Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1404, vill dö vid vissa moment

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Lind1977 (trådstartaren)

#16 » 00:00:29, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra idé jag bara upptäckte att jag kunde förflytta mig med skopan när jag släppt spärren till fotbromsen. Ska testa att vrida manuellt då den står mer eller mindre perfekt i våg.

Det är en tank, jag anslöt en slang till ventilen med cejn uttag för att kunna pumpa i hydraultank en då den inte bygger upp något tryck i samband med detta. Visare på manometer till påfyllaren visar ungefär samma som manometer i hytten så tryck verkar finnas i lufttanken.

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91



Turbodiesel

#17 » 01:15:28, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket lufttryck når du? Ca 7-8bar bör det väl vara? Når du bara 5 så läcker det någonstans.

Antingen läcker en krets, och kompressorn orkar inte fylla
den. Eller så är någon kretsventil paj/täppt. De sitter mellan tankarna.

Har du rätt (original) tempmätare? Luftkylda motorer går betydligt hetare än vattenkylda, och bränslebrist får inte en dieselmotor att gå hett. De fungerar inte så.

Kladdiga/glasade fläktremmar, och skitiga kylflänsar är vanligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lind1977 (trådstartaren)

#18 » 22:22:16, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, har prövat dra upp skopan och dra för egen maskin i sidled men bara det "naturliga" glappet men den verkar låst. Prövade att dra mig fram o bakåt med eller utan fotbroms. Och den fungerar bra. (fotbroms nere = hjulen låsta, ingen fotbroms så rullar hjulen).
Har satt på en billig dålig spiralslang från cejn uttaget vid tanken denna läcker en del vid ena änden, men kompressorn verkar kunna leverera luft så den kommer upp i tryck trotts detta medvetna läckage.
Har filmat lite idag. Ska känna på remmarna imorgon!

Tack för bra tips :)

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Lind1977 (trådstartaren)

#19 » 22:24:50, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

BM425

#20 » 22:44:26, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spånar på lite olika orsaker.

Kolla på din lufttank också, det kan vara två tankar i samma hölje, har sett det på någon lastbil.

På min Atlas från -74 siter bara en hel tank, senare årsmodeller hade två tankar. En liten reservtank för säkerhetsfunktioner. Ventilerna såg till att den lilla tanken fylldes först, den var prioriterad.

Eftersom du säger att den bygger upp tryck fort finns en möjlighet att du inte har lufttryck till hela systemet.
Bör vara någon ventil som hängt sig.

Svängbromsen är negativ o ska släppa med lufttryck.
Kolla under maskinen om det saknas delar vid växellådan för en handbroms, som skulle släppa av lufttryck.

Vanliga körbroms ansätts med tryckluft.

Det finns en liten tryckregulator mellan lufttanken och hydraultanken. Den ska se till att du får ca 0,5 bar tryck i hydraultanken. Följ ett litet rör ca (8mm) från hydraultanken.

Av din film att döma så tror jag du får justera ner trycket när avlastningsventilen ska öppna. Brukar vara en skruv uppe på den ventilen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Lind1977 (trådstartaren)

#21 » 23:37:18, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag så fick jag hjälp och fick följa alla slangar, luft fanns vid bromspedalen men inte vid svängbromsen. En regulator hade lift före men ej efter. Det var mycket skit i denna men nu är den ren, membranet såg fräscht ut. Och maskinen kan åter igen rulla o svänga som den ska :)
Kortet taget under hytten, uppåt är mot kuggkransen bilden visar hytten golv med alla slangar mm.
Regulatorn mitt i bild. :)

Måste fylla lite grus på slangarna för elkabeln, så får man se vad som kan visas med de andra funderingarna.. :/

Tack för tipsen! Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240419/f7ef81d324f5435ba645b17ce7b2f99f.jpg


Skickat från min LE2123 via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mauritz Lahti och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se