torbjorn_forsman skrev:Det enda specifika tips jag kan komma med när det gäller japanska dieselinstallationer är, att det ofta finns tvära 90° -vinklar vid slangnipplar till t ex bränslefilter, där skräp kan fastna så det blir totalstopp.
I övrigt är det väl som vanligt - var misstänksam mot alla möjliga orsaker till att det skulle kunna sugas in luft före matarpumpen, om det är elektrisk matarpump så lyssna efter hur den tickar och dra slutsatser av det, koppla in en manometer och mät matartrycket.
kimmen skrev:Ja, lyssna om pumpen tickar, om den är tyst, prova att knacka på den
Kolla också jordningen till pumpen, den är separat
kimmen skrev:Glöm inte den lilla jordkabeln, pumpen i sig själv jordar inte i chassiet
torbjorn_forsman skrev:Är det inte i så fall helt enkelt att membranet är otätt?
Men, förresten: Finns det alltså både en elektrisk matarpump och en membranpump som drivs av motorn, före insprutningspumpen?
torbjorn_forsman skrev:Man kan nog säga att ett sånt där membran är absolut tätt så länge det är i bra skick. Om mekaniken i matarpumpen är i ordning så kan trycket inte bli högre än vad membranet håller för, eftersom trycket bestäms av kraften hos returfjädern i pumpen. När hävarmen påverkas av kammen så suger pumpen in bränsle, och när returfjädern skjuter tillbaks membranet, trycks bränslet vidare. Samma princip som för den mekaniska bränslepumpen på en gammal bensinbil med förgasarmotor.
Så i detta fall blir det nog till att byta membran. Det kanske finns en repsats till matarpumpen som innehåller membran, backventiler och annat som brukar gå åt.
Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster