Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1302D bromsproblem

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

voivitzi (trådstartaren)

#1 » 18:00:57, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har skaffat min första grävmaskin en Atlas 1302D förra hösten som var utan bromsar. Är helt ny med grävmaskiner så det blev att lära sig nått nytt. Har kollat lite på forumet och märkt att bromsproblem verkar vara vanliga på dessa maskiner. På min maskin verkar det att lufttrycket till kombinalcylindern är lågt (var tryckluften ändras till tryck i bromsvätska). Där kan jag hålla emot lufttrycket med fingret när man pressar på bromspedalen. Det pyser även ut lite luft vid ett ställe på kombinalcylindern där det sticker en liten platt knopp.
Lufttrycket på mätaren i hytten visar ca 5.3bar på ena visaren och den andra är på 0 eftersom den ser ut att vara urkopplad. Bakom förarsätet finns det en överströmningsventil som för tillfället är förbikopplad genom att den inte har nått membran. Kan detta ha nån inverkan på det låga lufttrycket på bromsarna?

Igår fixade jag en del luftläckor så nu får jag upp lufttrycket betydligt snabbare när maskinen startas. Det pyser dock lite vid en rörstump som är fäst i svängbromscylinderns fotpedal. Men eftersom lufttrycket på mätaren i hytten stiger till ca 5.3 bar så borde ju problemet inte vara orsakat av för lågt tryck.

Varken handbromsen eller fotbromsen verkar fungera nu för tillfället. Handbromsspaken låser dock nog pendelcylindrarna och tänder handbromslampan.

Har ni några goda råd om var man skall börja söka felet med bromsarna?
Tack på förhand :)
voivitzi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:03, 09-05-2021
Ort: Bennäs
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302D
Ford 4110
Ford 4000



Michael Meier

#2 » 18:20:52, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vara nogagrann kan vara ett sätt, det är ett stort system om man tittar på ett sätt, tittar man på ett annat sätt är det enskilda ventiler och funktioner som påverkar.

Börja med tryckluften, ha maskinen avstängd och mata med en eldriven kompressor på avstånd (så att den inte stör en rofylld stund med fokuserat intresse på läckage.
Membrankompressor är inte helt fel.

Åtgärda läckage och se till varför det har läckt så att inte samma läckage inträffar tjugo minuter senare samtidigt som du inbillar dei att "jag har lagat den positionen, alltså kan den inte läcka nu".

Alla år av uteblivet underhåll får du ta igen nu, så är det bara.

Bild


Michael Meier @ [Grävmaskiner] Tryckluft
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

voivitzi (trådstartaren)

#3 » 00:01:35, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tack för förslagen och schemat över tryckluften.
Schemat du skickade ser lite annorlunda ut än vad jag hittade här på forumet i download sektionen.
Jag testade ha inkopplat tryckluft från en vanlig kompressor till luftsystemet under felsökningen för att kunna felsöka i lugn och ro. Det var betydigt bättre förutom att kopplingen på elkompressorn läkte så det skall jag fixa tills nästa gång då jag fortsätter felsöka.

Ja ska ta å mäta lufttrycket igen vid kombinalcylindern. Kom just på att jag troligen mätte från ett t-stycke och att det troligen då läckte vid dendär knoppen som är på kombinalcylindern (tryckluft till bromsvätske mojengen) (kombinalcylinder enligt schemat). Så jag får ta och mäta lufttrycket där igen och sedan fundera över om det är nått fel på kombinalcylindern då det pyser ut luft där. Verkar ju oligiskt att det läcker ut luft där så får hoppas felet är där.
Har dock inte så stora förhoppningar att bromsarna skulle börja fungera så enkelt fastän man får fixat luftsystemet men dock en bit på vägen vore det.
voivitzi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:03, 09-05-2021
Ort: Bennäs
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302D
Ford 4110
Ford 4000

Bergakungen

#4 » 10:53:57, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste brukar vara som det är sagt innan att ta ner del för del och rengöra och i vissa fall smörja in med ATE fett. Ibland får man även byta tätningar.

På min maskin valde jag att renovera ordentligt då jag inte vill behöva göra vid det igen på några år. Förutom att byta tätningar och rengöra så har jag även fyllt i punktfrätorna i bromscylindrarna med kemisk metal samt honat om dom och bytt backar.

Allt beror på ambition, tidigare ägare till.min maskin körde utan färdbroms och använde bara parkeringsbroms.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

voivitzi (trådstartaren)

#5 » 23:32:05, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen.

