Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

volvo ec20 slö varm

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

niclas93 (trådstartaren)

#1 » 12:11:00, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Ny här på forumet och även i grävmaskins branschen", skruvar mycket scania lastbilar samt diverse dieslar men har nu skaffat en Volvo ec20 -01.
Köpte maskin med vetskap om att den vart slö varm. ägaren innan sa att det varierade lite beroende hur varmt det var ute. Varm sommardag kommer problemet efter ca 20min kallt kanske en timme påstod han.

Jaja tänkte jag. Maskin startar fint kallt utan gas. (dör till ibland vid start men startar fint igen.)
Hur som helst,när maskin blir rikgtig varm så tycker jag att jag hör att den nästan "blöddrar lite" (full gas)
Detta leder då till att om man ska larva sig fram så dör maskin trotts full gas.
Även när man gräver och kör flera funktioner samtidigt är det nästan så maskin dör.
Mätt med IR sensor och slangen vid termostaten är ca 85C.
Svartryker inget mer en om den står på tomgång och man gasar fullgas, antar att dett är fulltnormalt på en gammal diesel med pump.

Hitta diverse bränsleslangar som var torra och saknade slangklämmor,
Bytte samtliga slangar samt rengjorde tanken då det såg ganska skitigt i botten.
Bränslefilterna bytta. samt servat hela maskin hydralolja/filter motorolja ventiljusterng etc.

Hittade någon här på forumet som sa att den elektriska bränslepumpen kunde jävlas varm. ska köpa ny imorn och prova.
Inga varningslampor lyser.
Sitter en mitsubitchi l3e motor i.
Jag vet såklart inte 100% om det är "motorn " eller hydraliken som jävlas för mig.
Han jag köpte maskin trodde hydralpumpen. Ska tilllägga att jag mätt upp hydraltrycket till ca 190bar (varm)
tror det är ett OK värde.
Har läst endel trådar här på forumet och ser att det finns mycket erfarenhet här :buga:

Skriv allt ni kan tänka er.

Mvh !
niclas93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:00, 07-10-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec



torbjorn_forsman

#2 » 13:48:42, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är ett hydraulikproblem som tar så mycket kraft att motorn knappt orkar, så borde hydrauloljan bli rejält varm. Förlusteffekten måste ju bli värme någonstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krenr09

#3 » 17:34:58, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meckade med en l3e som hade liknande problem. Efter ett antal timmar till gav ett vevlager upp. Den blev svagare speciellt varm och tillslut började den få lagerknack för att till sist ge upp. Är väldigt lätt att ta ner tråget o kolla lager om du inte hittar fel någon annanstans. Var dåligt med oljebyte gjorda på den och antagligen blev oljan tillslut så pass tunn att inte oljefilmen höll vid varm motor. Trots detta gasade ägaren på tills det rasade. Men finns ju såklart många andra saker som kan strula också.
krenr09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:33:18, 13-11-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4625DX-1995
Hi-tec 210 grävaggregat-1990
Kubota B7100HST-1986
K-vagnen tippvagn-1998

fretchi

#4 » 18:42:20, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju testa att spola kallvatten på insprutningspumpen och se om den blir bättre efteråt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

niclas93 (trådstartaren)

#5 » 22:41:18, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjorn: hydraloljan blir varm, hur varm den får bli vet jag ju såklart inte riktigt.. känns på samtliga slangar osv att de är ljummna. antar de är normalt efter ca timmes körning.kanske finns något bra sätt att mäta va som är "rimligt?"

krener: hmm inga misskund ensålänge, oljan hade ilf inga spån i sig och maskin skall ha strulat såhär de sista 100tim enligt ägaren innan som kört vidare endå.. kan tycka att om motståndet blir så stort pga lager haveri så borde det snabbt utveckla ett missljud, men ska ha det i åtanke !

Skanprova imorn ! Vad skulle felet kunna vara om det visar sig att pumpen är för varm?

