Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

En modern grävmaskin och dess system för oss torpare utan rotortilt.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

marcusw (trådstartaren)

#1 » 01:37:58, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror vi är mången hjon, backstugesittare, torpare samt också vanliga bonndrängar som faktiskt inte vet hur ett grävsystem på en modern produktionsgrävmaskin ser ut eller fungerar.

Vi kör gamla maskiner från 80 och 90-talet, de flesta saknar rotor, många av oss har knappt tilt på våra gamla härken som med silvertejp och ståltråd hålls ihop, än mindre har vi GPS, displayer med 3D-grafik eller möjlighet att arbeta "efter" ritning direkt i maskinen, AC i coupe´n eller musik... dream on..... Om man slipper handgräva ett dike i ösregn eller slipper raka ut 30 ton 0-100 grus med asfaltsraka får man vara glad, dvs. OM det glappa skrotet startar alls får man va glad.

Tänkte om ni som dagligen kör moderna grävmaskiner som har de moderna systemen skulle kunna fylla på tråden med lite bilder ( filmer tom. ?) som förklarar vilka system ni har, hur NI använder dom, vad som är bra/dåligt, vad NI tycker är prisvärt och i runda slängar vad kostar kalaset.
Hur ofta uppdateras mjukvaran ? Vilken precision har olika system ? Vilka jobb kan ni ta nu som en 25 år gammal maskin med endast en markgubbe och planlaser inte kan ta ?


Jag ser att den här tråden kan bli minst 10 sidor lång, innan man ens har skrapat på ytan och jag vet att många är intresserade av just detta.

Själv skulle jag väldigt gärna vilja se hur ett grävsystem används från start-till-mål på något litet jobb, har ingen önskan om att själv bli grävmaskinist eller att ens köra nya fullutrustade stora maskiner, men det vore väldigt intressant att se och jämföra hur proffs jobbar jämfört med oss torpare vid enkla moment som tex. att lägga avloppsrör med fall, eller kanske drar ut 3-4 cm matjord med fall åt två håll över en större yta. Som torpare springer man ut och in i maskin med mätsticka och vanlig planlaser, och så har jag aldrig sett proffsen göra.

Så överös oss med er vardag ni som sitter hela dagarna i nya maskiner !
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

8 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Michael Meier

#2 » 08:19:39, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätsticka och planlaser ? snacka om hitec :)
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marcusw (trådstartaren)

#3 » 15:57:03, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Mätsticka och planlaser ? snacka om hitec :)


Precis, hitec på 70-talet, därför vore det spännande att se de riktiga grävsystemen och hur de fungerar.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

bert

#4 » 16:32:01, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök Ivar Danielsson på Youtube så kanske nåt frågetecken rätas ut

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

marcusw (trådstartaren)

#5 » 20:03:00, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Sök Ivar Danielsson på Youtube så kanske nåt frågetecken rätas ut


Ok jo Jag kan börja där ! Tänkte bara att här finns så många som jobbar professionellt med maskiner och man kan få ställa följdfrågor.

Edit : var inne och tittade, var inte så mycket om själva systemen, mer i stora målande drag utan detaljer.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Antevante

#6 » 22:50:24, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag står med en fot i varje värld. Hymac med maskinmottagare på helgen. Volvo L90H lastmaskin med Leicas 2D/ 3D system till vardags.

Vi börjar med GPS och körning efter 3D ritningar. Den tveklöst bästa egenskapen med att arbeta med ett sådant system är. Man vet alltid vad man ska göra. Man ser alla kanter, tomtgränser, refuger, väggliv, brunnar. Inget måttband eller djungel med pinnar. Dessutom kan man på ett helt annat sätt lägga upp arbetet då man helt oberoende av fri sikt som vid arbete med ex flukter eller laser.

Precision är ett intressant ämne. Lite beroende på upplägg så klarar man väl i höjdled som bäst 15mm i tolerans men många gånger avsevärt mycket sämre. Ska man uppnå riktigt bra toleranser i alla led, så krävs en sk totalstation som man ställer upp, ser ut som en forntida kamera på stativ, den arbetar mot maskinen likt en laser kan man säga. Då snackar vi otroligt fina toleranser. Totalstation används av väghyvlar, lastmaskiner osv. Alltså främst vid grusavjämning för asfalt eller betong. Samma station använder utsättaren i sitt arbete.

