Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Trött på dåligt nedgrävd Fiber

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

curre 73 (trådstartaren)

#1 » 23:34:07, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Är det någon som vet om man kan bara koppla på signalgenerator på signaltråden på fibern vid själva huset jag har sökare men funderar på köpa till signalgeneratorn. Är så j,,,,a trött på alla kunder som säger att fibern inte ligger där hände senast idag grävde ur ett dike där den inte skulle vara och då grävde jag inte djupt.Självrisk på 9000 blåsa om brukar ligga på 5 till 8 tusen sa han som håller i det F..n vad tråkigt att jobba gratis . Skitdag... :ohnej: :aaargh:
curre 73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:51, 25-02-2021
Ort: västra götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: new holland kobelco 135 new holland sk 70 volvo ew 140c airman 38



Kungsis

#2 » 23:49:51, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget svar på din fråga, men Jag använder alltid Ledningskollen https://www.ledningskollen.se/. Jag har jobbat med dokumentation av fiber och vet hur fel det kan vara. Har för mig att det funkar så att om de markerar och det visar sig vara fel, så hålls inte du som ansvarig.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

bonnen513

#3 » 00:05:39, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är bara att koppla på
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Edis

#4 » 00:19:08, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör Ledningskollen, var du än ska gräva.

Jag var ju med när det grävdes in fiber här, så jag har koll på ungefär vart den ligger. Eon skulle ett par år senare byta elmatning hem till mig och använde då Ledningskollen, men de som märkte ut fibern gick efter helt galen data enligt en karta, de ringde inte fram den med sökare... Var många meter fel och dessutom hade de fel info om vad som gällde kabeln in på tomten, de sa att det var kundernas ansvar, fast de har ansvaret fram till kopplingsboxen i vårt nät... De stackarna som grävde ner elkabeln för E.On hade ett helsike att gräva utan att skada fibern, men jag kunde ju hjälpa till att visa var den verkligen låg på vissa ställen iallfall. I praktiken hade de kunnat gräva sig fram utan att bry sig om att fibern var felmarkerad, men grävarna ville ju inte sabba min anslutning, utan gjorde ett hästjobb och grävde försiktigt.

Hursomhelst så ska söktråden sitta fastnajad någonstans hos kunden och i närmaste fiberskåp, så koppla på den med en sökare. Men det är för egen del och snällhet du gör det, vill du komma ifrån ansvaret för avgrävning så är det Ledningskollen som gäller.
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703

Gunnar i Sörby

#5 » 21:51:15, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söktråden skall sitta fastskruvad på fasaden där fibern kommer in. Det är bara att ansluta, Trådens andra ände är åtkomlig i distributionsskåpet.
Söktråden är rostfri så skarvarna är inte alltid pålitliga. Är det avbrott kan man inte söka vidare, men lite signal brukar läcka över till el- och telekablar i närheten, och då finns risk att man följer dem i stället.
Jag sätter ut fiber i vårt område och har upplevt en hel del av detta.
För att vara säker: Anlita alltid ledningskollen. Då har utsättaren tillgång till ritningar, och blir det fel utsatt ändå går grävaren fri.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

QV_

#6 » 22:12:47, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man söka kortare sträckor skall det tydligen räcka med att ställa sändaren i närheten av söktråden,
Skall köpa min sökare med sändare nu (har jag tänkt) en Vivax Vloc Ml2 med en 1Watts sändare.
Den är beg så vi får se om den är kvar.
De på auktion kan ju bli billigare men här är det iallafall en kollad produkt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

kalleks

#7 » 23:00:34, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en signalgenerator. Genom ledningskollen får ledningsägaren en notifiering och uppmaning att sätta ut. Försiktigt uttryckt förhåller sig olika föreningar olika noga till detta, delvis med rätta då olika entreprenörer/projektörer är olika duktiga på att specificera var och hur ett arbete ska utföras.

Jag hade dragit mig nogsamt för att gräva även när det är utsatt. Titta bara på Vattenfalls "villkor" för utsättning. De garanterar inget och vid plats för ledning är det (om jag minns rätt) handgrävning som gäller. När det gäller fiber kan det nog vara än mer nyckfullt.
kalleks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 7540

curre 73 (trådstartaren)

#8 » 23:24:00, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren det får bli en generator. Om jag förstår så ska man handgräva en meter runt fiber och även el så då kvittar det om den ligger för grunt man MÅSTE handgräva enligt fiberföreningen jag jobbar med trädgårdsanläggningar så jag får dras med fibereländet det är ju samma med utsättning av ledningskollen missar dom strax under metern så går dom fria jag får ha en gubbe med H-1a hela tiden undrar vem som ska betala han suck. :???:
curre 73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:51, 25-02-2021
Ort: västra götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: new holland kobelco 135 new holland sk 70 volvo ew 140c airman 38

kimmen

#9 » 07:47:16, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett förtydligande, jag har fiberkabel nedgrävd på min tomt, på kabeln ligger det en liten grön varningsremsa, i den sitter det en tunn tråd, är det den man spänningsätter och sedan går med en detektor på markytan för att leta läget?

