Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min ECR88 Plus och dess liv och leverne

141 inlägg • Sida 9 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

magloman

#121 » 22:21:21, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på gaffelstället?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Molnia

#122 » 22:38:21, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#123 » 23:02:12, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ja den tråden har jag ju läst :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

prosten (trådstartaren)

#124 » 01:07:18, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha...jo och imorgon kommer ett par förlängningsgafflar faktiskt... Har inte använt det så mycket, men när man kunde få ett par nya 1600mm gafflar för ungefär lika många kronor (på cg-nord) så tänkte jag att det är nog bättre att köpa dem INNAN jag behöver använda dem.
Annars får jag väl skriva som jag skrev för något år sedan; att jag har varit lite dålig på att ta motionera järntjejen det senaste och även på att uppdatera på maskinisten.... har varit mycket annat i livet som tagit tid, men jag får väl återupprepa mig igen och skriva att "det skall bli ändring på det".... ;)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#125 » 16:22:43, 04-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag städade upp lite bland kabeldragning och annat som gjordes förra sommaren så tog jag lite bilder och postar det här.

I samband med att jag installerade RT så behövdes ju el kopplas till den och visst skulle man bara kunna "tjuva" det från någon lämplig ledare/säkring, men då jag dessutom ville koppla in extra (LED) belysning och annat så blev elprojektet lite större:

Försöker från minnet summera vad som gjordes:
  • Inkoppling av ny säkringsbox
  • Inkoppling av ny reläbox
  • Inkoppling av totalt 6 LED:ar på taket, kontrollerade i par via strömbrytare/relä
  • Ny stereo och högtalare samt framdragning av MIC uttag för handsfree (om man inte kör bluetooth)
  • Inkoppling av backkamera, via KABEL (gillar inte trådlöst) och som dessutom kan visas på en platta som stödjer flera kameror, app för stereo etc.
  • 12v till 5v konverter samt USB HUB för inkoppling av kamera, platta samt laddning av telefon(er)

Tror det var allt!


Börjar med ett enklare kopplingsschema jag ritade:
Bild

Här är bild på reläbox och säkringsbox utan kåpor (under installation):
Bild
....och här är detsamma när det mesta är klart (drog några extra kablar som jag ej använder som är kvar på bilden):
Bild
Självklart har alla kablar svart skydsslang! :)

USB Hub...borde vara standard i alla grävmaskiner tycker jag! :)
Bild

Nu är alla "knapp platser" använda på sidopanelen:
Bild

Fick nyttja sidopanelen för att få plats med brytare till kamera/usb:
Bild

...och här sitter GP kontrollern för RT... hade lagt kablar i en snygg krympslang, men fick byta en kabel då SVAB levererat en trasig! :(
Bild


Backkamera (och ny stereo!), en bra variant som har både bra vinkel, 1080p och fungerar bra även under mörka förhållanden.
Bild

Utsidan, framifrån:
Bild
Utsidan, bakifrån. Satte upp en liten "balk" för att kunna montera belysningen bra.
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

jonatham11

#126 » 16:12:35, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd! Väldigt roliga hopp emellan årtal/Datum.. Från att vara mycket på 2012 till att helt plötsligt vara på 2014 :huh:
Men helt klart bra läsning när man har tiden till det. Sysselsatt nästan hela vägen ifrån stockholm och hem! Blir till att kolla lite närmre på tråden om dina pallgafflar! :grin: Hoppas maskinen går bra i övrigt! Sugen på att skaffa egen minigräv jag med..
Användarvisningsbild
jonatham11
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:12, 23-02-2016
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec210lc, Ljungby L18, Ljungby C20

magloman

#127 » 17:20:50, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul o se :grin:

Vet du om det finns nån lämplig kamera som funkar ihop med en android platta?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

prosten (trådstartaren)

#128 » 22:23:16, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kul o se :grin:

Vet du om det finns nån lämplig kamera som funkar ihop med en android platta?


Den jag har installerat är är en:

"Mobius Action Camera 1080P HD Mini Sports Camera Wide Angle Edition"..... med rätt program ska den fungera bra enligt uppgift. Googla lite på den ifall du vill ha er info... Jag föll för pris/prestanda samt konfigurationsmöjligheter, det är dock möjligt att det har kommit någon uppdaterad variant sedan jag köpte den...

Även om allt är monterat på bilderna så har jag faktiskt inte provkört kameran "live" ännu så jag kan inte "lova" att det fungerar bra. Jag ville som sagt gärna köra "kabel" och då blir det USB så plattan du har måste stödja USG OTG, helst skall den också klara laddning samtidigt eller ha en separat (USB) ladd port.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

magloman

#129 » 23:04:05, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ansec

#130 » 17:44:24, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapar delvis tråden för ett par frågor ang. denna typ av maskin.....

Vilket längd på stickan har du på din maskin, Prosten ?
Har en ECR88 Plus, årsmodell 2008, på gång. Denna har den långa stickan, plus extra motvikt. Undrar om det är någon som vet om det blir "gungigt" ?
Den har ej RT.

Rent generellt, är det något specifikt att se upp med vid köp av en ECR88 Plus ?
På varje gård ska det finnas MINST EN gul maskin!
Ansec
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:44, 31-01-2015
Ort: Mönsterås, Östra Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet Valtra 6300
Valmet 6400
Volvo BM320
MF20 (Grålle)
Volvo LM845
Åkerman H3Mb
Farma G2, 14 ton

prosten (trådstartaren)

#131 » 12:06:42, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kort sticka och har inte provat en 88a med lång.
Har både hört/läst om de tycker att lång sticka+RT blir för mycket samt de som skrivit att extra motvikten löste just detta.
Rent generellt så är min känsla att med bladet i backen och om man håller sig +- 45 grader inom "mittlinjen" så är allt hur stabilt som helst och du kan verkligen lyfta allt som maskinen orkar med, men även utan RT så är det jobbigt när man har en full skopa och har max/långt utlägg...

