Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

installerar AC i min Atlas 1202. Samt lite allmänt meck&pyssel..

86 inlägg • Sida 1 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Oskar.P (trådstartaren)

#1 » 01:18:56, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallåj i detta forum!
läste igenom MatteN´s tråd med helrenoveringen av en atlas 1302, imponerande arbete må jag säga! Så jag tänkte regga mig här och dela med mig av lite bilder på min installation av AC anläggning i min Atlas 1200, och dessutom passa på att ställa lite frågor om den till de mer kunniga. Min renovering är inte lika ambitiös som Mattes (än så länge ;)) men jag är en sån som gillar att ha 100% funktionalitet på den tekniska sidan, så det kommer bli en del reservdelsletande!

köpte ett komplett kina-kit på Ebay och slapp tullavgifter så det kostade inte mer än 5000kr! https://www.ebay.com/itm/274763671353?ul_noapp=true
tiden får utvisa kvalitet på kompressorn men det är en vanlig Sanden SD709 kopia så det går att få tag på en bättre, slangarna som var med såg bra ut och förångaren likaså. har jobbat med kylteknik och har köldmedium och utrustning för att fylla så det är småpotatis för min del.
eftersom hydraulpumparna måste loss för att trä på remmar i svänghjulets remskiva så fick det istället bli isärtagbara powertwist-remmar.
nya rutor till hytten är beställda och i detta nu så har jag byggt ihop systemet och täthetsprovar med 22 bar kvävgas. Även fast jag har R134a hemma så kommer jag fylla en HC-gasblandning från duracool. Den är mycket snällare mot växthuseffekten om (när) det läcker ut. För såna här anläggningar läcker. Det vet jag efter att ha fixat AC på skogsmaskiner..
Har också lagt några timmar på elsystemet och monterat mätare för motoroljetemp och laddning. ska också montera en mätare för hydrauloljetemp.
Rensade bränsletanken på gammalt gegg och kommer nu bara köra på HVO då det är lagringsstabilt och sotar mindre samt förbränner renare (trevligare arbetsmiljö)
beställde också nya spridarspetsar och ska renovera spridarna och ställa timingen. Har alla verktyg till det och hittade verkstadshandbok här: https://www.deutz-passion.fr/docs/MANUE ... 0FL812.pdf
Numret på spridarspetsar till 812D motorn är DLLA153S308

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu till mina frågor om maskinen.
För det första vet jag inte om det är en 1200 eller 1202. Skylten vid svängmotorn säger AB1200 årsmodell 1968 och ramnumret på den skylten stämmer med vad som är stansat i undervagnen 123/4570/12, på fördelningslådan står det AB1200. Den har ingen pneumatisk svängbroms, man byter mellan hög/låg med ett spett genom golvet, motorn är en Deutz F3L812D (alltså inte den nyare 912:an som kom året efter)
men det enda som säger 1202 är skylten inne i hytten, samt att den verkar "se ut som en 1202" enligt info jag kan googla mig till, blandannat från detta forum. Vad jag förstått var 1200 de äldre nyckelpigorna?

Sen undrar jag om det ska vara glapp på utgående axlar från fördelningslådan, parkeringsbromstrumman går att röra en centimeter i periferin, och medbringaren till bakaxelns kardan ungefär lika mycket. Känns som att lagringarna innanför är slut. oljan var lite metallicskimrande. är det ett haveri förestående? och vad sitter där för lager, standardlager eller superspecial?

Bromsarna har jag typ fått ordning på. Började med att övertrycksventilen inte byggde lufttryck. läcker fortfarande litegrann i botten (kanske brukar göra det?) men vad som oroar mig är att den inte verkar vilja dumpa trycket. Har gått upp i 8 bar hittils och mer vågade jag inte pga rostig lufttank så jag stängde av motorn. Ska dessa övertrycksventiler göra ett kraftigt pysande och dumpa allt från kompressorn eller börjar dom bara småläcka lite extra mycket när det når inställt tryck? (ska vara 6 bar va?) Sen var en av huvudcylindrarna redigt rostig inuti pga. att vatten samlats i bromsvätskan, så jag honade och smörjde upp. Nu kör jag med ATF olja istället för bromsvätska för maskinen kommer stå still långa perioder och bromsvätska är hygroskopisk så det kommer ju bli samma problem igen. nu har jag också sett att i vänster fram broms så sitter hjulcylindern löst (släppt från bultarna) så jag håller på att börja med att dränka in hjulmuttrar med WD40 inför en operation.. nån som vet om man behöver skruva av navet eller sitter bromstrumma och nav separerade från varann?

