Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ännu en trött Atlas

123 inlägg • Sida 9 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Bergakungen (trådstartaren)

#121 » 19:58:57, 08-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man inte att göra så får man när man äger en Atlas

Packboxen i svängmotorn läcker igenom och fyller svängväxellådan så att det trycks ut olja.

Bara att riva ner och mäta upp tätningar och o-ringar. Samtidigt som nya beställdes från remlagret så blev det även lite o-ringar till ventilpaketet som börjat läcka.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202



MatteN

#122 » 20:36:23, 08-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobb finns det alltid :lmao: :thumme:
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Oskar.P

#123 » 21:44:28, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cailert skrev:
Bergakungen skrev:Angående ramen runt rutan så var jag mest raljant men antar att det har sina fördelar då nyare maskiner fick den, men det är inget jag saknar

På min ser svängens ventil lite annorlunda ut, se bilden nedanför där du kan notera dels hur ventilen bakom koppen för fjädern är annorlunda men även hur själva ventilen är utformad lite annorlunda. Det är ventilen längst till vänster efter matningen. Jag tror dock att du bör vara försiktig med dig svängning för stannar den tvärt finns det risk att svängmotorn tar skada I långa loppet, jag tänkte bygga dit en eftersugsfunktion då jag har svängen på en annan ventil.

Bild


Precis så funkar det! Just nu är dock den tryckluftsventil som skickar trycket till serie och paralellkolven trasig så jag har låst den i lägre registret.

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk



Hej hej,
Ser att du grejjat en del med hydrauliken på den. Jag har en Atlas 1304-98.
Är det nån som vet vad det är för hydraulkopplingar på en sånhär maskin. Atlas 1304 -98? Är det jic, 60° bsp eller 24° metrisk S/L? Eller nått annat?

Ja måste byta en del grejjer och försöker söka mig fram till något, men kan inte hitta någon relevant information.
Tacksam för alla svar och funderingar.

Mvh
på min 1202 -68 är det metriska, och jag har svårt att tro att tyskarna släppte på det. Dom är ju som beroende av att allt ska vara metriskt och logiskt.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se