt.

Om man skulle öppna 8 samtidigt man styr så skulle det kanske gå att få över olja snabbare i den sidan som inte får något nu, men det känns långsökt.

Önskar att jag kunde titta på maskinen själv då detta är väldigt märkligt.

När min hydrauloljenivå är låg så brukar min styrning ge ifrån sig lite kavitationsljud, detta kanske innebär att tillförseln av olja till styrkretsen tas högre upp och att denna kanske är känsligare för låg oljenivå, hur ser oljenivån ut Matte?

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

MatteN (trådstartaren)

#970 » 21:58:50, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är precis fylld till övre glaset på tanken, alltså fullt :???: så tyvärr inte dålig oljenivå. Och det har aldrig varit låg nivå på oljan, alltså i neder kant på undre glaset
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Michael Meier

#971 » 22:49:31, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något nämnvärt tryck på styrkolvens plus och minussida lär väl enbart uppträda vid ändläge då pumpen/styrkretsen går mot ev, överströmmare eller vad nu kretsen skyddas mot fullt pumptryck?

Kanske läge å mäta servotrycket vid övergången till pendelkretsen ifall det är markant lägre än börvärde..

Vilken sida tas servotrycket ut på? (+eller -)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MatteN (trådstartaren)

#972 » 21:06:54, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in den länken här med, kanske någon som bevakar denna tråd, som sitter på informationen jag söker :mrgreen:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=50&t=359188

Edit: har fått svar på storleken på O-ringarna i sviveln och dom ska vara 148,6 x 7mm

Mvh Mattias :thumme:
Det blir va du gör det till.

1 person gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Oskar.P

#973 » 22:23:17, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om manöverventilen fram på underlag en som stänger av styrningen är påverkad så att styroljan bara flödar mellan +-sidorna när du rör ratten(ingen rörelse på hjulen) så kommer det ju inte byggas tillräckligt högt tryck i styrkretsen för att backventilen som fyller pendel kretsen ska öppna.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

MatteN (trådstartaren)

#974 » 22:44:57, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varning för långt inlägg! :skriva2:

Vart ingen skillnad när jag gick igen ventilen som sitter precis före pendelkolven
Bild
Bild

Plockade isär hela och rengjorde allt, men ingen skillnad när jag testade och luftade. Så jag släppte det där.

Jag gav mig på sviveln istället :svettas:

Det är ju en och en annan slang man ska hålla koll på. Så började med att markera upp, så jag hade koll på vart allt skulle sitta vid monteringen igen.
Bild

Börjar ju inte rosta i första taget här under :dancing_geek:
Bild
Bild

Sen va det bara att börja lossa allt sedan försöka få undan alla grova slangar som va ivägen :mrgreen:
Bild

Sakta men säkert så tog vi oss uppåt!
Bild
Bild
Bild
Bild

Tänk va lätt om man hade haft en lastar traktor tillhands :lmao: men jag har min (Hake ställning) det fick jobbet gjort iaf :mrgreen:

Och sen bar det väg neråt
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Inne!
Bild

Sen va det bara att börja plocka isär. Släpper man på insex skruven i centrum i toppen och bulten som håller själva centrum delen i botten, då får man bort hela luft delen ur sviveln
Bild

Och här upptäcktes ett fel direkt. Plast packning 36mm yttermått och 3mm tjock. Den sitter på ovansidan av sviveln, under locket med insex skruven.
Bild

Sedan va det dax att riva själva sviveln. Bort på låsringen och brickan
Bild

Sedan lyfte jag bara överdelen och knackade försiktigt med en gummiklubba, så föll det isär
Bild
Bild
Bild
Bild

Plockade ur O-ringarna, 9st med mått 148,6 x7mm
Dom va stenhårda :vissla: det va ett rent ut sagt helv...e å få ur dom. Men dom kom ur.
Bild
Bild

Gjorde rent innuti och i med nya. Köpte nya o-ringar på momentum
Bild
Bild

Ihop med den igen.
Bild

Plockade isär hela luft delen och gick över den. Allt såg ok ut, förutom en massa smuts överallt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Beställde nya o-ringar till den idag, så förhoppningsvis så kommer dom hem på torsdag.

Sen va det, den här plast packningen som va sönder under locket. Rickards reservdelar, sålde den inte stycke vis. Den ingick i en sats till själva luft delen, som kosta 2800kr :vissla: där slog snålheten till...

Eftersom den är så lätt att byta, när sviveln sitter på plats, sitter här under
Bild

Så tänker jag prova att knacka en egen :smile: tog 2x 1,5mm packning, så får vi se om det funkar. Gör det inte det, så åker jag ner till momentum och beställer en, dom skulle ha ca 1000kr för att göra en.
Bild
Bild

Men undertiden jag väntar på dom sista o-ringarna, så montera jag tillbaka sviveln nu i eftermiddags

Så upp igen! :mrgreen:
Bild
Bild
Bild

Och efter lite trixande va den tillbaka och alla rör/slangar dragna igen
Bild
Bild

Så förhoppningsvis till i helgen så ska Skopis rulla igen :thumme:

Då ger vi oss på pendeln igen! Skam den som ger sig!! :lmao:

Ursäkta långt inlägg, men ja.. ville få med allt :mrgreen:

På återseende gott folk :thummar:
Det blir va du gör det till.

8 personer gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Mike.Erlandsson

#975 » 22:53:47, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir som nytt!
Grymt jobbat med sviveln!

Än så länge funkar det mesta på min än"peppar peppar" har läckage i mina pendelcylindrar, men när jag kört och styrt mycket här hemma så brukar dom funka så en ompackning vore nog inte fel

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se