Idag var vädret bra så jag passade på att fortsätta felsöka bromsarna.
Mätte lufttrycket med kompressionsmätare på inkommande sida av huvudbromscylindern till ca 5Bar när bromspedalen var nertryckt. Och som jag tidigare mätte ur t-stycket när huvudbromscylindern var inkopplad och läckte så var trycket väldigt lågt. Jag tog upp och putsade luftsidan av huvudbromscylindrarna. Skruvade även isär bromsvätskesidan. Där var det en del rost. Vätskebehållarens insida är helt rostig men den är nu putsad så bra jag kunde. Vore säkert bra med nån ultraljudstvätt för att få putsat insidan bättre. Cylinder väggarna har jag honat så på det sättet fick jag bort rosten från cylinderväggarna. Gummitätningarna på kolven har svällt upp, så kolven rör sig dåligt och fjädern orkar inte pressa tillbaka kolven. Därmed tänkte jag försöka få tag i nya tätningar fören jag lägger ihop allt igen.

Fortsättning följer :D
Bild

1 person gillar det här inlägget.
voivitzi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:03, 09-05-2021
Ort: Bennäs
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302D
Ford 4110
Ford 4000

voivitzi (trådstartaren)

#6 » 23:36:44, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
voivitzi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:03, 09-05-2021
Ort: Bennäs
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302D
Ford 4110
Ford 4000

Bergakungen

#7 » 07:50:04, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningar har jag köpt på veteranshopen till min, snabb leverans

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

OKMH4

#8 » 08:02:05, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bergakungen!
Har själv en OHMH4 med promsproblem.Hittar inga packningar som passar till h-cylindern.
Den har bet.S12. 37.
Står det något på dina?y
Börjar bli desperat.
Tacksam för svar.
Mvh
Benny
OKMH4
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:31, 08-08-2021
Ort: Jönköping Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: OK&MH4

Bergakungen

#9 » 09:24:26, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OKMH4 skrev:Hej Bergakungen!
Har själv en OHMH4 med promsproblem.Hittar inga packningar som passar till h-cylindern.
Den har bet.S12. 37.
Står det något på dina?y
Börjar bli desperat.
Tacksam för svar.
Mvh
Benny
Det brukar vara en standardpackning, har du någon bild på den?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Michael Meier

#10 » 09:27:28, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Die Bremszylinderpaste ist nicht spritzwasserfest. Deshalb ist ihr Einsatz auf innere Oberflächen in geschützter oder verschlossener Einbaulage beschränkt.


Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

OKMH4

#11 » 09:46:45, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Om jag sparar en bild från mitt galleri till mask.lyckas jag inte få in den på forumet.
Dessvärre behöver jag hjälp med det.
Mvh
Benny
OKMH4
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:31, 08-08-2021
Ort: Jönköping Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: OK&MH4

OKMH4

#12 » 09:49:57, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.
Snälla ni,hur flyttar jag en bild från att jag sparat den från mitt galleri till mask. In i forumet
OKMH4
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:31, 08-08-2021
Ort: Jönköping Län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: OK&MH4

Holger

#13 » 11:24:01, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att klicka på "Infoga bild/foto"?

Bild
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#14 » 18:56:23, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

voivitzi (trådstartaren)

#15 » 00:44:00, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu kom gummitätningarna på posten från http://www.veteranshop.se
Följande tätningar blev monterade i Atlas 1302D huvudbromscylindrarna
2st. Art.nr: 18P00962 Kolvpackning huvudcylinder 1.1/2" Mått: Utv.38,10mm Höjd.11,10mm
2st. Art.nr: 18P03803 Ringpackning hjulcylinder 1.1/2" Mått: Utv. 38,10mm Inv. 26.00mm Höjd 10,60mm

Ringpackningen som jag beställde till huvudcylindern var i kategorin ringpackningar för hjulcylindrar. Den passade perfekt och verkar fungera bra.
https://www.veteranshop.se/veterandelar-bromshydraulik/ringpackning-hjulcylinder/ringpackning-112

Mina ursprungliga gummitätningar svällde upp då jag rengjorde alla delar i brännolja. Så gör inte samma mistag som mig att få brännolja på tätningarna. Tur i otur så gick det att beställa nya tätningar men det är inte så lätt att hitta.

Nu bromsar typ 3 hjul av 4 på grävmaskinen. Lite lämnar bromsarna på och släpar. Så blir att fixa lite till. Kan ha att göra med att ena luftnippan inte gick att öppna och om det då är lite luft i systemet kvar.


Bild
Bild
voivitzi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:03, 09-05-2021
Ort: Bennäs
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302D
Ford 4110
Ford 4000


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se