Hej!
Det finns ju flera trådar om detta på gamla grävmaskiner. Jag hjälper en kamrat med denna maskin. Kompressorn orkade inte riktigt upp i tryck för att släppa bromsarna, vi tog hjälp av en 220V kompressor och konstaterade att det läckte bla i pedalen till svängbroms.
Tog isär pedalen, den verkar gå att rädda, men:
Ska det inte sitta en bricka där jag ritat röda strecket?
Endera har jag tappat den, eller någon före mig?
Nästa steg är förstås slavcylindern, den har jag inte gett mig på än. Är det så att svängbromsen är lossad när man inte har tryck, eller är det tvärtom, en fjäderbelastad luftcylinder?.
Någon hade monterad en slavcylinder från en gammal Saab läst jag i en annan tråd, så det ska nog gå ett lösa.
Det positiva med maskinen är att luft till färdbroms och parkeringsbroms fungerar, troligen är bromsbackar och trummor i sämre skick, men det blir nog en tråd till våren...
Prio nu är att täta och få ihop tryckluftsystemet och få maskinen flyttbar utan extra kompressor.
Jag har förstås kollat i Gustavors tråd.
AW