och sista frågan gäller hydraulsystemet, dels upplever jag den vara enormt svag. den orkar lyfta en skopa full med jord, men knappt mer än så. och den orkar inte lyfta framaxeln om man trycker ner skopan i marken! stickan är något kraftigare så med den lyckas jag hasa upp framaxeln, men inte med bomkolven. funderade först på om kolvtätningarna läcker invädnigt, men då borde den väl sjunka snabbt? visst sjunker den, men inte så särskilt snabbt. däremot sjunker stickan snabbare, men verkar starkare!? motorn går ner i varv lite när jag försöker lyfta nåt tungt, och om jag trycker på högfartspedalen så båda pumparna jobbar så börjar den tappa mer varv och sota lite, men ändå orkar den inte lyfta sig själv.
ser att det finns tryckmätuttag lite varstans. Var kan man hitta en passande mätare? om pumparna är slöa borde det ju synas på trycket.
Sen undrar jag över svängbromsen, eller ja, det finns ingen mekanisk svängbroms, men släpper jag spaken stannar den tvärt med ett ryck i hydraulslangarna till svängmotorn. Känns spontant inte bra. Läste i instruktionsboken om att det ska finnas eftersugningsventiler i en hydraulmotorkrets, verkar som att dessa kärvar då, för ibland stannar inte svängen om jag släpper spaken, utan då får jag bromsa genom att ge motsatt rörelse. Vilket är det felande scenariot här, att den har en kraftig omedelbar svängbroms via hydraulmotorn eller att den ibland inte har svängbroms alls?




Laddde upp filen hit:
Deutz F/L 812 och F/L 812 neu verkstadshandbok (1965)
/Holger
Senast redigerad av Oskar.P 17:52:57, 22-07-2021, redigerad totalt 3 gånger.

7 personer gillar det här inlägget.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel



Michael Meier

#2 » 07:45:48, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, angående svagheten i hydrauliken, antar att du inte har eller tänker tryck/flödesmäta systemet, ändå ska du på något vis identifiera ett av flera problem?

prova att gör tvärtemot gängse praxis och byt förbrukningsvaran kolvtätning, på vägen dit byter du i cylinderhuvudet också, även om det inte läcker där nu.

Har du vänt dessa rätt, använt rätt leverantör, cylindern oskadad invändigt så ska dessa hålla tätt ett tag och under den tiden kan du börja leta andra småfel på hydrauliken,

Fördelningslådans utgående axlar ska inte vara några särskilda lager i, å andra sidan kan det vara godspåverkan så att det kanske inte räcker med att byta lager ?

kolla tillgången på en fördelningslåda på hos demonterarna, det kan vara bättre ekonomi i det och du kan göra ett kastbyte, vänta åtminstonde med att beställa något överhuvudtaget till fördelningslåda innan du har identifierat skadorna.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Oskar.P (trådstartaren)

#3 » 09:21:46, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hei, angående svagheten i hydrauliken, antar att du inte har eller tänker tryck/flödesmäta systemet, ändå ska du på något vis identifiera ett av flera problem?

prova att gör tvärtemot gängse praxis och byt förbrukningsvaran kolvtätning, på vägen dit byter du i cylinderhuvudet också, även om det inte läcker där nu.

Har du vänt dessa rätt, använt rätt leverantör, cylindern oskadad invändigt så ska dessa hålla tätt ett tag och under den tiden kan du börja leta andra småfel på hydrauliken,

Fördelningslådans utgående axlar ska inte vara några särskilda lager i, å andra sidan kan det vara godspåverkan så att det kanske inte räcker med att byta lager ?

kolla tillgången på en fördelningslåda på hos demonterarna, det kan vara bättre ekonomi i det och du kan göra ett kastbyte, vänta åtminstonde med att beställa något överhuvudtaget till fördelningslåda innan du har identifierat skadorna.

