Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min Atila 1302D

972 inlägg • Sida 1 av 65
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MatteN (trådstartaren)

#1 » 01:56:26, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej svejs alla! Mattias heter jag.
Då va det äntligen dags för mig att göra en tråd på detta underbara forum :thumme:

Så kom dagen D då jag äntligen köpte mig min egen grävare! :cool:
Efter mycket letande så dök denna Atila upp på blocket.
Sagt å gjort bestämde träff med säljaren över telefon till dagen efter. Inte kunde jag tro att 24h kunde ta sådan lång tid :uupps: :ohnej:

Väl framme hos säljaren så stod pärlan där. Hade tagit med mig en kompis som kör grävare dagligen för lite input och hjälp att se om det va någonting att ha (Då jag är totalt grön på dessa maskiner, har 0min körtid).

Säljaren starta upp maskin å kompisen hoppa upp å spaka lite, han tyckte den kändes fin i hydrauliken och motorn gick riktigt fint för att vara 40 år gammal. Vi gick runt och tittade och synade maskin, jag bestämde mig ganska fort att den här ska bli min!! :buga:

Så jag sa högt och tydligt "jag tar den"! :uupps: säljaren kontra snabbt och sa "du kommer inte ångra dig" :skratta3:

Så affären va i hamn och jag la en kontant insats och vi bestämde att jag skulle hämta den på kommande måndag (nu va det fredag) for hemåt och styrde förbi systemet "här skulle firas sambon" :hurra:

Om jag tyckte 24h va lång tid, då kan ni ju tänka er 3 dagar.... :uupps: :huh: :svettas: :aaargh: :ohnej: det har aldrig gått så fruktansvärt sakta en helg som denna helg gjort :lmao: min sambo va lagom glad när jag vankade fram å tebax på gårn av rastlöshet.

Saktttaaaa men säkert så kom ju ändå måndagen och då min lilla dröm skulle besannas. Först skulle vi bara köra igenom 8h jobb! Det gick fort, för jag vägrade titta på klockan :lmao:

Väl på plats igen för att hämta hem pärlan så såg jag till att vara där 1h tidigare än min kompis som skulle komma med lastbil och släp för att kunna få mig en stund med ägaren då han visade mig runt vad allt å alla spakar va till.

Sen kom kompisen å vi lastade å for hemåt :hurra: :buga: :driver:

Hämtbilder:


Bild
Bild
Bild


Sen efter ca 1h körning så va vi hemma :thummar:



Bild
Bild

Så nu står pärlan där och glänser. Och imorgon blir det en städning av den och en tvätt! Nu har jag iaf fått ihop 30min körtid! av en grävmaskin :lmao: men mer ska vi få ihop!

Anledningen av denna tråd är att jag har hela tiden haft som mål att "köper jag en maskin så, ska det inte bara köras, det ska rustas upp åxå"

Så det kommer komma bilder här när jag väl börjar rusta den sakta men säkert och garanterar er 1000 frågor åxå :grin: (finns 4 barn å en sambo som tar tid åxå :mrgreen: ) som sagt den är 40 år gammal så det finns saker att göra (men vad kan man begära från en 40 år gammal maskin). Men den är väldigt bra underhållen! Och för mig så är den super fin :thumme:

Så med detta sagt så säger jag godnatt

Mvh

Edit: går inte å vrida bilderna får testa imorgon på jobbet
Det blir va du gör det till.

17 personer gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168



Michael Meier

#2 » 06:10:04, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är skadeläget såhär långt ?

Hjulaxlar och kardanaxlar hela ?

Motorn i skick ?

Tryckluft tätt 0ch kompressorn duger ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mike.Erlandsson

#3 » 06:18:06, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
Tycker maskinen ser fin ut!
Har själv en 1302D, men den kräver endel kärlek!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

MatteN (trådstartaren)

#4 » 06:57:05, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är skadeläget såhär långt ?

Hjulaxlar och kardanaxlar hela ?

Motorn i skick ?

Tryckluft tätt 0ch kompressorn duger ?


Hej Michael.

Finns inga sprickor eller dylikt på stickan. Behöver schimsa upp nere på stickan vid fästen då det är lite väl stort glapp där.
Enda rosten jag hittat såhär långt är på hytten, där kommer det behövas mest jobb. Inredningen är total kass släppt överallt, men som sagt det är skönhets fel och inget som påverkar maskin (men det ska fixas iaf) :grin:

Både gräv och planerskopa är i behov av nya botten. VA skopan är typ ny och använd 1 gång sa förra ägaren.

