Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Ännu en trött Atlas

122 inlägg • Sida 1 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Bergakungen (trådstartaren)

#1 » 11:40:48, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har varit medlem ganska länge men i huvudsak bara läst här på forumet då jag har ett tekniskt intresse. Dock så har en gammal Atlas 1202 från 68 införskaffats till hushållet under förevändningen att vi behövde en bättre "spade"

Då vi bor på en avstyckad gård där vi precis plockat ner 160 träd och ska skapa tomt så finns det jobb för maskinen de närmsta åren. Tanken är även att parallellt rustaupp maskinen samt även bitvis modernifiera den när tid och budget så medger.

Maskinen i fråga har troligtvis fått riktigt mycket kärlek för si så där 15 - 20 år sedan då man kan se flera ombyggnationer på den. Bland annat har broms byggts om med okända delar samt så har elen ändrats en del. Förutom dåliga däck, halvtaskig el, luftläckage, rök ur vevhusventilationen så saknas även färdbroms

Just nu ligger fokus på att få igång bromsarna då jag upptäckt hur svårt det är att gräva utan att kunna förankra maskinen i marken

Första jobbet med maskinen efter avlastning blev att schakta till en parkering, ayt planera med en gammal sliten maskin var inte det smidigaste att göra första gången jag körde grävmaskin

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210630/c6b19ab153805a095bc8565f68bf4ba5.jpg


Efter första grävpasset

Då den tryckluftsstyrda funktionen för serie/paralell koppling av åkmotorer inte funkade så fick jag fula ihop en lösning med en ny riktningsventil. Fick även dra lite slang samt rengöra och justera ett gäng ventiler i kretsen. Det är gott om rost och vatten i systemet.

Därefter så skulle jag peta upp en stubbe vilket gick riktigt bra förutom att det började rinna bromsvätska överallt

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210630/adf6ad9e545c106fd9978e1d3646577b.jpg


När maskinen kom så fanns det ingen bromsvätaka i huvudcylindrarna så jag fyllde upp dom och luftade systemet. Bromsarna funkade en dag innan de fastnade och när jag skulle titta på det dagen efter hade all vätska återgått till moder jord.

När jag rev ner huvudcylinder så hittade jag mängder av rost både på luft och vätskesidan.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210630/61bc2a03c5e9d99658a7e216cc2183cc.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210630/d91c4762968ecc877e11fb98fa84649e.jpg


Isär med skiten, rengöra och nya packningar

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210630/752cd607d33ea9cca2d6f9723e33476c.jpg


Honing av huvudcylindern enligt "Hansborg metoden"

Tanken med denna tråden är att följa maskinen men även att ge tillbaka till forumet då jag har fått dels mycket hjälp men även mycket glädje av att läsa alla trådar här

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

16 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202



BM425

#2 » 11:56:34, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inga stödben eller schaktblad på din maskin?
Bromsarna lär inte hålla emot även om de är bra, när du gräver riktigt. Samt att en hjulmaskin står mycket stadigare med stöd nere.
Bra att du gräver över den fasta axeln, den är starkare än styraxeln.

Jag hade nog försökt att få ihop någon sorts stöd eller schaktblad. Fästen bör finnas o kanske finns det slangar/rör o hydraulspak kvar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Bergakungen (trådstartaren)

#3 » 12:43:15, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1202 har aldrig haft schaktblad utan som jag har förstått det rätt så kom det först på 1202D. S jagvhar inget förberett på maskinen och begränsat med hydraulik ner till undervagnen.

Jag har dock lekt med tanken att leta upp ett schaktblad och montera för att sen ta hydraultryck från framdrivningen till att manövrera bladet. Tanken är att ha en pneumatiskt styrd hydraulventil som öppnar mellan körspaken och motorerna när parkeringsbromsen är från samt mellan körspaken och bladet när parkeringsbromsen är till.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Oskar.P

#4 » 14:56:06, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:1202 har aldrig haft schaktblad utan som jag har förstått det rätt så kom det först på 1202D. S jagvhar inget förberett på maskinen och begränsat med hydraulik ner till undervagnen.

