Peter Persson skrev:Följer AC delen med
spänning Det där kittet tittar jag på varje år... Är grymt sugen på att sätta ett i min 650 som jag kör tre dagar i sträck 12 timmar om dagen under slåtter och jag hatar också sommarvärme...
Senast igår satt jag och drömde på aliexpress om ett liknande kit.. Jag som helt novis, räcker det att fylla
olja i kompressorn och sen fylla med "gör det själv AC kit"? Eller måste det till allvarligare saker från början?
Såg att du monterat kylaren mot en vägg, det underlättar endel, jag trodde den måste vara "fri"
Hej. skönt att höra att det finns fler som avskyr värmen så man inte är ensam om det. ibland verkar det så när man klagar så säger alla "håll käften det blir snart vinter igen" brukar svara med att jag längtar redan
Självklart är det bättre att sätta kondensorn mer fritt, det ska ju strömma en del
luft igenom. Jag hade alternativet att sätta den på en av sidokåporna i glasfiber och ta hål i kåpan så den tar luft bakom kåpan. Men då blir den väldigt utsatt för grenar så denna placeringen var nog bäst. Jag har nu 40mm distans till hyttväggen, om luftflödet inte skulle räcka så får jag ju öka distansen. Det kommer jag se på kondenseringstemperaturen på högtrycksmanometern när jag provkör anläggningen sen. Köldmediet ska underkylas några grader i kondensorn så utgående vätska ska vara ett par grader kallare än kondenseringstempen även när det är stekhett ute. Nu är jag medveten om att denna lösning kanske inte kommer ge tillfredsställande kondensorkylning när det är över 30 grader ute, men eftersom jag blir allmänt mosig och yr i skallen av att behöva kliva ur maskin i sån
värme och hålla på med spaden eller nåt, så kan jag välja att inte köra den när det är riktigt så varmt. Det är fördelen när man har maskiner för att jobba åt sig själv.
ja, du kan fylla med "Gör det själv-burkarna" som säljs på nätet, du behöver då heller inget certifikat för F-gaser för att jobba med det och eftersom systemet är nytt och aldrig varit fyllt med F-gas kan du aldrig åka dit för miljöbrott heller (även om risken är försumbar även om du får tag på R134a utan att ha cert). Det är den gasblandning (Duracool 12a) jag ska fylla min anläggning med fast jag köper den i 10kg-cylinder istället. Dock MÅSTE du vacuumsuga systemet innan fyllning, och när du vacuumsugit så ska du direkt släppa på lite köldmedium in i systemet innan du kopplar ifrån några slangar från manometerstället, för det får aldrig "sippra in" nån luft i systemet. Och täthetsprova får du inte heller göra med luft, då förstörs torkfiltret. antingen kvävgas eller argonflaskan till MIG-svetsen. grejen är att du vill helst täthetsprova med nånstans mellan 15-25 bar för det ska vara nån vits att hitta mindre läckor eller dåligt pressade slangar, och regulatorn på MIG-svetsen ger inte det trycket, så du får hitta en annan
regulator. Men nu är ju Duracool-gasen som säljs i GDS-burkarna helt ofarlig för miljön att släppa ut så om du inte tryckprovar innan fyllning så är det enda som kan hända att köldmediet läcker ut och du får försöka hitta läckan och fylla på nytt. I kittet ingick rätt långa slangar så jag anpassade längderna och åkte till en slangverkstad och fick dom pressade. Det ingick även slangklämmor du kan använda istället men jag föredrar pressat. På högtryckssidan kan det bli 25- 30 bar som mest så även med dubbla slanglklämmor monterade ett halvvarv ifrån varann kan det ändå läcka lite.
Så det du behöver förutom kittet är ett manometerställ och vacuumpump (finns lite överallt på nätet att köpa till varierande pris och kvalitet, beroende på hur ofta du kommer behöva använda det) 150ml PAG100-olja (finns på bildelsbutiker, eller på nätsidorna som säljer köldmedium) samt ca 800-1200 gram köldmedium beroende på hur lång vätskeslangen blir. man fyller tills det slutat bubbla i synglaset + 100 gram. sen kollar man överhettningstemp på förångaren och och underkylning på kondensorn genom att läsa av trycken på manometrarna, omvandla det till en
temperatur som stämmer för det aktuella köldmediet, och jämföra med den uppmätta temperaturen på förångarens sugledning (överhettning) eller kondensorns vätskeledning (underkylning) googla lite på det så hittar du bra info. Kan även rekommendera den här boken som ger bra och lättfattad beskrivning:
https://www.skruvat.se/Haynes-Air-Condi ... gL8dPD_BwE