Tack för bra svar alla! grymt hjälpsammt!
niclas93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:00, 07-10-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec

Turbodiesel

#6 » 22:48:58, 08-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att du har bra bränsleflöde ända fram till insprutningspumpen, orkeslöshet beror nästan alltid på problem med bränsleförsörjningen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

krenr09

#7 » 18:37:09, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslepump finns en på biltema som är kopia av den som sitter orginal. Vi fick det tipset av en reservdelshandlare. Och den var identisk förutom anslutningarna som jag flyttade över från originalet. Maskinen var en 2tons terex.
krenr09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:33:18, 13-11-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4625DX-1995
Hi-tec 210 grävaggregat-1990
Kubota B7100HST-1986
K-vagnen tippvagn-1998

krenr09

#8 » 18:38:21, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Denna var det
krenr09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:33:18, 13-11-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4625DX-1995
Hi-tec 210 grävaggregat-1990
Kubota B7100HST-1986
K-vagnen tippvagn-1998

niclas93 (trådstartaren)

#9 » 19:11:18, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag kört endel med grävaren. köpte lila dan pump på biltema igår men var inte det tyvärr som jävlades..
Glömde testa hella vatten på insprutningspumpem som jag vart tippsad om.. får prova på söndag.

Jag upplever nästan att den inte tänder på alla 3 cylindrar varm. Hmm kanske värt att ta bort spridarna och fotavtryck? borde ju dock gå dålig kall också..
niclas93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:00, 07-10-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec

torbjorn_forsman

#10 » 20:11:53, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips (som jag brukar tjata om) i såna här fall är att koppla in en manometer och mäta matartrycket. Det kan vara intressant att se om det håller sig konstant hela tiden eller om det sjunker då motorn börjar bli slö och går dåligt.

Om det är inre läckage någonstans (t ex i någon ventil som ska reglera matartrycket), så kan sakerna fungera ändå så länge bränslet är kallt och någotsånär trögflytande, men inte när allting i motorrummet är hett.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krenr09

#11 » 20:16:40, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär gutt såg det ut på den. Det lustiga var att det inte slammrade jättemycket så vi trodde det var bränslefel först. Krävs inte mycket extra friktion i en liten motor för att den ska tappa kraft. Det blev som sagt värre o värre under ett par jobb. Kom också lite till o från. Vi bytte pump o bränsle slangar m.m. sedan bytte jag olja och då gick det bättre en lite stund men till sist tappade den oljetrycket och det hade gått så varmt så hela storändan på vevstaken var oval och vevaxeln blånerad. Men som sagt det tog 10 minuter att ta ner tråget o kolla och är inga problem att pilla i nya lager på plats om det behövs.
Bild
krenr09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:33:18, 13-11-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4625DX-1995
Hi-tec 210 grävaggregat-1990
Kubota B7100HST-1986
K-vagnen tippvagn-1998

bonnen513

#12 » 20:30:29, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vevaxeln klarat sig då?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

niclas93 (trådstartaren)

#13 » 22:01:59, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kika på tåget när jag fått maskin ner till garaget.
Mäta matartrycket låter som en bra idé. Nån som vet någon "manometer satts " man kan köpa?
niclas93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:00, 07-10-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec

torbjorn_forsman

#14 » 23:00:58, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matartrycket brukar vara några tiondels bar, så om du har en manometer med 1-2 bar fullt utslag så duger det bra. En sån som används för att mäta trycket/nivån i ett vattenburet värmesystem t ex.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmrobban

#15 » 23:58:09, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ventilspelet, om det är på gränsen kan det bli obefintligt när motorn är varm pga. att metall (stötstänger) utvidgar sig med värme.
Kanske en longshot, men kan vara värt att kolla upp.
Annars tror jag på bränslebrist, har du kollat filter och ledningar efter förpumpen?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael Meier och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se