Jag har dock lekt med tanken att leta upp ett schaktblad och montera för att sen ta hydraultryck från framdrivningen till att manövrera bladet. Tanken är att ha en pneumatiskt styrd hydraulventil som öppnar mellan körspaken och motorerna när parkeringsbromsen är från samt mellan körspaken och bladet när parkeringsbromsen är till.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Det där var smart tänkt! jag har också haft funderingar på schaktblad och har ju en ledig spak till skopvridning som inte finns på min maskin, men att få de ledningarna igenom sviveln låter sig ju inte göras med mindre än att byta svivel. så jag hade tänkt sätta slang med snabbkopplingar och sen behöva kliva ur maskinen, låsa svängen och koppla ihop slangarna när man ska köra med schaktbladet, men det gör ju att det inte hade gått att använda bladet som stöd under grävningen. så din lösning är ju mycket fiffigare! är parkeringsbromsen också "vajerhistoria" med ett schakel man kopplar ihop när man låst ihop över/undervagn på din? hade du då tänkt sätta nån givare som känner av eller om bromsen är dragen? Enda nackdelen jag kan se är ju att det blir svårt att manövrera schaktbladet och köra samtidigt. om man kopplar det på färdbromsens luftkrets så att ventilen slår om till schaktblad när färdbromsen trampas ner och till körmotorer när den är släppt skulle kunna göra det hela smidigare, men frågan är om det inte blir farligt när man bromsar på vägen.. isåfall får man koppla så bladet rör sig uppåt när körspaken är i framåtriktningen, så att det inte går ner i marken när man bromsar.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Bergakungen (trådstartaren)

#5 » 15:29:36, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tryckluftsstyrd parkeringsbroms så det var därför jag tänkte använda luften från den. Jag tror inte att jag har original p-broms då den är luftstyrd med två tryck där det lägre trycket ger hydraulisk paralell körning och det högre ger seriekoppling av körmotorerna. Det var från den tanken jag kom på att om jag inte har tryck för att lossa p-bromsen så kan jag ha en ventil som kopplar om körspaken till schaktbladet

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

BM425

#6 » 16:29:10, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många anslutningar finns det i centrum på era maskiner?
Körhydraulik 2 st, styrning 2 st, en läckkanal för olja o sedan en tryckluft Det skulle bli 6 st anslutningar till centrumgenomgången, finns det några pluggade kanaler man kan använda?

På min 1602 från -74 har jag två till schaktbladet också men jag har inte räknat hur många kanaler det finns.
Tryckluften till bromsarna låser pendlingen på framaxel också o den fylls med olja från styrningen, är inget flöde till o från där, ser bara till att olja finns i kolvarna till framaxelpendlingen. Det satt tidigare en sådan mekanisk handbroms med vajer också.

Glömde att jag har två tryckluft också för växellådan hög o låg.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Oskar.P

#7 » 17:03:12, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har 2 st till körmotorer, 2st till styrning, en retur/läckolja, en grov tryckluft till bromsar, en tunn tryckluft till ventilen som serie/parallelkopplar körmotorerna. inga fler anslutningar finns i sviveln. intressant med styrningen av serie/parallell medelst 2 olika tryck! min har antingen tryck eller inget tryck. Din lösning gör det ju helt klart möjligt att montera en luftklocka till P-bromsen som släpper bromsbandet redan vid det lägre trycket.
Så om du vill schakta med bladet så får du dra p-bromsen, ändra läget på bladet och sen lossa p-bromsen så du kan fortsätta köra. då kan man ju koppla det så att bladet reser sig när man kör bakåt, på så vis kan man köra emot schaktmassorna och när det börjar gå tungt så drar man p-broms utan att röra körspaken som då lyfter schaktbladet lite och så släpper man snabbt bromsen igen och då börjar den driva med schaktbladet i ett lite högre läge! Blir ju lite ryckigt antagligen och säkert lite slitage på p-bromsbandet men det är nog också bra att rensa det bromsbandet från ingrodd olja ibland.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Bergakungen (trådstartaren)

#8 » 18:01:14, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska definitivt ut och kolla imorgon men jag tror att jag har samma svivel som Oskar.

