Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Larvkedja, slitage

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

TraktorÖsten (trådstartaren)

#1 » 13:46:11, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mäter jag vad mycket det är kvar på en kedja på en cat 307? Sen så har det slitit mycket mer på länken vid skarvsprinten på kedjan. Vad är det för variant? Sliter ju mycket mer på länköronen när den kan ligga och röra sig. Tror jag kan ta bort en länk, så det får ju bli den. Men vad länge är det kvar på resten på ett ungefär?Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
TraktorÖsten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:50, 09-04-2018
Maskin: Rottne F20d



TraktorÖsten (trådstartaren)

#2 » 13:46:59, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
TraktorÖsten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:50, 09-04-2018
Maskin: Rottne F20d

Sparrow

#3 » 16:44:07, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yttre slitaget på kedjan ser du på rullen/distansen som pinnen i varje länk ledar i, på insidan av larvkedjan alltså. Finns även ett mått man mäter mellan ett visst antal länkar för att se det inre slitaget mellan axeln o bussningen. Tänderna på drivhjulet ser ju bra ut, när dom börjar bli vassa är det dags för byte. Masterpinnen/skarven är nog inte original, byt den snarast innan larven delar sig.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

TraktorÖsten (trådstartaren)

#4 » 20:41:30, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Yttre slitaget på kedjan ser du på rullen/distansen som pinnen i varje länk ledar i, på insidan av larvkedjan alltså. Finns även ett mått man mäter mellan ett visst antal länkar för att se det inre slitaget mellan axeln o bussningen. Tänderna på drivhjulet ser ju bra ut, när dom börjar bli vassa är det dags för byte. Masterpinnen/skarven är nog inte original, byt den snarast innan larven delar sig.
Tack för svar. Tycker rullen ser bra ut på det yttre, visst lite V format börjar det bli. Men det slitaget hänger ju ihop med drivkrans slitaget antar jag, och som du sa så tycker jag också att den ser bra ut. Är nog inre slitaget jag funderar mest på. Eftersom ledarhjulet är så långt ute.Bild
Brukar man få ta bort en länk innan kedjan är förbrukad? Ska kolla med entrac om en ny pinne samt försöka ta bort den dåliga länken med dom utslitna öronen. Annars får jag väll byta den länken om jag inte får ihop den igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
TraktorÖsten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:50, 09-04-2018
Maskin: Rottne F20d


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se