Vill du göra ett experiment så kan du ju kolla på hur mycket RT:n väger, kompensera för att den bygger ytterligare på längden (momentkraft) och fylla en stor skopa med motsvarande vikt (+ev. nyttolast) för att få en känsla.

Då det var min första RT så får jag ju säga att skillnaden var enorm för min del i fråga om effektivitet och vad man kan göra....
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Ansec

#132 » 16:16:57, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna har inte RT, så då borde det inte vara något bekymmer. Ev. har jag funderat på att köpa till tilthuvud, men kanske egentligen inte behöver detta(?)

Det kommer i så fall att bli en ren gårdsmaskin, alltifrån trädgårdsarbete, dikning, förbättring av skotarvägar, markberedning etc. Har inga planer att köra med
den professionellt. En fundering jag hade var att köpa till stållarver, d.v.s. ha både gummi- och stållarver för att byta mellan "skonsamma" jobb (typ i trädgård)
och tuffare jobb, som i skogen. Undrar därför om det är lätt att byta mellan gummi och stål ?
På varje gård ska det finnas MINST EN gul maskin!
Ansec
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:44, 31-01-2015
Ort: Mönsterås, Östra Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet Valtra 6300
Valmet 6400
Volvo BM320
MF20 (Grålle)
Volvo LM845
Åkerman H3Mb
Farma G2, 14 ton

prosten (trådstartaren)

#133 » 11:47:36, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får uppdatera min gammla tråd då det blivit dags för nästa generation LED.
Det har såklart hänt mycket sedan jag skrev här senast, men förutom en postning om min grip

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=80&t=39981&p=4231559#p4231559 ...så blir det inga historiska uppdateringar.....

Iaf så känns det som det är dags att byta ut lite LED då de gammla är lite stora och tunga (men funkar faktiskt bra) och man nu kan få lite mer ljus för samma watt.
Har fastnat för nya strands lampor (är väl iof kina import de med som det mesta andra) på 54W med osram led:ar. De väger bara 0.5kg jämfört med de största jag har idag som väger närmare 1.5kg.

För att få bra infästning så började jag tillverka en liten "skena" från en vinkelprofil som jag fäster i de gammla lampfästena. Har bara grundmålat än så länge.


Bild
Bild
Bild


Orginal, har 88:an som mest 4x55W (halogen) = 220W lampor om man köper till volvos extrabelysning.
Generatorn i en 88:a är på 55A vilket motsvarar 660W på 12V (egentligen är det väl lite mer då den laddar högre än 12V).
Frågan är hur mycket man vågar lasta på med nya LED?! Vad tror Ni. Är 220W en absolut "gräns", spontant känns det som man borde kunna gå högre, men hur mycket???!
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#134 » 10:38:51, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering....
Märkte att rototilten började bli oljig... jobbigt! Men som "tur var" så visade det sig att läckan kom från hydraulsnabbfästet som satt ovanför...
Bytte och kopplingar och drog om dessa 3-4 gånger, men det fortsatte att läcka... då insåg jag att läckan inte kom från kopplingen till hydraulcylindern utan den kommer från "godset" i själva cylindern... det verkar som en svets har släppt som håller ihop själva cylindern med cylinderbotten :( :( Har ringt leverantör och antytt att jag tycker det bör klassas som konstruktionsfel... vi får se hur det slutar, men nu får jag vänta på ny cylinder...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#135 » 20:06:38, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

....ny cylinder till snabbfästet har blivit monterat och det fungerar bra (har ju iof bara använt det en gång när jag satta på RT igen... ).

Annars blev det lite jobbigt idag då jag skulle mäta batterispänningen och tänkte göra det i CTEK kontakten som är direktkopplad på batteriet.
Jag han bara ta tag i kontakten och så gnistrade det till och blev en liten låga....vad som var ännu värre var att jag såg en annan liten låga inne vid batteriet, inte så långt borta från slangar med olja. Maskinen var inte igång, men slog ändå av huvudbrytaren direkt och hämtade brandsläckaren och tryckte ett par gånger (osäker på om jag släckte lågan eller om den slocknade själv).

Bild
Bild

Då var pulsen ganska hög!

....men så här i efterhand får man väl konstatera att det inte var så farligt. Det enda som verkar ha tagit skada och som dessutom var orsaken till allt var just CTEK kabeln/kontakten som jag kopplar in underhållsladdaren på. Stiften verkar ha lossat(!) och fått direktkontakt med varandra och då rusade det duktigt med ampere genom kabeln som brann upp...

Bild

Batteriet kan väl ha blivit lite sämre då det knappast mådde bra av att vara kortslutet en kort tid. Men det fungerade iaf för att starta och köra maskinen.
Så här i efterhand känns det skönt att det inte var/blev något värre, det var första gången jag använde en släckare skarpt. Kanske var det en dum inkoppling av snabbladdaren?!?! Tror jag sett varianter med en säkring på kabeln och nu får det iaf bli en sådan, kanske skulle man försöka koppla in den via huvudbrytaren också?

Damsög bort det mesta av pulvret direkt, men har lite "småångest" nu över att jag inte gjorde det ordentligare och tvättade (dåligt med vatten där jag är nu på vintern)....får bli första sak imorgon!

Bra att tänka på för framtiden!
* Ha brandsläckare! :)
* Sanera pulvret direkt
* Ta det lugnt!
* Undvik fuldragningar utan säkringar!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hullu-Jussi, kniifen och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se