Men ska inte den remsan också ligga en bit ovanför kabeln, så man blir varnad i tid när man ser den när man gräver
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_

#10 » 08:54:10, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är riktigt uppfattat.
Problemet är att många som gräver av bandet inte skarvar det efter sig....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alexn72

#11 » 09:13:34, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När min fiber blev nergrävd på min tomt så
1 ingick bara grävning ner till 20cm djup.
2 ingen sökkabel.
3ingen utmätning var kabeln ligger.
Så mitt svar var att de fick gräva som de skulle men inte täcka. Så jag grävde vidare 30cm till.
Jag la även ner en söktråd och dokumenterade de hela...
Så det är verkligen en vildaväster.

Killen som skulle installera inne i huset pratade om att privatpersoner inte fick pilla på deras grejer för att de kunde ha sönder dem. 2 sekunder senare missade han klammern och slog med hammaren på fibern :skratta3:

3 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Bygert

#12 » 12:36:18, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiber... Då lär vi säga nåt om Forshaga Fiber, företaget med ingen ordning på allting. Eller, i rättvisans namn ska det väl sägas att det blivit mycket bättre efter byte av folk, inte för att det var svårt att få det bättre men ändå.

Ja, de la ner ledning över min mark utan att fråga först. När jag undrade vad de höll på med så skulle de betala men pengarna kom ju först efter mycket lång tid när jag meddelade att de inte skulle få gräva ner en meter till här innan de betalade vad de lovat. De la också fiber på min mark längs landsvägen, där frågade de ju först men sen var det tydligen nån som tyckte det blev bättre att lägga på andra sidan vägen och gjorde det. Tror nån att de frågade om det eller ändrade kartan? Inte då, den kabeln hittades när det skulle grävas för nåt annat. De har ju det också organiserat så att ett gäng lägger huvudledning, ett gäng gräver in till fastigheter och ett gäng installerar. Vilket innebar att jag fick vänta drygt ett halvår extra för att vänta på tre meter grävning som inte blev gjort. Fast det kom in fiber till slut.

Det är inte bara jag, folk som gräver bara skakar på huvudet åt eländet. De har bara fart fram utan koll på varken avtal eller dokumentation. Mycket får visst göras om nu. Det händer ju saker också, de som var här och la nya elledningar hade visst fått en bamsig fiberkabel i skopan innan, den var utsatt flera meter fel. Sånt kostar och oavsett vem som betalar det nu lär det förr eller senare drabba slutkund.

Det finns säkert fiber som lagts med omsorg men allt för mycket verkar ha blivit fort och fel. En hel del verkar också bero på att man prutat ner kostnader för grävning mm till en sån nivå att det helt enkelt inte finns utrymme för att göra ett ok jobb. Ska det gå ihop sig så bygger det på att det måste fuskas en del.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Gunnar i Sörby

#13 » 13:45:02, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställa signalgeneratorn ovanpå sökobjektet kan fungera om man är inom +- en halvmeter eller så. Problem dock, att man följer den kabeln som finns där men man vet inte vilken kabel det är!
Sökbandet och tråden skall ligga ca 10 cm över fibern, men vid kabelplöjning kan det bli hursomhelst. Även om man släpper ut bandet i ett fack ovanför fiberslangen kan bandet hamna under slangen nere i underjorden.
Det är regel att man skall handgräva inom en meter från kabelutsättningen
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

OLA56

#14 » 16:47:03, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan åkte jag på en mindre (skogs)väg. Det hade "grävts" ner fiber mitt i vägen. Det låg några fastigheter utefter vägen. När kabelbandet syns (över) vägen - då undrar man hur djupt ligger fibern?

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Alexn72

#15 » 18:18:34, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:För några år sedan åkte jag på en mindre (skogs)väg. Det hade "grävts" ner fiber mitt i vägen. Det låg några fastigheter utefter vägen. När kabelbandet syns (över) vägen - då undrar man hur djupt ligger fibern?

OLA56

De är ju för att de ska vara lätt att reparera när de går sönder :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se