egil skrev:Hei
Har hvert borti noe lignende, og det var tett lufting til disel tanken (ble vakum i tanken).
Ja det är en bra tanke, det skulle jag kunna kolla.
felle100 skrev:Jag var inne på att jag även skulle kolla kompressionen i cylindrarna eller om någon av spridarna var dålig
Kompression och spridarproblem tänker jag att det borde hända mer linjärt med värmen och inte relativt plötsligt för att återgå till problemfri när den kallnat.
torbjorn_forsman skrev:En sliten dieselpump kan få problem om bränslet är mycket varmt och därmed onormalt tunnflytande. Och det behöver inte påverka maxvarvtalet för motorn, det behövs ju inte särskilt mycket
bränsle för att hålla den gående obelastad på maxvarv.
Normalt ska det vara så stort bränsleflöde från matarpumpen som sedan går tillbaks till tank via returledningen, att det håller insprutningspumpen kyld. Men om det flödet är för lågt av någon anledning, så kan man få den här typen av problem.
Ja men det var en intressant aspekt, aldrig tänkt på att returdieseln har en kylande effekt.
torbjorn_forsman skrev:Ett par felsökningstips:
-Kolla att det hela tiden flödar bränsle genom returledningen från insprutningspumpen.
-Koppla in en manometer och håll koll på matartrycket under körning.
-Kolla alla
bränslefilter, sugsilar, bränsleslangar mm. En
slang kan t ex nästan ha svällt igen, eller en slang på sugsidan kan vara otät så att matarpumpen suger
luft genom den.
Ja jag får ta mig en titt på bränsletillförseln.
Rent allmänt så tycker jag motorrummet är jättedumt på dessa, men dom har varit tvungen att trycka in mycket på väldigt liten yta.
En
ljuddämpare som är glödhett i ett jättelitet utrymme och som all
värme riktas mot hydraultanken och hydraulpumpen i och med att kylarfläkten blåser in luften åt det hållet.
som att inte hydrauloljan blir nog varm av sig självt bara av själva grävandet.
När man gräver och det är som varmast så har man dörrarna öppna och då är ena dörren för insuget av kylarluften på höger sida och täcker för utblåset av luften på vänster sida.
och kylsystemet på den har inget expansionskärl å toppar man upp fullt så har vattnet ingenstans att expandera förutom slangstumpar till hyttvärme och till/från kylaren.