Hej! Ny här på forumet och även i grävmaskins branschen", skruvar mycket scania lastbilar samt diverse dieslar men har nu skaffat en Volvo ec20 -01.
Köpte maskin med vetskap om att den vart slö varm. ägaren innan sa att det varierade lite beroende hur varmt det var ute. Varm sommardag kommer problemet efter ca 20min kallt kanske en timme påstod han.
Jaja tänkte jag. Maskin startar fint kallt utan gas. (dör till ibland vid start men startar fint igen.)
Hur som helst,när maskin blir rikgtig varm så tycker jag att jag hör att den nästan "blöddrar lite" (full gas)
Detta leder då till att om man ska larva sig fram så dör maskin trotts full gas.
Även när man gräver och kör flera funktioner samtidigt är det nästan så maskin dör.
Mätt med IR sensor och slangen vid termostaten är ca 85C.
Svartryker inget mer en om den står på tomgång och man gasar fullgas, antar att dett är fulltnormalt på en gammal diesel med pump.
Hitta diverse bränsleslangar som var torra och saknade slangklämmor,
Bytte samtliga slangar samt rengjorde tanken då det såg ganska skitigt i botten.
Bränslefilterna bytta. samt servat hela maskin hydralolja/filter motorolja ventiljusterng etc.
Hittade någon här på forumet som sa att den elektriska bränslepumpen kunde jävlas varm. ska köpa ny imorn och prova.
Inga varningslampor lyser.
Sitter en mitsubitchi l3e motor i.
Jag vet såklart inte 100% om det är "motorn " eller hydraliken som jävlas för mig.
Han jag köpte maskin trodde hydralpumpen. Ska tilllägga att jag mätt upp hydraltrycket till ca 190bar (varm)
tror det är ett OK värde.
Har läst endel trådar här på forumet och ser att det finns mycket erfarenhet här
Skriv allt ni kan tänka er.
Mvh !