Tack för svar!
Jo såklart skulle jag vilja mäta trycket, men vet inte var jag får tag på en passande tryckmätare till dessa mätuttag. den lokala slangverkstaden hade inte sett såna anslutningar.

Ang. fördelningslådan, finns det en sprängskiss att hitta någonstans?
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Stridis2

#4 » 09:31:15, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckmätare finns hos de flesta som säljer hydraulik, t.ex Swedol eller Hydroscand.
Jag skapade en tråd om detta när jag letade utrustning:
[Allmänt] Vad för testutrustning ska man köpa?
Jag köpte min testutrustning från Kina, troligen tillräckligt bra för mina behov och mycket billigare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson

#5 » 09:40:46, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow! Det var en ovanlig renoveringsstart! A/C monterad inna ens rutor fins och maskinen ens är undersökt om den går att använda!
:rock_on: :rock_on:
Men du verkar fixa det mesta andra ser som bekymmer så det kommer nog gå bra. :thumme:

Hur ser mättutagen ut? Verkade slangsnubben erfaren eller var det en sommarpraktikant? Det går ju att byta mätuttag till något gångbart annars.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Oskar.P (trådstartaren)

#6 » 11:39:34, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Ja rutor är beställda så jag hoppas dom kommer snart! jag verkar vara av den ovanliga typen som avskyr sommarvärme, så AC är ett minimumkrav om jag ska hoppa in i nåt fordon sommartid. Skulle hellre vilja ha soliga vår/höstdagar året om!
Ja maskinen går ju att gräva med även om den är svag, så att börja i "fel ände" är ändå OK då jag har lite grävjobb att göra i sommar och då måste jag ju som sagt ha AC :) men på sikt är ju tanken att få ordning på kraften i den också.

så här ser hydraultryckmätuttaget ut:

Bild

slangsnubben var av den mer erfarna typen men hade inte mekat med atlas sa han.

1 person gillar det här inlägget.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

BM425

#7 » 19:39:48, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar.P skrev:Bromsarna har jag typ fått ordning på. Började med att övertrycksventilen inte byggde lufttryck. läcker fortfarande litegrann i botten (kanske brukar göra det?) men vad som oroar mig är att den inte verkar vilja dumpa trycket. Har gått upp i 8 bar hittils och mer vågade jag inte pga rostig lufttank så jag stängde av motorn. Ska dessa övertrycksventiler göra ett kraftigt pysande och dumpa allt från kompressorn eller börjar dom bara småläcka lite extra mycket när det når inställt tryck? (ska vara 6 bar va?) Sen var en av huvudcylindrarna redigt rostig inuti pga. att vatten samlats i bromsvätskan, så jag honade och smörjde upp. Nu kör jag med ATF olja istället för bromsvätska för maskinen kommer stå still långa perioder och bromsvätska är hygroskopisk så det kommer ju bli samma problem igen. nu har jag också sett att i vänster fram broms så sitter hjulcylindern löst (släppt från bultarna) så jag håller på att börja med att dränka in hjulmuttrar med WD40 inför en operation.. nån som vet om man behöver skruva av navet eller sitter bromstrumma och nav separerade från varann?


Dumpventilen från kompressorn ska avge ett bestämt ljud när den öppnar o dumpa all luft från kompressorn tills trycket i tanken sjunker under en viss nivå. Finns justerskruv på den ventilen, den är också lätt att ta isär o kontrollera, finns en kraftig fjäder där men släpp trycket med justerskruven först.

ATF olja? Du måste ha en bromsvätska som inte förstör gummipackningarna i bromsarna o slangarna.

Hela navreduktionen om du har det?! Måste isär för att komma åt bromsarna, så är det på min 1602 från -74.

