Det var ett tag sedan jag uppdaterade, men som vanligt på en gammal maskin blir det mer skruva än köra. Det eviga bromseländet... Orkade inte pilla med Original huvudventil så jag köpte en från Mercedes atego
lastbil som hade samma
bultdelning som originalet och passade således fint under fotpedalen. Dock fick ju rören böjas till för att passa. Ser också att jag har en del rost i rören. En lufttork får nog monteras dit. Sen har jag tyvärr internt
läckage i sviveln så att returoljan läcker över in i bromsluften. Det får till följd att det långsamt fyller upp bromsluftledningarna med
olja, bra ur rostsynpunkt då allt efter fotventilen ser fräschare ut, men dels blir bromsen trögare i reaktionen och det skvätter ju ut lite olja från avluftningen i fotventilen. Men det är ett väldigt litet läckage så det är inte värt att börja kriga med sviveln för det. Jag är iallafall glad att den inte läcker externt, som styrkolven började göra när jag skulle flytta maskinen. Pissade en stråle rätt upp vid avstrykaren och ovanpå däcket när jag svängde höger och kolven fick
tryck på minussidan. Så det blev en ompackning där, nya tätningarna fanns på momentum, allt är standardstorlek förutom avstrykaren som skulle vara 65-40-10 men det fanns bara 12 tjock. Skar av de 2 extra mm på ytterläppen med en mattkniv genom att föra in avstrykaren i sitt lopp så endast de 2 mm stack fram och skar sedan jämnt runt om med kniven anhållen mot stålringen. Och fick även se att den gamla avstrykaren också var märkt som 12 tjock från början men även den blivit trimmad i ytterkant.
Jag har för övrigt den gamla fotventilen till övers om någon vill ha reservdelar.