Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Problem med bränsletillförsel YANMAR B15-3

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

sevenoaks (trådstartaren)

#1 » 18:57:22, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, farsans maskin står illa till och blockerar en dörr, det är konstaterat (av honom och ngn annan teknisk gubbe) att det är problem med bränsletillförseln, kanske pumpen eller något. Detta är ett långskott men kanske finns det ngt känt problem som gör att jag kan leta på rätt ställe. I brist på övriga ledtrådar tar jag gärna emot tips på någon duktig mekaniker som kan tänkas kolla på felet på plats i Stockholm. :uupps: :smile:
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3



torbjorn_forsman

#2 » 21:45:59, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda specifika tips jag kan komma med när det gäller japanska dieselinstallationer är, att det ofta finns tvära 90° -vinklar vid slangnipplar till t ex bränslefilter, där skräp kan fastna så det blir totalstopp.
I övrigt är det väl som vanligt - var misstänksam mot alla möjliga orsaker till att det skulle kunna sugas in luft före matarpumpen, om det är elektrisk matarpump så lyssna efter hur den tickar och dra slutsatser av det, koppla in en manometer och mät matartrycket.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sevenoaks (trådstartaren)

#3 » 10:07:36, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det enda specifika tips jag kan komma med när det gäller japanska dieselinstallationer är, att det ofta finns tvära 90° -vinklar vid slangnipplar till t ex bränslefilter, där skräp kan fastna så det blir totalstopp.
I övrigt är det väl som vanligt - var misstänksam mot alla möjliga orsaker till att det skulle kunna sugas in luft före matarpumpen, om det är elektrisk matarpump så lyssna efter hur den tickar och dra slutsatser av det, koppla in en manometer och mät matartrycket.


Tack!
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3

sevenoaks (trådstartaren)

#4 » 09:11:45, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående YANMAR; vilken firma i Sthlms området rekommenderas för att åka ut och reparera maskinen ?
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3

kimmen

#5 » 13:35:28, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, lyssna om pumpen tickar, om den är tyst, prova att knacka på den
Kolla också jordningen till pumpen, den är separat
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

sevenoaks (trådstartaren)

#6 » 13:52:19, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Ja, lyssna om pumpen tickar, om den är tyst, prova att knacka på den
Kolla också jordningen till pumpen, den är separat


Tack för svar. Visar sig att pumpen är bortplockad så jag behöver få dit den först. Tror du att en bra bilmek kan få till det där? Är ju ingen avancerad dieselmotor direkt vad jag förstår.
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3

kimmen

#7 » 14:11:06, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte den lilla jordkabeln, pumpen i sig själv jordar inte i chassiet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

sevenoaks (trådstartaren)

#8 » 15:54:05, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Glöm inte den lilla jordkabeln, pumpen i sig själv jordar inte i chassiet


Finns ingen jordkabel, är det 100%d det ska finnas en sån? synd man inte kan ladda upp en bild direkt här
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3

kimmen

#9 » 18:09:15, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi måste se en bild på pumpen med kablar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

sevenoaks (trådstartaren)

#10 » 16:23:48, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer info: verkar som om det är något som gör att oljan kommer ut i bränslepumpen, ngt sorts övertryck som trycker igenom membranet i bränslepumpen. Det visar sig dela genom stopp efter ett tag när allt är rengjort samt att dieseln kommer ner i oljan. Oljestickan visar därmed på oljevolym långt över max. Ngt får oljan att tryckas igenom membranet i bränslepumpen... måste vara ett skitfel men svårhittat
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3

torbjorn_forsman

#11 » 18:33:38, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte i så fall helt enkelt att membranet är otätt?

Men, förresten: Finns det alltså både en elektrisk matarpump och en membranpump som drivs av motorn, före insprutningspumpen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sevenoaks (trådstartaren)

#12 » 12:32:59, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det inte i så fall helt enkelt att membranet är otätt?

Men, förresten: Finns det alltså både en elektrisk matarpump och en membranpump som drivs av motorn, före insprutningspumpen?


Det är bara en membranpump, jag är själv ingen hejare på dieselmotorer men det är en "cykelpumpspump" alltså som drivs av kammen som jag förstår. Enkel motor. Ja, membranet är otätt antagligen men frågan är varför det blir otätt, om det blir för högt tryck på oljesidan av membranet så oljan trycks igenom och då har man olja på bägge sidor som gör att pumpfunktionen slutar.
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3

torbjorn_forsman

#13 » 13:34:59, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog säga att ett sånt där membran är absolut tätt så länge det är i bra skick. Om mekaniken i matarpumpen är i ordning så kan trycket inte bli högre än vad membranet håller för, eftersom trycket bestäms av kraften hos returfjädern i pumpen. När hävarmen påverkas av kammen så suger pumpen in bränsle, och när returfjädern skjuter tillbaks membranet, trycks bränslet vidare. Samma princip som för den mekaniska bränslepumpen på en gammal bensinbil med förgasarmotor.

Så i detta fall blir det nog till att byta membran. Det kanske finns en repsats till matarpumpen som innehåller membran, backventiler och annat som brukar gå åt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sevenoaks (trådstartaren)

#14 » 14:29:02, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man kan nog säga att ett sånt där membran är absolut tätt så länge det är i bra skick. Om mekaniken i matarpumpen är i ordning så kan trycket inte bli högre än vad membranet håller för, eftersom trycket bestäms av kraften hos returfjädern i pumpen. När hävarmen påverkas av kammen så suger pumpen in bränsle, och när returfjädern skjuter tillbaks membranet, trycks bränslet vidare. Samma princip som för den mekaniska bränslepumpen på en gammal bensinbil med förgasarmotor.

Så i detta fall blir det nog till att byta membran. Det kanske finns en repsats till matarpumpen som innehåller membran, backventiler och annat som brukar gå åt.


Tack, skall prova det. Jag har nu den gamla pumpen och en ny som ngn annan plockat isär. Membranet är kladdigt av olja på den isärplockade, hur kan man göra rent ett membran från oljan? Tvätta i diesel?
sevenoaks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:04, 20-04-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar B15-3

torbjorn_forsman

#15 » 17:30:59, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, diesel, lacknafta, bensin etc går utmärkt att tvätta med.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se