Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Bröyt eller annan grävare för en nybörjare

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

bonnen513

#16 » 21:25:20, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den finns kvar men jag undrade mer om den verkligen är till salu.
Den bodde granne med mig förr när den var i dagligt arbete (70 talet), såldes nog på 90 talet till Nårunga eller Ljurhalla och påbörjade en skogsväg men halkade av ett berg när den var parkerad för natten och välte och kom sen åter till Tämta. Dock några km härifrån hos en som jag inte känner särskilt väl. Han har dock köpt en nyare volvo 14 tonnare nu så den kanske är till salu
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



F_Arrhen (trådstartaren)

#17 » 22:50:31, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Bacon
Jag tar kontakt med hidsmekolek så får vi se.
Trots allt lockar en bröyt. Jag har en granne som gjorde mycket fina jobb med en sådan men tyvärr sålde han den innan jag kom hit. Givetvis tar jag emot fler tips och synpunkter. Rädd att meka är jag inte så det är inget hinder i sig, vill bara inte behöva bygga om allt från början.

Stridis2, din länk var väldigt trevlig och givande, kommer att läsa fler av dina inlägg när tid finns.

Apropå budget och reservdelar så är jag som sagt helt bortkommen när det gäller grävare. Traktorer kan jag bättre och har hyfsad koll på vilka reparationer som är överkomliga och vilka som spräcker budgeten totalt (både i pengar och i tid),i alla fall på de modeller som intresserar mig. Det är därför jag vill höra sakkunskapen här.
F_Arrhen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:43, 03-07-2021
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor, BM Buster, BM 650, Volvo T24 och T25

F_Arrhen (trådstartaren)

#18 » 21:35:46, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag lovade ju i inledningen att hålla er informerade om hur det går. Jag har haft lite väl mycket att göra så det har dröjt med uppdateringen.

Nu står det i alla fall en grävare hemma, en Atlas 1302E från 1980 och budgeten höll. Jag var och tittade på den tillsammans med en mer kunnig bekant och allt verkade bra, inga tydliga glapp eller så och allt verkade fungera som det ska. Den var nymålad men det verkade inte vara så mycket som dolts under färgen även om man givetvis måste räkna med rost på en så gammal maskin (inget sönderrostat dock och inga akuta behov av reparationer). Enligt säljaren så var det i stort sett bar nedre torkaren som inte fungerade och hittills har jag inte hittat något mer.

Till den kom två grävskopor, en planerskopa, tjältand och en gripskopa med rotator, typ skogskran. Dessutom är den försedd med bomtilt vilket kan vara kul att prova framöver. Sedan finns det givetvis lite tillbehör som vore kul att ha, t ex en rotator för skopfästet. Det borde gå att hitta en inte för dyrt när nu alla ska ha rototilt, tips mottas gärna! Även en adapter till lastarfäste kunde vara användbart men en sådan här önskelista kan ju göras hur lång som helst.

Nu har maskinen ett danskt fäste, Beco, se sista bilden och den firman verkar ha upphört. Det finns visst delar att få tag på på bland annat Mascus men är det någon som har mer info om detta fäste, kanske rent utav ritningar eller skisser så mottas det tacksamt. Eftersom jag redan har de redskap jag behöver så är det ingen kris men lite mer leksaker är ju alltid kul, se ovan.

Att det blev en hjulare var kanske inte helt självklart, funderade mycket på hjul eller band. Jag kanske kommer att ångra mig den dag jag sätter fast maskinen ordentligt men det går ju att byta (eller skaffa en till). Det som avgjorde denna gång var nog att de flesta bandare jag tittade på verkade ha ganska dåliga underställ vilket skulle bli kostsamt att ordna och så dök denna upp i lämpligt skick.Återstår att se hur mycket det kommer att begränsa mig framöver.

Lite har jag hunnit köra men det är bara att inse att jag har en hel del att lära. Har man bra grannar så finns alla möjligheter. En av mina närmaste grannar ha ett ganska stort upplag (gammalt barkupplag på närmare ½ Ha) där jag kan härja fritt. Det finns en stor hög med grus som jag kan leka för fullt i, "den stora sandlådan". Dessutom har jag varit uppe i skogen och reparerat lite skogsväg som var sönderkört men mer sådant lär det bli. Det finns många projekt på listan, både nödvändiga och de lite mindre nödvändiga så maskinen lär inte få stå och becka ihop.

Grävaren hemkommen och avlastad, tyvärr lite skymd bakom släpet
Bild

Lite bättre bild på grävaren, bomtilten syns tydligt.
Bild

Närbild på Beco-fästet. Det finns tydligen lite varianter på dessa men detta har ~50 cm mellan de övre krokarna.
Bild

Jag ber om ursäkt på kvaliteten på bilderna, de togs i första hand för min egen dokumentation men jag ska försöka bättra mig.

15 personer gillar det här inlägget.
F_Arrhen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:43, 03-07-2021
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor, BM Buster, BM 650, Volvo T24 och T25

Iznogoud

#19 » 19:06:08, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.scanbolt.se/shop/frontpage.html

Becofästen hittar du här bl,a.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

F_Arrhen (trådstartaren)

#20 » 21:22:44, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Bra att veta när leksaksparken ska utökas.
F_Arrhen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:43, 03-07-2021
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor, BM Buster, BM 650, Volvo T24 och T25

Mattias Petterson

#21 » 23:00:39, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis, tror du gjorde rätt i att skippa bröyt.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se