Jag skulle säga att mycket av det gamla handlaget med falllaser är högst akutellt. Vid arbete med exempelvis VA ledningar så krävs lasern pga av sin smidighet och fina toleranser. Där jobbar man främst med maskinen som guide då maskinisten ser placering, riktning ev brunnar och stick etc.

Mycket handlar om ialf på de stora jobben inte om att man gör något som inte gick förr. Jag upplever att det handlar om att det blir mer exakt som det är ritat. Dvs det som beställaren har betalat för. Det är inte en maskinist tolkning utan det finns alltid en ritning på skärmen att följa. Ska det vara 46cm 0-90 så är det 46 och inte 30 på ett ställe och 60 på ett annat. Sen vet man att det kan likväl vara fel på en 3D modell som på en gammal pappersritning, vilket inte är ovanligt. Som maskinist gäller det att ha god kontakt med utsättaren för att kunna påtala ev fel. För det kan ju vara så att det är något som påverkar priset mot kunden.

GPS/3D har väl inte slagit igenom helt på småjobben ännu. Inte här där jag jobbar ialf. Det som egentligen begränsar är väl att det ska finnas ett underlag att köra mot, dvs någon måste ju göra en ritning. Nu blir dock systemen bättre och bättre och det blir allt lättare för maskinisten att skapa egna ritningar att följa. Sen är det ju så att många småjobb så behövs det helt enkelt inte.

Jag är ingen expert men har nu jobbat några år med systemen och det är helt otroligt bra faktiskt. Men lika bra som det är när det fungerar, lika frustrerande när det krånglar…


/Ante

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

marcusw (trådstartaren)

#7 » 00:02:15, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Hej.

Jag står med en fot i varje värld. Hymac med maskinmottagare på helgen. Volvo L90H lastmaskin med Leicas 2D/ 3D system till vardags.

Vi börjar med GPS och körning efter 3D ritningar. Den tveklöst bästa egenskapen med att arbeta med ett sådant system är. Man vet alltid vad man ska göra. Man ser alla kanter, tomtgränser, refuger, väggliv, brunnar. Inget måttband eller djungel med pinnar. Dessutom kan man på ett helt annat sätt lägga upp arbetet då man helt oberoende av fri sikt som vid arbete med ex flukter eller laser.

Precision är ett intressant ämne. Lite beroende på upplägg så klarar man väl i höjdled som bäst 15mm i tolerans men många gånger avsevärt mycket sämre. Ska man uppnå riktigt bra toleranser i alla led, så krävs en sk totalstation som man ställer upp, ser ut som en forntida kamera på stativ, den arbetar mot maskinen likt en laser kan man säga. Då snackar vi otroligt fina toleranser. Totalstation används av väghyvlar, lastmaskiner osv. Alltså främst vid grusavjämning för asfalt eller betong. Samma station använder utsättaren i sitt arbete.

Jag skulle säga att mycket av det gamla handlaget med falllaser är högst akutellt. Vid arbete med exempelvis VA ledningar så krävs lasern pga av sin smidighet och fina toleranser. Där jobbar man främst med maskinen som guide då maskinisten ser placering, riktning ev brunnar och stick etc.

Mycket handlar om ialf på de stora jobben inte om att man gör något som inte gick förr. Jag upplever att det handlar om att det blir mer exakt som det är ritat. Dvs det som beställaren har betalat för. Det är inte en maskinist tolkning utan det finns alltid en ritning på skärmen att följa. Ska det vara 46cm 0-90 så är det 46 och inte 30 på ett ställe och 60 på ett annat. Sen vet man att det kan likväl vara fel på en 3D modell som på en gammal pappersritning, vilket inte är ovanligt. Som maskinist gäller det att ha god kontakt med utsättaren för att kunna påtala ev fel. För det kan ju vara så att det är något som påverkar priset mot kunden.

GPS/3D har väl inte slagit igenom helt på småjobben ännu. Inte här där jag jobbar ialf. Det som egentligen begränsar är väl att det ska finnas ett underlag att köra mot, dvs någon måste ju göra en ritning. Nu blir dock systemen bättre och bättre och det blir allt lättare för maskinisten att skapa egna ritningar att följa. Sen är det ju så att många småjobb så behövs det helt enkelt inte.

