Oskar.P skrev:Rak 30 olja har den nackdelen att den blir sirap i minusgrader och vatten vid 100 grader.. Ska du köra maskinen även på vintern ska du absolut inte ha sae30. 15W40 är en väldigt universal viskositet som duger bra till gamla dieslar, så även till din ferguson 168. Så kan du ha samma olja i båda motorerna vilket gör att du kan köpa större förpackningar eller på bulk. Som många ovan skrivit, det går inte hitta så dåliga oljor idag så att de inte klarar klassningarna för dina motorer, men viskositet kontra temperatur är ju ändå en viktig aspekt. Där går 15w-40 ner till minus 18, så kanske något att se upp med om man bor norr om dalälven, en kallstart i minus 20 nån enstaka gång är ingen katastrof, men vid minus 25 börjar det blir för mycket sirap för att det ska smörja bra. om man förväntas använda grejerna i såna temperaturer utan oljevärmare så skulle jag välja 10W40 istället.
Tack för input Oskar.P
Nu är ju inte tanken att använda maskin efter sen höst. Men är vell aldrig fel å gardera sig lite