Hallåj i detta forum!
läste igenom MatteN´s tråd med helrenoveringen av en atlas 1302, imponerande arbete må jag säga! Så jag tänkte regga mig här och dela med mig av lite bilder på min installation av AC anläggning i min Atlas 1200, och dessutom passa på att ställa lite frågor om den till de mer kunniga. Min renovering är inte lika ambitiös som Mattes (än så länge ) men jag är en sån som gillar att ha 100% funktionalitet på den tekniska sidan, så det kommer bli en del reservdelsletande!
köpte ett komplett kina-kit på Ebay och slapp tullavgifter så det kostade inte mer än 5000kr! https://www.ebay.com/itm/274763671353?ul_noapp=true
tiden får utvisa kvalitet på kompressorn men det är en vanlig Sanden SD709 kopia så det går att få tag på en bättre, slangarna som var med såg bra ut och förångaren likaså. har jobbat med kylteknik och har köldmedium och utrustning för att fylla så det är småpotatis för min del.
eftersom hydraulpumparna måste loss för att trä på remmar i svänghjulets remskiva så fick det istället bli isärtagbara powertwist-remmar.
nya rutor till hytten är beställda och i detta nu så har jag byggt ihop systemet och täthetsprovar med 22 bar kvävgas. Även fast jag har R134a hemma så kommer jag fylla en HC-gasblandning från duracool. Den är mycket snällare mot växthuseffekten om (när) det läcker ut. För såna här anläggningar läcker. Det vet jag efter att ha fixat AC på skogsmaskiner..
Har också lagt några timmar på elsystemet och monterat mätare för motoroljetemp och laddning. ska också montera en mätare för hydrauloljetemp.
Rensade bränsletanken på gammalt gegg och kommer nu bara köra på HVO då det är lagringsstabilt och sotar mindre samt förbränner renare (trevligare arbetsmiljö)
beställde också nya spridarspetsar och ska renovera spridarna och ställa timingen. Har alla verktyg till det och hittade verkstadshandbok här: https://www.deutz-passion.fr/docs/MANUE ... 0FL812.pdf
Numret på spridarspetsar till 812D motorn är DLLA153S308
Nu till mina frågor om maskinen.
För det första vet jag inte om det är en 1200 eller 1202. Skylten vid svängmotorn säger AB1200 årsmodell 1968 och ramnumret på den skylten stämmer med vad som är stansat i undervagnen 123/4570/12, på fördelningslådan står det AB1200. Den har ingen pneumatisk svängbroms, man byter mellan hög/låg med ett spett genom golvet, motorn är en Deutz F3L812D (alltså inte den nyare 912:an som kom året efter)
men det enda som säger 1202 är skylten inne i hytten, samt att den verkar "se ut som en 1202" enligt info jag kan googla mig till, blandannat från detta forum. Vad jag förstått var 1200 de äldre nyckelpigorna?
Sen undrar jag om det ska vara glapp på utgående axlar från fördelningslådan, parkeringsbromstrumman går att röra en centimeter i periferin, och medbringaren till bakaxelns kardan ungefär lika mycket. Känns som att lagringarna innanför är slut. oljan var lite metallicskimrande. är det ett haveri förestående? och vad sitter där för lager, standardlager eller superspecial?
Bromsarna har jag typ fått ordning på. Började med att övertrycksventilen inte byggde lufttryck. läcker fortfarande litegrann i botten (kanske brukar göra det?) men vad som oroar mig är att den inte verkar vilja dumpa trycket. Har gått upp i 8 bar hittils och mer vågade jag inte pga rostig lufttank så jag stängde av motorn. Ska dessa övertrycksventiler göra ett kraftigt pysande och dumpa allt från kompressorn eller börjar dom bara småläcka lite extra mycket när det når inställt tryck? (ska vara 6 bar va?) Sen var en av huvudcylindrarna redigt rostig inuti pga. att vatten samlats i bromsvätskan, så jag honade och smörjde upp. Nu kör jag med ATF olja istället för bromsvätska för maskinen kommer stå still långa perioder och bromsvätska är hygroskopisk så det kommer ju bli samma problem igen. nu har jag också sett att i vänster fram broms så sitter hjulcylindern löst (släppt från bultarna) så jag håller på att börja med att dränka in hjulmuttrar med WD40 inför en operation.. nån som vet om man behöver skruva av navet eller sitter bromstrumma och nav separerade från varann?
och sista frågan gäller hydraulsystemet, dels upplever jag den vara enormt svag. den orkar lyfta en skopa full med jord, men knappt mer än så. och den orkar inte lyfta framaxeln om man trycker ner skopan i marken! stickan är något kraftigare så med den lyckas jag hasa upp framaxeln, men inte med bomkolven. funderade först på om kolvtätningarna läcker invädnigt, men då borde den väl sjunka snabbt? visst sjunker den, men inte så särskilt snabbt. däremot sjunker stickan snabbare, men verkar starkare!? motorn går ner i varv lite när jag försöker lyfta nåt tungt, och om jag trycker på högfartspedalen så båda pumparna jobbar så börjar den tappa mer varv och sota lite, men ändå orkar den inte lyfta sig själv.
ser att det finns tryckmätuttag lite varstans. Var kan man hitta en passande mätare? om pumparna är slöa borde det ju synas på trycket.
Sen undrar jag över svängbromsen, eller ja, det finns ingen mekanisk svängbroms, men släpper jag spaken stannar den tvärt med ett ryck i hydraulslangarna till svängmotorn. Känns spontant inte bra. Läste i instruktionsboken om att det ska finnas eftersugningsventiler i en hydraulmotorkrets, verkar som att dessa kärvar då, för ibland stannar inte svängen om jag släpper spaken, utan då får jag bromsa genom att ge motsatt rörelse. Vilket är det felande scenariot här, att den har en kraftig omedelbar svängbroms via hydraulmotorn eller att den ibland inte har svängbroms alls?
Laddde upp filen hit:
Deutz F/L 812 och F/L 812 neu verkstadshandbok (1965)
/Holger