Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

installerar AC i min Atlas 1202. Samt lite allmänt meck&pyssel..

86 inlägg • Sida 4 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Michael Meier

#46 » 18:27:25, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde med sådana för tjugo år sedan, man slapp ju laga hela tiden och tillslut är det bara gummitrasor kvar, då får man byta :)

Bärigheten blir bättre i förhållande till antal lager.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Oskar.P (trådstartaren)

#47 » 19:50:54, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Körde med sådana för tjugo år sedan, man slapp ju laga hela tiden och tillslut är det bara gummitrasor kvar, då får man byta :)

Bärigheten blir bättre i förhållande till antal lager.


ja det står att det bara är 3 lager i slitbanan och 1 lager i sidan! Tyckte det verkade enormt klent men det blir ju ingen bula på däcken ens så den där geggan inuti bär ju tydligen ganska bra, men vad är det för något? och varför finns det ens ventiler när det inte går att släppa ut/fylla nåt pga att det är helt igengeggat.?
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Michael Meier

#48 » 20:38:46, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polyuretan, finns ett gäng olika bland annat om man ska åk fort eller inte, ventilen används till att fylla på första gången, vissa firmor gör det skapligt lokalt, så du kan skicka in dina egna fälgar och berätta vad du vill ha så att säga.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Oskar.P (trådstartaren)

#49 » 22:47:43, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Polyuretan, finns ett gäng olika bland annat om man ska åk fort eller inte, ventilen används till att fylla på första gången, vissa firmor gör det skapligt lokalt, så du kan skicka in dina egna fälgar och berätta vad du vill ha så att säga.

Aha! så däcken är anpassade för detta ändamål då antar jag? eftersom de hade så få lager..

1 person gillar det här inlägget.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Oskar.P (trådstartaren)

#50 » 22:53:15, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
en liten provkörning hanns med ikväll för att testa bromsarna, det nöp bra. Den orkade låsa det framhjulet med nya backar, och ett bakhjul på samma sida, så den vred sig lite på grusvägen men då var det förvisso en grisnit. Tur jag hade sprinten till svänglåset på plats så inte hela överdelen stack iväg, kunde blitt spännande! Om nån behöver delar till huvudcylindrar så har jag begagnade packningar, kolvar och hela cylinderhus överblivet efter min renovering. Även några hjulcylindrar finns.

Angående luftkonditioneringen kan jag uppdatera med att det fungerar bra. jag fick dock flytta ut kondensorn lite extra, så den är totalt 60mm ifrån hyttväggen nu, då kyler det vettigt. sen så har jag fått koppla om elen till kondensorfläktarna, så den ena fläkten går direkt så fort jag startar AC´n, och den andra går när kompressorn går (via termostaten) på så vis håller den fläkten som går hela tiden ner tempen på kondensorn i pauserna.

9 personer gillar det här inlägget.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

MatteN

#51 » 22:28:12, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser riktigt bra ut det där :thumme:
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Bergakungen

#52 » 08:16:12, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Oskar.P (trådstartaren)

#53 » 09:41:51, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:Din maskin liknar min då det står 1200 på skyltarna samt att terräng /väg växeln är helt mekanisk men att vi samtidigt har ratt och moderna utseendet. Som jag förstått det är maskinerna som tillverkades innan 1970 betecknade som 1202 och de efter 1970 som 1202D, läst någonstans att bytet skedde vid ett visst tillverkningsnummer. 1202D har tvåspakssystem, tryckluftsstyrd väg/terrängväxel samt pedal för svängbroms.