Min tanke är att huvudsakligen använde schaktbladet som stöd/förankring när jag gräver vilket gör att jag inte funderat så mycket på hur det ska gå att schakta med det.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Oskar.P

#9 » 18:22:52, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta gärna en bild på din ventil som styr serie/parallelkoppling (både den i hytten ch den under maskin). blev nyfiken på den lösningen du har!
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel

Bergakungen (trådstartaren)

#10 » 18:29:27, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild på själva ventilen där magin sker. Sen har jag bara en vanliga på/av ventil som skickar tryck till en väljarventil som antingen drar trycket rätt ner till ventilen nedan alternativt via en reduceringsventil till ventilen nedan.

På ventilen kan man ställa in vilket omställningstryck den ska ha.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210701/36b847b69909e8858a24212cafc07995.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#11 » 11:14:52, 03-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har rivit av hjul och bromstrummor på framaxeln för att kunna åtgärda den vanliga Atlassjukan med bristande bromsförmåga.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210703/030e89151817e68e7e3263f1c6906ecf.jpg


På högersidan så har någon skurit loss original bromssköld och monterat dit något annat, som tur är är tätningarna standard 1 1/2 tums.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210703/46ece8e5d504982d05e198ee76acb07c.jpg


På vänstersidan såg det lite mer original ut men bromscylinder ligger på 2 1/2 tum eller cirka 65mm vilket inte stämmer mot ritningarna. Har än så länge inte hittat nya packningar då allt är för klent, någon som har sett liknande delar innan? Grejerna är märkta Lockheed...

Vid tidigare arbeten på vänstersidan så har man vid montering inte fått till packboxen mellan lager och bromstrumma ordentlig. Konsekvensen är att fett från lagret smitit in i bromstrumman, blandats ut med bromsvätska och förstört beläggen för att sen smita åter i lagret med lite vatten vilket skapat rost på inre axellager. Bromsarna görs vid nu men lagret får bytas vid senare tillfälle då jag bara kör i trädgården.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210703/8b8f000fdc34c6aa6aab316507b71296.jpg


Någon "vänlig själ" har pressat in tapparna till bromsbackarna på fel hål så att dom har skurit. Då hålet för urdragning sitter på fel sida mot bromsskölden så fick jag borra nytt samt gänga upp med m12 för att dra ut bulten.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210703/bc478cfe724627fa19b4f8879baeb372.jpg


Ena bulten dödade effektivt mina prylar från Biltema

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210703/1f856b735eb2a4098c6d0d3bc7ef33ff.jpg


Fick bita i det sura äpplet och köpa bättre gängtappar, riktiga borr och lite muttrar samt en gängstång på Swedol. Helt plötsligt gick allt mycket bättre

Backarna är nu bortlämnade till bromsfirma för omlimning.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

11 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Bergakungen (trådstartaren)

#12 » 10:50:01, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu mer bromsarbete, har honat lite hjulcylindrar samt lagt kemisk metal i punktfrätorna för återigen hona, lite fullagning över det men budgeten täcker inte nya hjulbromscylindrar. Även lagt några timmar på att rengöra trummorna samt lagren.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210704/50166cce375d90c3024151521d7e4ad7.jpg


Fick hona hålen till bultarna som håller bromsbackarna samt snida till en nya låsbult.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210704/022932b094d026dd747eb8fc793dd352.jpg


Till sist lite bilder på hur jag löst det med styrningen av serie/paralell körning av åkmotorer.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210704/2fb3bf7db63fe154423992f5232ddc38.jpg


En ventil skickar trycket från behållaren till den svarta väljarventilen som sen skickar trycket till antingen reduceringsventilen eller rätt ner till undervagnen.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210704/d29a365b62db983c19ae27964185cb58.jpg


Reglaget innifrån under provmontering. Lösningen verkar funka och nu har jag en bra utväxling för min tomt, vägväxel samt låg hydraulväxel ger en lagom hastighet/styrka

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210704/d5521b40b80603d5d3ba90bd9151fc09.jpg


Någon som vet vart man kan få tag på FAG Schäfer tätningar till en bromscylinder på cirka 65 mm?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

PatPer

#13 » 19:54:53, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
PatPer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:40, 10-05-2017
Ort: Västerbottens inland/Lappstockholm
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 4400:a utimella o egen BM640

Michael Meier

#14 » 20:42:42, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bergakungen (trådstartaren)

#15 » 21:31:48, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt!

Tusen tack för hjälpen! Jag har sökt efter tätningar men inte hittat men har nu klickat hem 2 styck

Återigen tack för hjälpen!!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se