Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ännu en trött Atlas

122 inlägg • Sida 7 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Bergakungen (trådstartaren)

#91 » 16:29:45, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott om tid är det ont om....

Jag kör några projekt parallellt, dagar då jag inte vill köra hydrauloljebrottning så bygger jag luft och elsystem.

Instrumentpanelen börjar komma ihop sig, samtliga lampor samt brytare är bytta och även timräknaren fick bytas, den gamla instrumentlampan var sönderrostad och kommer ersättas med en kartläsarlampa.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/700e011ed34c38fc01c59dff71c936e6.jpg


Den observanta kan se att jag har indikering för hög temp, oljetryck, laddning, samt helljus. Det som är lite extra är att jag monterat en lampa för indikering parkeringsbroms vilket inte är original. Som indikering använder jag en oljetrycksgivare på en lämplig plats i luftsystemet, det vill äga mellan svivlen och växelventilen för hög resp lågt tryck till undervagn. Även varningsljus har monterats på taket.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/01f2ffbcf3eb287616cfd7c019adf474.jpg


Slänthydrauliken bygger jag om från manuell spak till att manövreras med knappar i en joysticken som påverkar en elpneumatisk ventil som påverkar en tryckluftskolv som påverkar en hydraulisk ventilslid, det ska inte vara enkelt att vara enkel

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/cea2dc999e65856fe44ad9c9639bc27b.jpg


I övrigt så har bromspedaler för färdbroms samt svängbroms renoverats samt monterats, svängbromspedal är inte original på maskinen. Även pedal för körning framåt samt bakåt är nu på plats.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/da8583ac2307bce29e500124032838d7.jpg


Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

10 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202



Bergakungen (trådstartaren)

#92 » 22:00:50, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått gjort en del med hydraulikem vilket känns som ett av många eviga sorgebarn på maskinen.

Jag insåg att jag behövde lyfta ner ventilpaketet för att kunna ta upp hål i balken under ventilpaketet. Av någon anledning så trodde jag att det skulle vara skitlätt eller att jag var skitstark, inget av det stämde

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/b15f6ff1389ea43e88b8adcb422d089e.jpg

Med plankor och liknande tog jag fram paketet för att få grepp om det. När jag sen kunde så välte jag över det i min famn och där stod jag med 75+ kg i min famn och vinglade uppe på en grävmaskin

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/b1a90e42377dd6367949ab4b592dd8e9.jpg

Men allt kommer ner på ett eller annat sätt, det kändes i kroppen dagarna efter.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/3cce37f26cdf55e33ba2222f8a2e9efa.jpg

Med paketet nere så passade jag även på att byta fjädrarna till ventilerna. Jag köpte samma som Hymac-gänget monterat in i sina maskiner.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/25d6486980c4b0a99df18a56ac6d1d76.jpg

När jag började ta ut ventilerna så hittade jag skador i loppen som troligtvis kommer från de metallbitar jag hittade lösa i ventilpaketet. För att kunna få ventilerna till slänten samt svängning att löpa fritt behövde jag brotcha bort skadorna i loppet.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/8e68eda28b59da261dc4db6c06d55c82.jpg

Efter lite funderande så valde jag att plocka fram de gamla ställbara brotcharna och försiktigt brotcha bort de flisor som repade sliderna.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/6956dd2e5afb4adccd8573dc6d83a901.jpg

För att fästa vajrarna till spakarna tillverkade jag hylsor då det inte fanns färdiga att köpa.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/6a81a0a7b2860acf721f951f5fc6535e.jpg

Då jag ändå fick ta loss ankarbultarna när jag skulle brotcha loppen så valde jag att montera upp paketet bit för bit. På bilden ser man hylsorna som vajrarna sitter i samt den tryckluftskolv som jag monterat för att manövrera slänten.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/2f9322baadd66680ac8ed4d40815568c.jpg

På ena spaken har jag satt två knappar som påverkar ventilerna som släpper fram luft till kolven som påverkar släntuttaget samt en knapp till tutan. Tanken med tutknappen är att ofta har man händerna på spakarna bär behöver varna någon och tutknappen sitter dumt till original.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230612/eaeb6794af9a4e2639d19c3e04367749.jpg

Då jag tröttnade på att skruva hydraulik så passade jag även på att byta olja i svängväxellådan, den gamla hade lätt förändrade egenskaper

Hur gick provkörningen? Jo, av de två ventilerna jag brotchade så gav svängen upp och släpper igenom tryck när belastar någon funktion vilket leder att överdelen vrider sig, den andra ventilen blev dock bra. Detta har jag löst genom att skifta plats på slänt och sväng då en välfungerande sväng trumfar slänten. Dock så måste jag nu bygga någon sorts eftersugsfunktion.....

