Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atila/Atlas 1602 dårlig fremdrift

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

kjetil.kulterud (trådstartaren)

#1 » 15:23:26, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

Har akkurat fått meg en 1974 Atila 1602. Transportør ville ikke kjøre helt inn til tomta og satte den igjen ved hovedveien. Det er en liten bakke på ca 50 meter hvor graveren ikke har sjans til å dra seg opp. På rett veg går den fremover. Jeg tror den står i høygir nå, så det kan hende den klarer det hvis jeg setter den i lavgir. Er bildet som er vedlagt spaken for høy og lav. Jeg klarer ikke å bevege spaken. Er det mulig å tvinge den i lav ved å presse på "aktuatoren" som er under maskina?

Bild
Bild
kjetil.kulterud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:12, 27-02-2018
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430 74'
Fergusson TEA-20 52'
Atlas 1602 74'



BM425

#2 » 18:24:59, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 1602 från -74 är lågväxel med indragen luftkolv precis som på din bild. Har provat en gång med högläget men det fungerar inte bra. Kan du inte vrida spaken i hytten så har den ärgat ihop.

Själva hydraulmotorn har hög o lågläge o det växlas automatiskt på min beroende på motstånd. Om det är ombyggt på något sätt vet jag inte. Har sett någonstans om en tryckknapp/pedal för körhastighet.

Överhuvudtaget så är framdrivningen svag, det går långsamt. Det går att bromsa ner hastigheten till stillastående om man vill.

Jag har ett problem med hydraulmotorn, den läcker olja in i växellådan, så det kan vara värt att kolla oljeninvån där.

Kan vara värt att kolla länkaget för körspaken så att den öppnar ventilen fullt.
Kolla så att körmotorn får olja från det andra ventilblocket, man vet aldrig om någon varit där o kopplat om slangarna. Detta gäller om du som jag har en stor körmotor på växellådan.

Det sitter två st kolvpumpar vid motorn, en till varje ventilblock 1 och 2. Används inte oljan i nr 1 flödar den automatiskt in till nr 2.

Om jag kör framåt kan jag samtidigt lyfta bomen men då halveras flödet till körmotorn.

Gör ett schema på ventilblocken o rita i vilken ventil som går till respektive funktion, då är det lättare att felsöka sedan.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kjetil.kulterud (trådstartaren)

#3 » 18:22:35, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for utfyllende svar.

Det viste seg at den ikke sto ordentlig i gir, så jeg banka opp luftkolven og da var det ikke noe problem å komme seg opp bakken :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
kjetil.kulterud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:12, 27-02-2018
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430 74'
Fergusson TEA-20 52'
Atlas 1602 74'

Michael Meier

#4 » 07:02:01, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simpla fel är trevliga.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kjetil.kulterud (trådstartaren)

#5 » 09:26:01, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det er helt greit at det noen sånne feil innimellom også :grin:
kjetil.kulterud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:12, 27-02-2018
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430 74'
Fergusson TEA-20 52'
Atlas 1602 74'


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Smuggler28 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron