Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Terex HR2,0 tappar ork

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

bonde456 (trådstartaren)

#1 » 13:05:13, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från kall maskin så kan jag gräva i ungefär 20-30 minuter och sen så tappar maskinen orken, drar liksom ihjäl varven på motorn direkt jag rör någon hydraulik.
Känns ju som värmerelaterat, men vad är det som händer?
Från att den börjar bli svag tills den knappt orkar någonting är väldigt fort förlopp, det händer inom en minut. och före det så går den normalt.
När maskinen kallnat så går den som vanligt igen.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850



Jac

#2 » 08:16:12, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen konkret diagnos men liknande problem brukar vara bränslerelaterade.
Tömma tank och rengöra, byta filter och kanske bränsleslangar
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

felle100

#3 » 15:19:16, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade liknande problematik med min, vet ej om det var samma problem men jag provade att köra ren dieseldunk med bränsleslangen direkt kopplad till dunken. Men blev inte bättre för den sakens skull, min maskin blev hämtad efter ett tag eftersom jag endast hade den till låns. Så fick aldrig någon klarhey i vad felet var.

Ett tag hade den ingen ork ens när man startade det var som om trycket inte kom upp i hydrauliken
Misstänkte att det satt något bös i nån hydraulventil eftersom det problemet försvann helt.


Jag köpte iallafall komplett verkstadsmanual till Maskinen och även till alla andra Terex maskiner som skall ligga under Filer här på forumet
Mercedes Unimog U400 2001
JCB 8017 2004
felle100
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:44, 27-05-2014
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Unimog U400 2001
JCB 8017

bonde456 (trådstartaren)

#4 » 17:06:15, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker att smuts inte ska vara problemet i och med att den funkar igen när den kallnat. Har jag öppet motorhuven och gräver så kan jag hålla på längre innan problemet kommer.
Men som sagt om det är hydraulik som drar ihjäl motorn eller om det är motorn som blir så svag att den inte orkar hydrauliken vet jag inte.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

björken

#5 » 17:22:17, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma problem oavsett om du försöker larva eller gräva?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

bonde456 (trådstartaren)

#6 » 06:32:57, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara provat gräva tills den inte orkade mer och sen lät jag den vara ett tag så den kallnade lite och sen larvade jag hem den 400 meter och just på slutet så anade jag att den började bli svag igen.
så ja den blir nog svag då också skulle jag säga.

Nu gissar jag vilt, men kan en dieselpump tappa pumpförmågan när den blir jättevarm? tänkte om den inte får nog med soppa och blir svag av den anledningen?
Fast då borde jag väl tappa obelastat varvtal och det vill jag minnas är opåverkat när det händer.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

egil

#7 » 07:58:33, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
Har hvert borti noe lignende, og det var tett lufting til disel tanken (ble vakum i tanken).
egil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:12:40, 11-09-2007
Ort: soknedal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B 78mod 2219
Åkerman H7MC 85mod 1100
Scania L-80S50 71mod bakmontert Hiab 650
Scania LS110 S 74mod Tipp kranhylser
Scania 92H 86mod tipp og bakmontert palfinger PK 7000 AY
MB 711D 87mod (motorredskap ruthman steiger)
Bedford J3LC2 66mod
Volvo 61597 65mod (buss)
Volvo B57 71mod 72mod (buss)
Volvo 500 78mod
Inter 444 76mod
Inter B275 61mod
Clark c 500 tror ca 68 mod
Yanmar VIO 70 98mod
Manitou MT 1740 SL 2006MOD

felle100

#8 » 09:01:36, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var inne på att jag även skulle kolla kompressionen i cylindrarna eller om någon av spridarna var dålig
Mercedes Unimog U400 2001
JCB 8017 2004
felle100
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:44, 27-05-2014
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Unimog U400 2001
JCB 8017

torbjorn_forsman

#9 » 09:36:20, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sliten dieselpump kan få problem om bränslet är mycket varmt och därmed onormalt tunnflytande. Och det behöver inte påverka maxvarvtalet för motorn, det behövs ju inte särskilt mycket bränsle för att hålla den gående obelastad på maxvarv.
Normalt ska det vara så stort bränsleflöde från matarpumpen som sedan går tillbaks till tank via returledningen, att det håller insprutningspumpen kyld. Men om det flödet är för lågt av någon anledning, så kan man få den här typen av problem.

Om motorn hade haft dålig kompression, så borde det först visa sig genom att den är svår att kallstarta.
Dåliga spridare brukar märkas först genom stinkande avgaser.

Ett par felsökningstips:
-Kolla att det hela tiden flödar bränsle genom returledningen från insprutningspumpen.
-Koppla in en manometer och håll koll på matartrycket under körning.
-Kolla alla bränslefilter, sugsilar, bränsleslangar mm. En slang kan t ex nästan ha svällt igen, eller en slang på sugsidan kan vara otät så att matarpumpen suger luft genom den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonde456 (trådstartaren)

#10 » 17:19:56, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

egil skrev:Hei
Har hvert borti noe lignende, og det var tett lufting til disel tanken (ble vakum i tanken).

Ja det är en bra tanke, det skulle jag kunna kolla.
felle100 skrev:Jag var inne på att jag även skulle kolla kompressionen i cylindrarna eller om någon av spridarna var dålig

Kompression och spridarproblem tänker jag att det borde hända mer linjärt med värmen och inte relativt plötsligt för att återgå till problemfri när den kallnat.

torbjorn_forsman skrev:En sliten dieselpump kan få problem om bränslet är mycket varmt och därmed onormalt tunnflytande. Och det behöver inte påverka maxvarvtalet för motorn, det behövs ju inte särskilt mycket bränsle för att hålla den gående obelastad på maxvarv.
Normalt ska det vara så stort bränsleflöde från matarpumpen som sedan går tillbaks till tank via returledningen, att det håller insprutningspumpen kyld. Men om det flödet är för lågt av någon anledning, så kan man få den här typen av problem.

Ja men det var en intressant aspekt, aldrig tänkt på att returdieseln har en kylande effekt.

torbjorn_forsman skrev:Ett par felsökningstips:
-Kolla att det hela tiden flödar bränsle genom returledningen från insprutningspumpen.
-Koppla in en manometer och håll koll på matartrycket under körning.
-Kolla alla bränslefilter, sugsilar, bränsleslangar mm. En slang kan t ex nästan ha svällt igen, eller en slang på sugsidan kan vara otät så att matarpumpen suger luft genom den.

Ja jag får ta mig en titt på bränsletillförseln.

Rent allmänt så tycker jag motorrummet är jättedumt på dessa, men dom har varit tvungen att trycka in mycket på väldigt liten yta.
En ljuddämpare som är glödhett i ett jättelitet utrymme och som all värme riktas mot hydraultanken och hydraulpumpen i och med att kylarfläkten blåser in luften åt det hållet.
som att inte hydrauloljan blir nog varm av sig självt bara av själva grävandet.
När man gräver och det är som varmast så har man dörrarna öppna och då är ena dörren för insuget av kylarluften på höger sida och täcker för utblåset av luften på vänster sida.
och kylsystemet på den har inget expansionskärl å toppar man upp fullt så har vattnet ingenstans att expandera förutom slangstumpar till hyttvärme och till/från kylaren.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

daggis

#11 » 10:03:19, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fant du ut av dette? Fått samme problem på en Terex her!
daggis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:27, 12-01-2015
Ort: Norge, Arendal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Airman AX35-3

Jac

#12 » 13:03:22, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat bränslefilter etc?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se