Sen läckte ventilpaketet lite överallt men efter lite justeringar så har det blivit bättre, jag bytte samtidigt samtliga o-ringar.

Så nu har det gått ett och ett halvt år sen jag tog in maskinen för att bara göra lite "småfix"

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

MatteN

#93 » 22:33:23, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat! :thummar: blir bra det där :mrgreen:
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Bergakungen (trådstartaren)

#94 » 22:40:43, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer bli bra till slut, men jag önskar ibland att jag satsat på en lite nyare maskin liknande din. Jag menar, servohydraulik, plåtram runt frontrutan och en hög och låg som inte involverar ett livsfarligt järnspett. Du lever i framtiden när jag bygger med pinnar och kottar

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#95 » 20:41:54, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andra gången gillt på vänster fram!

Sist jag gjorde vid bromsarna fram fick jag inte tag på packningar till hjulcylindern vänster fram trots jag beställde från flera leverantörer. Jag putsade upp allt och smorde in det samt satte ihop det med förhoppning att det skulle hålla, det höll dock bara en vecka....

Det roliga var att några månader efter jag beställde packningar så trillade det faktiskt in en uppsättning men då maskinen fastnat i verkstaden så har jobbet fått bero, nu är det dock dags.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/0c171d76ef76d0499db5683a1310a44f.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/81a17f0c0e8e4c487ea6ef3b330454f1.jpg


Denna gången blir det även nya rullager samt packbox mellan lagerhus och bromsar. Hoppas bara jag kan få rent belägen från olja då de är nästan nya.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/603daa4e62862aeae1651f2d7ad5b92d.jpg


Väl använt lager som blivit lite ledset

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230618/98eda9321fdaf5a56a6450d650dd3e67.jpg

Luftrenaren åkte också ner för att bli rengjord

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#96 » 07:12:33, 21-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timräknaren har inte fungerat under tiden jag ägt maskinen, den har stannat på runt 11000 timmar vilket inte känns helt orimligt. Jag gissar på att maskinen ligger däromkring då den verkar har gått som gårdsmaskin i 20+ år.

Hursomhelst, jag tog fram mina minsta verktyg och satte på lite urmakarmusik med förhoppningen att det skulle vara en baggis att få liv i räkneverket, det var det inte.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230621/53c50997858b73611cfd7446105d0fa9.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230621/d9185992cc05166ccadcad8367abdc37.jpg

Nu är förarpanelen i stort sett klar, samtliga lampor är utbytta, ny timräknare, mycket av elen omdragen, ny indikering för handbroms samt helljus monterad och sen har dragströmställarna kopplats till arbetsbelysning samt varningsljus.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230621/a8e4712f7d3c103df8cba03411dcc39d.jpg

Batteriet har fått flytta ut bakom hytten då den nya stolen behövde platsen bättre, sen gillar jag inte att ha batterier inuti förarhytter.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230621/6427b820f6973935c65a33b4a8f17920.jpg

Huvudbromscylindern till bakaxeln har blivit putsad, behandlad med kemisk metall samt inslipad igen.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230621/aa56efadc8721372241d35fe5937b26d.jpg

Det verktyg som funkade bäst för att slipa efter att jag åtgärdat punktfrätorna med kemisk metall visade sig vara en skruvdragare med ett kvastskaft samt lite slippapper

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

9 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#97 » 18:15:23, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagen har till större delen spenderats i hängmattan men något blev det ändå gjort idag. Huvudbromscylinder till bakaxeln som varit avskruvad senaste två åren blev klar idag. I med nya tätningar och sen ihop med den innan montering.

Vänster fram som strulat sen tidigare fick nya tärningar i hjulcylindern samt byggdes ihop så långt som möjligt, nu väntar jag bara på en ny packbox och nya rulllager, sen ska det sista ihop.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230624/12ff3e9fa377ba50cc9bac2bb733c118.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230624/5aa63c34cdc89cd04c06d3b2c7b349b4.jpg


Äntligen två huvudbromscylindrar igen, nu ska bara pendelkolvarna renoveras och sen hoppas jag kunna slänga på skyddsplåten som varit av sen jag fick hem maskinen.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230624/4405072510b359bde6a84638224cc72f.jpg


Nu blir det fortsatt tid i hängmattan.