Alla hjul och kardanaxlar hela

Motorn är i väldigt bra skick (inge svart el blå ryker) går jämnt och fint. Drar inge olja.

Tryckluften: här måste jag lämna ett litet frågetecken då jag inte kan det här alls. Men den bygger tryck dock så sjunker trycket om jag inte håller minst 60-70% gas är det normalt? Oavsett vad så hörs det läckande när man stänger av maskin, så om jag får det tätt så kanske jag inte behöver gasa så hårt?

Mike.Erlandsson skrev:Grattis!
Tycker maskinen ser fin ut!
Har själv en 1302D, men den kräver endel kärlek!


Tjenare Mike!

Ja maskin är i väldigt bra skick, förra ägaren har tagit hand om den väldigt bra, han har ägt den sedan -86
Det blir va du gör det till.

1 person gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Sparrow

#5 » 07:35:01, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till nya" leksaken" ser ju fin ut . :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stridis2

#6 » 07:44:35, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till maskinen. Känner igen känslan av att vänta. Jag fick hem min maskin på kvällen. Var tvungen att gå och lägga mig direkt så hade ingen möjlighet att köra en enda minut, och morgonen efter började tre dagars arbetspass. Men söndagen var spännande... :mrgreen:

Nu har jag nog inte ens sett en Atila på nära håll, än mindre skruvat i en, men när det gäller att leta tryckluftsläckage så tycker jag det är bra om man kan koppla in en elkompressor (som gärna står långt ifrån) som matar tryckluft. Då blir det mycket tystare runt maskinen och lättare att höra var det läcker. Helst ska man koppla in sig så tidigt som möjligt i tryckluftssystemet, någonstans framme vid våttanken.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mike.Erlandsson

#7 » 07:49:56, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har snart bytt alla slangar på min maskin, har använt bränsleslang från swedol (13bar om jag minns rätt...)
Monterade en cejn hona i topp på yttre lufttanken, blir mycket lättare att leta läckor med en kompressor som laddar tanken och håller 6 bar i systemet än att ha maskinen igång!
Sen är uttaget bra till att pumpa däcken och köra spikpistol m.m med!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

MatteN (trådstartaren)

#8 » 08:01:10, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Grattis till nya" leksaken" ser ju fin ut . :thumme:


Tack så jättemycket Sparrow :hurra:
Ja den är faktiskt väldigt väl sköt för att vara så gammal.

Stridis2 skrev:Grattis till maskinen. Känner igen känslan av att vänta. Jag fick hem min maskin på kvällen. Var tvungen att gå och lägga mig direkt så hade ingen möjlighet att köra en enda minut, och morgonen efter började tre dagars arbetspass. Men söndagen var spännande... :mrgreen:

Nu har jag nog inte ens sett en Atila på nära håll, än mindre skruvat i en, men när det gäller att leta tryckluftsläckage så tycker jag det är bra om man kan koppla in en elkompressor (som gärna står långt ifrån) som matar tryckluft. Då blir det mycket tystare runt maskinen och lättare att höra var det läcker. Helst ska man koppla in sig så tidigt som möjligt i tryckluftssystemet, någonstans framme vid våttanken.


Ja den där känslan när den stog hemma igår kväll, den va obeskrivlig :grin: :hurra:
Det där med kompressor lät riktigt bra, den idén ska jag ta :thumme:

Mike.Erlandsson skrev:Jag har snart bytt alla slangar på min maskin, har använt bränsleslang från swedol (13bar om jag minns rätt...)
Monterade en cejn hona i topp på yttre lufttanken, blir mycket lättare att leta läckor med en kompressor som laddar tanken och håller 6 bar i systemet än att ha maskinen igång!
Sen är uttaget bra till att pumpa däcken och köra spikpistol m.m med!


Tack för tipset av slang! Det blir å kolla på.
Nu när du bytt så mycket slang, är man tvungen att gasa så hårt fortfarande för att få maskin körbar?
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Mike.Erlandsson

#9 » 08:04:48, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MatteN skrev:Tack för tipset av slang! Det blir å kolla på.
Nu när du bytt så mycket slang, är man tvungen att gasa så hårt fortfarande för att få maskin körbar?



Nej den laddar upp väldigt fort, däremot har jag endel rost i systemet så det sätter sig här och var!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

igelkottar

#10 » 09:25:50, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis :bira: och lycka till med den. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Michael Meier

#11 » 09:30:00, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att göra en detalj klar i taget med tryckluften, du lär ha stora läckage när du tappar tryck vid tomgång.

Skaffa rätt diameter invändigt på slangen, ta inte första bästa diameter, slangklämman ska hålla i slangen, inte krympa/vecka den runt nippel.

