....ny cylinder till snabbfästet har blivit monterat och det fungerar bra (har ju iof bara använt det en gång när jag satta på RT igen... ).
Annars blev det lite jobbigt idag då jag skulle mäta batterispänningen och tänkte göra det i CTEK kontakten som är direktkopplad på batteriet.
Jag han bara ta tag i kontakten och så gnistrade det till och blev en liten låga....vad som var ännu värre var att jag såg en annan liten låga inne vid batteriet, inte så långt borta från slangar med
olja. Maskinen var inte igång, men slog ändå av huvudbrytaren direkt och hämtade brandsläckaren och tryckte ett par gånger (osäker på om jag släckte lågan eller om den slocknade själv).
Då var pulsen ganska hög!
....men så här i efterhand får man väl konstatera att det inte var så farligt. Det enda som verkar ha tagit skada och som dessutom var orsaken till allt var just CTEK kabeln/kontakten som jag kopplar in underhållsladdaren på. Stiften verkar ha lossat(!) och fått direktkontakt med varandra och då rusade det duktigt med ampere genom kabeln som brann upp...
Batteriet kan väl ha blivit lite sämre då det knappast mådde bra av att vara kortslutet en kort tid. Men det fungerade
iaf för att starta och köra maskinen.
Så här i efterhand känns det skönt att det inte var/blev något värre, det var första gången jag använde en släckare skarpt. Kanske var det en dum inkoppling av snabbladdaren?!?! Tror jag sett varianter med en
säkring på kabeln och nu får det iaf bli en sådan, kanske skulle man försöka koppla in den via huvudbrytaren också?
Damsög bort det mesta av pulvret direkt, men har lite "småångest" nu över att jag inte gjorde det ordentligare och tvättade (dåligt med vatten där jag är nu på vintern)....får bli första sak imorgon!
Bra att tänka på för framtiden!
* Ha brandsläckare!
* Sanera pulvret direkt
* Ta det lugnt!
* Undvik fuldragningar utan säkringar!