Jag råkade en gång ut för ett skräp (såg ut som en stor, grå
grön, luden öron-vaxpropp) som hade lagt sig i en tvär 90°krök vid inloppet till ett
bränslefilter. Beroende på hur den lade sig för tillfället, så kunde man råka ut för att antingen motorn gick bra, eller att den tappade kraft eller att den inte gick alls.
En annan möjlighet är om det skulle vara stopp i tankventilationen så det blir för stort undertryck i tanken efter en stunds körning. I så fall kommer maskinen att gå bra med tanklocket på glänt, och man bör också känna undertryck om man försöker öppna locket just när den har stannat.
Ett felsökningstips: Sätt ett T-stycke vid matarpumpens inlopp och koppla in en manometer där. Bevaka den under körning och se om det blir stort undertryck just innan motorn dör av. Om det är elektrisk
matarpump av "tickande" typ, så kan man också dra slutsatser av hur den låter. Blir det undertryck vid matarpumpen men inte vid tanklocket, så måste det bli stopp någonstans på vägen däremellan.