Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Rototilt 1401 skoplås

1 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Pihop (trådstartaren)

#1 » 19:12:10, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss kommit över en Rototilt 1401 från '95, den har extra uttag för hydraulik.
Allt funkar som det ska men jag kan inte lista ut hur skoplåset fungerar.
Bild
Bild


Jag har bara två magnetventiler och båda verkar fungera när man lägger ström på dom. Båda klickar fint samt att röda lampan på dom lyser.
Ventil 1 verkar blockera flödet, när den aktiveras så syns det hur slangarna trycksätts men ingenting händer. Misstänker att denna kanske aktiverar extra hydrauluttagen men jag vet inte.
Ventil 2 skiftar från tilt till rotation och fungerar som den ska.

Om båda ventilerna aktiveras samtidigt så får man samma effekt som att bara aktivera Ventil 1.
Bild

Jag har en liten tunn hydraulslang som kommer från kopplingsblocket som jag inte vet vad den gör då jag inte kan koppla in den i något. Kanske går denna till skoplåset?

Bild
Bild

Någon som vet hur låset vanligtvis funkar på dessa?
Pihop
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:22:16, 07-09-2019
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C




Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se