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#98 » 13:11:15, 28-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I väntan på lager till vänster fram har jag börjat ägna pendellåsningen lite uppmärksamhet då bägge kolvarna läcker.

Först rev jag av den ena i syfte att kunna mäta upp tätningarna och fick för mig att jag var tvungen att öppna den. Då jag inte hade ett skruvstycke som kunde hålla den så valde jag att sätta den upp och ner i sitt fäste för att kunna bearbeta den med haknyckel.

Dessvärre så ville den inte ge med sig men då kom jag ihåg ett gammalt inlägg på forumet där någon bytte tätningarna genom att dra ut kolven och pilla dit dom. Så då var det fram med lilla spakblocket och nu är grejerna isär samt nya delar beställda

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230628/74e1ccbf26b96a9288a3570b7f5b2aaa.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230628/117b786453b731dc3373b244948de6dd.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230628/facd217c8b01f0278722946cf72d2976.jpg


Förvånansvärt fin kolv

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#99 » 22:33:35, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterat tillbaka kolvarna till pendelaxeln, nu återstår bara att lufta dom och se ifall det blev tätt. Förutom tätningar så bytade jag även bussningarna i fästena, själva fästena var ganska misshandlade så jag misstänker att då maskinen var utan broms när jag köpte den så har man kört med pendellåset till.

Hyttgolvet har fått sig en matta samt så har ett handtag tillverkats och monterats. Mattan hittade jag på hornbach för en billig peng och det gick enklare än jag trodde att få in den. Är föräldrarledig så just nu skruvas det bara grävmaskin när dottern sover vilket gör att man får ta sig ann enklare saker som snabbt kan avbrytas.

Bild
Vet inte om bronsbussningar är optimalt men jag var lat och tog det som passade, de gamla är troligtvis original och de var svårt nerslitna.

Bild
Älskar leverantörer som skickar med godis!! Inte för att jag är så mycket för godis utan mer för att min hustru tycker att det är trevligt att det kommer godis när jag beställer hem prylar

Bild
Börjar bli riktigt nöjd med hytten!

Bild
Mest nöjd är jag över att man kan fälla bak ena spaken



Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

12 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#100 » 22:40:09, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Den gamla motvikten är gjord av betong och fått en del stryk genom åren. Började göra vid den för att jag vill inte att fukt ska leta sig ner i springor för att sen frostspränga och förstöra motvikten. Det ballade så klart ur i vanlig ordning då jag började försöka laga de trasiga bokstäverna i atlas samt lite andra skavanker. Innan jag visste ordet av det så hade ambitionen ökats.

Bild
Började grund motvikten samt hydraultanken idag

Bild
Ett tag blev jag sugen på en svart maskin men sen kom jag att tänka på hur snygg Mattes blev i orange så det blir det.

Bild
Samtliga glasfiberpaneler samt motorhuv hade hål, sprickor och liknande efter ett hårt liv. Har aldrig hållt på med glasfiber innan och började starkt med att försöka åtgärda 5 ställen samtidigt vilket visade sig vara 4 för mycket. Har nu börjat slipa och det blir nog bra!

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

7 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

MatteN

#101 » 09:52:16, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att spåra ur känns igen :vissla: :huh: :lmao:

Blir super det där :thummar:
Det blir va du gör det till.

2 personer gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Oskar.P

#102 » 10:49:47, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:Det kommer bli bra till slut, men jag önskar ibland att jag satsat på en lite nyare maskin liknande din. Jag menar, servohydraulik, plåtram runt frontrutan och en hög och låg som inte involverar ett livsfarligt järnspett. Du lever i framtiden när jag bygger med pinnar och kottar

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

Jag ser det faktiskt precis tvärtom. Inget ont om nyare maskiner, det är en helt annan komfort, men för en som inte kör för betalning så är det skönt om antalet möjliga felkällor är så minimalt det går. Ett järnspett krånglar mer sällan än en tryckluftskolv. K.I.S.S. (Keep it stupid simple)
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Oskar.P

#103 » 11:00:30, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste nu igenom ditt inlägg om ventilpaketet. Intressant att se hur det ser ut. Jag undrar om du hittade nån justering för trycken på slidventilerna? Jag har ju problem med för lågt tryck till bomkolven på min, men övriga funktioner på samma sida av paketet har "normalt" tryck (runt 70 bar på bomkolven och 100-150 på övriga funktioner) Det tyder ju på att det är individuella tryckbegränsare per funktion. Jag lossade på hattarna på ovansidan men fann där enbart en returfjäder för själva slidrörelsen, men jag ser att det finns hylsor på undersidan som skulle kunna dölja överströmsventiler innanför sina lock. har du hittat några såna på din? Jag ser också att din svivel verkar ha en annan luftgenomföring i centrum, är det parkeringsbromsens luft som går där i en separat kanal?
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Bergakungen (trådstartaren)