Jag är ingen expert men har nu jobbat några år med systemen och det är helt otroligt bra faktiskt. Men lika bra som det är när det fungerar, lika frustrerande när det krånglar…


/Ante


Tack för informationen, mycket intressant ! Vore spännande att se bilder från skärmarna när du jobbar, se hur givarna/sensorer ser ut, var och varför de sitter, vad det är för kablar till eller om de är trådlösa, hur fungerar det vid skopbyte med måtten ? Kanske har man en meny med sina egna skopor och dess mått sparade....
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Antevante

#8 » 21:26:21, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör just nu utan 3D, vi hyr in GPS utrustningen projektvis. Det är ganska stora pengar och vi har väl 50/50 körning med och utan 3D. Så jag kan återkomma med lite foton från när jag har det igång.
Ang skopor så har grävmaskiner en enkel funktion att snabbt byta redskap i menyn, vissa har även en liten trådlös givare på skopan som berättar för systemet vilken skopa som sitter på.

Jag kör mycket med 2D delen av systemet, där kan jag se tvärfall på redskapet och med ett knapptryck så kan jag oxå be systemet sköta tvätfallet automatisk. I 2D finns även möjligheten att köra höjden mot en laser, även där finns möjlighet till automatik.

Idag har jag tex justerat om en gammal villagata som varit uppgrävd. Då ställer jag en falllaser i ena änden på gatan, matar in önskat fall i tvärledd och i längsledd. Sedan ställer jag in samma tvärfall i maskinens automatik och justerar in maskinmottagaren till korrekt höjd sedan är det bara att köra. Ofta kan man manuellt tills man är ganska nära rätt höjd. Sedan låter man automatiken sköta sista finliret.

Automatiken finns även i 3D läget och är ganska läckert när man ser det fungera :thumme: Det kommer väl allt fler liknande funktioner även på grävmaskinerna, men där är jag dåligt påläst. Men främst är det hjullastare, bandtraktorer och väghyvlar som har tvärfall/höjd automatik.

/Ante

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

marcusw (trådstartaren)

#9 » 00:01:16, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Jag kör just nu utan 3D, vi hyr in GPS utrustningen projektvis. Det är ganska stora pengar och vi har väl 50/50 körning med och utan 3D. Så jag kan återkomma med lite foton från när jag har det igång.
Ang skopor så har grävmaskiner en enkel funktion att snabbt byta redskap i menyn, vissa har även en liten trådlös givare på skopan som berättar för systemet vilken skopa som sitter på.

Jag kör mycket med 2D delen av systemet, där kan jag se tvärfall på redskapet och med ett knapptryck så kan jag oxå be systemet sköta tvätfallet automatisk. I 2D finns även möjligheten att köra höjden mot en laser, även där finns möjlighet till automatik.

Idag har jag tex justerat om en gammal villagata som varit uppgrävd. Då ställer jag en falllaser i ena änden på gatan, matar in önskat fall i tvärledd och i längsledd. Sedan ställer jag in samma tvärfall i maskinens automatik och justerar in maskinmottagaren till korrekt höjd sedan är det bara att köra. Ofta kan man manuellt tills man är ganska nära rätt höjd. Sedan låter man automatiken sköta sista finliret.

Automatiken finns även i 3D läget och är ganska läckert när man ser det fungera :thumme: Det kommer väl allt fler liknande funktioner även på grävmaskinerna, men där är jag dåligt påläst. Men främst är det hjullastare, bandtraktorer och väghyvlar som har tvärfall/höjd automatik.

/Ante


Hur ofta händer det att kunden kommer ut på plats och vill mata in en "ritning" i systemet som ni sedan arbetar efter på ett större projekt ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Antevante

#10 » 19:01:54, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ganska vanligt att det kommer revideringar på ritningar som behöver matas in. Det händer även att man får en ritning och sen ger sig av till annan ort, då har man ju allt underlag med sig och kan börja jobba direkt utan att någon ska vara på plats och visa.

Funktionen finns även om man ansluter sin skärm till WIFI så kan utsättaren maila ut nya ritningar. Inte prövat men funktionen finns.

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

bm1113

#11 » 21:05:26, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt intressant tråd och bra förklarat har ju sett allt sådant i drift själv men inget man satt sig in i helt och hållet hur det fungerat :buga:
Mins dock några byggen där det var rätt kul att se tex ett bygge där en Hjullastare gick likt ante sen en minigrävare med maskinsystem utan GPS och fixade trottoarer och övergångsställe mm :D
När han behövde en höjd så ropade han bara på lastaren och 0ade sin skopa mot hans.
och efter att Lastaren ha planerat ut slitlagret och jag tyvärr slutat filmat så satte han helt plötsligt ner hörnet på skopan mitt i vägen försiktigt och markerad var dagvatten brunnen var så att den sedan kunde skrapas fram
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tracker och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se