Du lär förr eller senare kanske behöva öppna någon reducering eller annan detalj, definiera vad det är först innan du plockar ned enheterna i molekyler.

Shims, prova å lägga en tjock O-ring ytterst och se om det håller fettet på plats bättre.. kanske inte behövs på bomfoten, det är inte så grusigt där :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MatteN (trådstartaren)

#12 » 10:18:18, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Grattis :bira: och lycka till med den. :thummar:


Tack så jättemycket :thummar:

Michael Meier skrev:Försök att göra en detalj klar i taget med tryckluften, du lär ha stora läckage när du tappar tryck vid tomgång.

Skaffa rätt diameter invändigt på slangen, ta inte första bästa diameter, slangklämman ska hålla i slangen, inte krympa/vecka den runt nippel.

Du lär förr eller senare kanske behöva öppna någon reducering eller annan detalj, definiera vad det är först innan du plockar ned enheterna i molekyler.

Shims, prova å lägga en tjock O-ring ytterst och se om det håller fettet på plats bättre.. kanske inte behövs på bomfoten, det är inte så grusigt där :)


Tack så mycket för all info! :buga:

Ja det känns som om läckaget är stort iaf. Då jag är grön inom grävmaskin och diverse detaljer, så tar jag en detalj i taget annars så står jag nog med en halv trasig maskin som jag inte vet hur jag får ihop :lmao:

Kom på några saker till ang skadeläget som du frågade om.

Elen i sig behöver ses över och sen sa förra ägaren att pendelaxeln kunde strula ibland, att den inte ville pendla Max längd efter ett tag, då fick man ta isär (dom där klockorna som tryckluften går in i på varsin sida om axeln) och göra rent så vart det normalt igen ett tag. Så det är något jag ska ta å titta upp.

Som sagt finns lite å se över men allt har sin tid :smile:
Det blir va du gör det till.

1 person gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Mike.Erlandsson

#13 » 11:13:07, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MatteN skrev:Elen i sig behöver ses över och sen sa förra ägaren att pendelaxeln kunde strula ibland, att den inte ville pendla Max längd efter ett tag, då fick man ta isär (dom där klockorna som tryckluften går in i på varsin sida om axeln) och göra rent så vart det normalt igen ett tag. Så det är något jag ska ta å titta upp.


Har haft endel problem med det på min med, på min sitter det en luftstyrd ventil som öppnar/stänger mellan pendelkolvarna, den var vid ett tillfälle helt täppt av rost på min så jag hade isär den och rengjorde hela luftsidan på den, blir mycket rost i systemen om man slarvar med spriten till systemet! Sommartid har jag börjat ge min en skvätt med dimmsmörjolja, det har gjort stor skillnad på alla ventiler och styrbromskolven!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

MatteN (trådstartaren)

#14 » 11:23:47, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mike.Erlandsson skrev:
MatteN skrev:Elen i sig behöver ses över och sen sa förra ägaren att pendelaxeln kunde strula ibland, att den inte ville pendla Max längd efter ett tag, då fick man ta isär (dom där klockorna som tryckluften går in i på varsin sida om axeln) och göra rent så vart det normalt igen ett tag. Så det är något jag ska ta å titta upp.


Har haft endel problem med det på min med, på min sitter det en luftstyrd ventil som öppnar/stänger mellan pendelkolvarna, den var vid ett tillfälle helt täppt av rost på min så jag hade isär den och rengjorde hela luftsidan på den, blir mycket rost i systemen om man slarvar med spriten till systemet! Sommartid har jag börjat ge min en skvätt med dimmsmörjolja, det har gjort stor skillnad på alla ventiler och styrbromskolven!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Ägaren innan sa att spriten inte va något bra (han hade iaf fått det sagt till sig av en verkstad) han hade fått rekommendationer att köra med tror det va vxl låds olja, det skulle va fett sa han inte löst. (kollar när jag kommer hem, fick med mig en flaska) och han tyckte det hade blivit mycket bättre efter det. Men som sagt jag har inte en aning om vad det ska vara.

Men ska ta isär dom där ventilerna och se över dom är det tänkt.

Ska ta ett kort på en spak när jag kommer hem, och se om du kan hjälpa mig och förklara vad den är till :smile: det visste inte förra ägaren (han hade troligtvis glömt bort)
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Michael Meier

#15 » 15:55:11, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast lite udda ändå om man sommartid måste använda vxllådsolja och vintertid måste du använda frysskydd i maskin och oljan blir som beck, det är fortfarande en oljesmord kolvkompressor

Ta det lite lungt med husmorstips innan du har bildat din egen uppfattning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se