#104 » 03:48:03, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar.P skrev:Läste nu igenom ditt inlägg om ventilpaketet. Intressant att se hur det ser ut. Jag undrar om du hittade nån justering för trycken på slidventilerna? Jag har ju problem med för lågt tryck till bomkolven på min, men övriga funktioner på samma sida av paketet har "normalt" tryck (runt 70 bar på bomkolven och 100-150 på övriga funktioner) Det tyder ju på att det är individuella tryckbegränsare per funktion. Jag lossade på hattarna på ovansidan men fann där enbart en returfjäder för själva slidrörelsen, men jag ser att det finns hylsor på undersidan som skulle kunna dölja överströmsventiler innanför sina lock. har du hittat några såna på din? Jag ser också att din svivel verkar ha en annan luftgenomföring i centrum, är det parkeringsbromsens luft som går där i en separat kanal?
Jag håller absolut med om att maskinens enkelhet är dess absoluta styrka och jag antar det är därför dom är så seglivade.

Angående ventilpaketet så uppfattar jag det som att det sitter primärventiler för tryck in i paketet och sen på varje ventil sitter det två sekundärventiler. Undantaget är till ventilen till svänga överdelen som har ventilerna utförda som eftersugsventiler.

Enligt det jag läst mig till så ställs primärventilerna på ett tryck som är något lägre än sekundärventilerna (10%) och på våra maskiner sitter det två primärventiler. Om du har vettigt tryck in I ventilbordet så fungerar primärventilerna som avsett och har du problem med enstaka funktion i enstaka läge så är det i sekundärventilerna problemet ligger alternativt om det finns en mekanisk skada i själva sliden där olja kan läcka förbi.

Själva sekundärventilen sitter bakom koppen där ventilslidens fjäder huserar, hur den ställs in vet jag dock inte då jag inte själv skruvat på den. Men jag har läst någonstans att ibland rostar fjädrarna av I sekundärventilerna och då kommer ventilen börja bete sig lite märkligt så mitt förslag är att demontera en ventil och helt enkelt titta på den. Ibland schimsar man in tryck, ibland kan man justera med hjälp av någon mutter eller liknande. Något du kan kolla är så att inte slangarna är ändrade så att någon funktion har flyttats mellan de olika ventilerna, om man kopplar till exempel bom till den ventil som är utförd för att styra svängning av överdel så kan det nog börja spöka lite.

Angående min svivel så original har jag en genomföring med luft till bromsarna samt en till växellådans manöverkolv som växlar åkmotorerna mellan parallell och seriekoppling, det vill säga vilken hastighet jag vill åka i. Sen har någon klipsk individ byggt om maskinen med tryckluftsdriven parkeringsbroms och den manövreras via samma anslutning genom att ändra trycket.

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Oskar.P

#105 » 12:33:39, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

apropå din kommentar om att du tycker att en framruta med ram är bättre så undrar jag varför? är hållbarheten på glaset ett problem på de utan ram? Jag har en ram på min som kommer från en nyckelpiga, men sikten hade ju såklart blivit bättre med den ramlösa rutan som ska vara original.

Tack för info om ventilerna, jag ska ta en kik till. Jag tror inte funktionerna varit omflyttade, då jag har spakarna på "rätt" plats enligt instruktionsboken. Dock har ventilen till svängmotorn varit utbytt då den inte har orange färg, och lite annorlunda utseende än övriga, troligtvis en nyare modell. Och den verkar sakna eftersugsfunktion då svängen stannar när jag släpper spaken, och så ska det nog vara på den då min modell helt saknar svängbroms. Även drivmotorerna saknar eftersug, vilket är förrädiskt om spaken skulle hoppa ur läge under körning, det hände en gång och det lät inte alls bra. Jag svetsade en klack som greppar fast spaken bättre så det inte ska hända igen. Nu minns jag att du beskrivit din p-bromsfunktion en gång tidigare. Då skulle jag ju kunna bygga något liknande på min. Vet du vilka tryck det rör sig om? Jag antar att P-bromsen släpper vid ett lågt tryck, och sedan växlar serie/parallelventilen vid ett högre tryck? annars hade man ju aldrig kunnat köra på parallelkoppling för då hade ju P-bromsen varit ansatt.

2 personer gillar det här inlägget.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Roger Bälinge och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se