Att det glappar i fördelningslådan kan bero på att de svängt tvärt på hård mark, det finns ingen diffrential mellan bak o framaxel. Axelbrott är vanligt på Atlas.
Använd sökfunktionen så hittar du mycket om tryckluft och hjulaxlar på Atlas. Mycket är samma på de olika modellerna.

Lite länkar här BM425 @ [Grävmaskiner] Råkade köpa en Atlas 1302

edit förtydligar.
Senast redigerad av BM425 21:00:38, 27-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

MatteN

#8 » 20:53:13, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nice med AC! Snyggt jobbat! :cool: :thumme:

Kul att du gillade min tråd :smile:
Önskar jag kunde ge dig mer information och svar på dina frågor. Men jag är som sagt helt grön på grävmaskiner och har som sagt enbart börjat med det du läst och sett hittills :smile:

MVH Mattias
Det blir va du gör det till.

1 person gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Michael Meier

#9 » 23:49:10, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev: .... Hela navreduktionen om du har det?! Måste isär för att komma åt bromsarna, så är det på min 1602 från -74 ....


ingen navreduktion på denna, så trumman sitter innanför fälgarna ( håll reda på konbrickor så att fälgarna sitter fast, små längst in mot trumman och grövre ytterst)
När (om) du tar bort trumbeläggen för att få dessa rörliga, gör det enkelt och slipa bort svetsarna från bromsskölden, efter det kan du vara tillräckligt varsam för att kunna pressa ur sprintarna utan att bryta av öronen.

Oskar.P skrev: .... Ang. fördelningslådan, finns det en sprängskiss att hitta någonstans? ....


Följdfråga, hur växlar du mellan hög och låg och har vi någon beteckning på denna klump i maskin? ska väl sitta någon nitad bricka i avvikande färg någonstans på ett ömtåligt ställe där första sten sliter bort den.

Hjulaxeltillverkarna kom ut med sina uppgraderade axlar ungefär i samma tidsrymd, det behövdes också ändring av utväxlingen av fördelningslåda, det gav med sei en annan bokstav (B;C;D osv, eller i Atlas/Atila ett nummer extra-02) jag skulle satsa på att du har 1200 i undervagnen om inte i hela maskinen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Oskar.P (trådstartaren)

#10 » 10:47:23, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
hittade typskylten på fördelningslådan!
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Michael Meier

#11 » 10:59:43, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typbeteckningen är alltså till vilken maskin den ska.. Atlas Bagger 1200.

Jag tror inte man behöver en VHB för att ta isär och sätta ihop denna
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Oskar.P (trådstartaren)

#12 » 12:05:15, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tanken med sprängskissen var att se hur den var uppbyggd innan den tas isär. och eventuellt kunna beställa rätt lager.

nu har jag tagit av bromstrumman fram och konstaterat att belägget lossnat på ena backen, och hjulcylinderns bultar har gått av. det ser ut att gå att rädda hjulcylindern, men var får jag tag i bromsbackar? eller finns det några liknande belägg som man kan nita dit? originalbeläggen är limmade men det går ju att borra hål för nitar.
Bild
Bild
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

BM425

#13 » 12:22:29, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns ett inlägg som beskriver hur man kör grävmaskin för att spara hjulaxlar o växellåda.
Det är många som har problem med Atlas hjulaxlar, splines slits upp drivaxlar brister.

BM425 @ [Grävmaskiner] Min Atila 1302D
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Oskar.P (trådstartaren)

#14 » 12:25:58, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Här finns ett inlägg som beskriver hur man kör grävmaskin för att spara hjulaxlar o växellåda.
Det är många som har problem med Atlas hjulaxlar, splines slits upp drivaxlar brister.

BM425 @ [Grävmaskiner] Min Atila 1302D

Har läst den tråden! mitt problem är att hydrauliken är så svag så den inte orkar lyfta runt axeln. Men det kommer väl lösa sig på sikt när jag hittar en tryckmätare och kan mäta mig fram till felet. Kan hända att pumparna är trötta, eller ventilpaketet.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

bert

#15 » 12:35:45, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett Rydahls nämts i andra sammanhang om limmade bromsbelägg men det finns ju mer firmor än så
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se