Angående svängbroms så kolla runt trumman om där inte finns en liten hävarm som spänner ett bromsband. På min maskin var tryckluftscylindern samt rör och reglage bortplockat då det troligtvis havererat någon gång. Min tanke är att sätta tillbaka kolven, montera en elpneumatisk ventil som styrs av en induktiv givare vid svängspaken, då får man automatisk svängbroms

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Hur beter sig din maskin som ju är utrustad med svängbroms när du släpper spaken till svängen? stannar den tvärt eller fortsätter "i det fria"
jag tänker att min maskin som inte ens har en svängbromstrumma borde ju ha funktionen inbyggd i venbtilpaketet, så att den får en hydraulisk svängbroms, vilket den ju ibland har, då den stannar riktigt tvärt, men ibland rullar den bara på..
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Michael Meier

#54 » 10:19:26, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att växel och motor bromsar tillräckligt för att kunna arbeta när det är tvåspak och fin miljö utan skyltfönster eller plåtfasader, men för att kunna vara effektiv måste man använda en bandbroms på dessa konstruktioner, ska man aktivera svängvwntilsliden titt som tätt tappar man ju flödet från pumpen till annat i arbetsrörelsen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bergakungen

#55 » 11:45:45, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har överströmningen som går in när det blir för stort mottryck och då fortsätter överdelen att snurra, är trycket för lågt så öppnar inte överströmningen och överdelen stannar mer direkt.

På min maskin sitter en fjäderbelastad luftkolv liknande en parkeringsbromscylinder ansluten till ett bromsband. I hytten har jag en ventil som antingen skickar luft till svängbromsen och därmed lossar den, i andra läget utan luft så håller fjädern i bromscylindern bromsen ansatt och överdelen går inte att svänga. Så funktionen är väldigt klumpig.

När jag bygger om maskinen till tvåspak så tänker jag sätta dit en elpneumatisk ventil som påverkas av en givare vid spaken vilket innebär att bromsen går till när jag släpper spaken. Alternativt blir det en knapp på golvet, jag har inte riktigt bestämt mig

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Michael Meier

#56 » 16:21:31, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man använda trycket i svängmotorkretsen som servo eller direkt till negativ hydraulisk bandbromscylinder med väl avvägd fjäder?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bergakungen

#57 » 21:16:20, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Kan man använda trycket i svängmotorkretsen som servo eller direkt till negativ hydraulisk bandbromscylinder med väl avvägd fjäder?
Det borde man kunna göra, riktigt smart!

Min tanke med att använda induktiv givare samt en luftventil kom från att jag hade prylarna hemma. Men en enkelverkande hydraulkolv samt en växelventil och anslutningar till svängmotorns slangar och någon ventil för frikoppling av broms borde också funka, kanske till och med bättre

Hur funkar det på en modernare grävare?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Oskar.P (trådstartaren)

#58 » 00:01:40, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag installerat tryckmätare i hydraulsystemet. Båda pumparna orkar ge 160 bar när jag kör stickan eller skopan i ändläget. När jag kör svängen (med skopan i marken, så maskin inte orkar svänga) så kommer den upp i 100 bar. Och då slutligen bomcylindern, vilket är den svagaste funktionen, orkar inte bygga mer än 50 bar tryck åt minushållet och typ lika, kanske lite högre, åt plushållet. så problemet ligger inte i pumparna iallafall. Jag misstänker att den är överströmsventilerna för den funktionen, för det ser ju ut att sitta egna plomberade överströmmare på varje ventilblock. Förutom ventilblocket till drivningen, som inte har några såna. (där bygger pumparna 150 bars tryck om jag lägger i växeln med låsta bromsar) Så nån slags överströmmare finns väl på den funktionen, kanske nere i växelventilen under maskin? nästa steg blir ju att se om det går att justera upp trycket för bommen, frågan är om nån har justerat ner trycket en gång i tiden pga något problem som jag nu kommer framkalla om jag justerar upp det.. Har sett att stickan är ordentligt lagad här och där, och jag har svetsat 2 långa sprickor i bommen, så frågan är om inte nån sänkte trycket med flit "för maskinens eget bästa" ..
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Michael Meier

#59 » 06:57:49, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osannolikt säger jag, 50bar är svårjobbat.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bergakungen

#60 » 08:57:25, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min maskin är det bra tryck i både sticka och bom, där är det istället skopan som är stark men väldigt långsam, kör alltid med "dubbel pedalen" för att skopan ska hänga med.

Var anslöt du mätarna?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Masseydriver och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se