Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Inkompetent ECR 88-ägare

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

rahkko (trådstartaren)

#1 » 19:52:47, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en ECR 88 (2008) med lite problem, jag är själv rätt inkompetent mekaniker. Men de som jobbar med det prioriterar gärna entreprenörer istället för hobbybrukare.
Jag har själv fixat startmotorn, där kabelskon i kabeln mellan solenoiden och startmotorn erjat av. Men under de 3 veckor som maskinen blev stående med skopan i luften uppenbarades ett fel när jag fick igång den igen.

Fel 1 : Mellantilten fungerar bara åt ett håll, skiftar jag snabbkopplingarna på hydraulslangarna går den bara åt andra hållet, vad är felet? Har inte sett något läckage längs med bommen, men ena "honan" på snabbkopplingen känns lite "sliten".

Fel 2 : Kraften i maskinen har blivit sämre, speciellt när man ska larva. Och specifikt så är vänster larv svagare än höger, den går knappt fram/bak utan att man måste hjälpa till lite med höger larv.
Detta tycker jag har blivit värre bara under de 30-40 timmar jag har kört i sommar.
När man larvar och även till viss del när man för bommen längst ut och lyfter, är det som att maskinen tappar varv och ork och dör även om man försöker för mycket. Därefter när man ska starta den, känns batteriet/startmotorn trött och den får jobba på ett bra tag innan motorn kommer igång. Precis innan den kommer igång hör man att motor varvar upp snabbare och snabbare. Jag märker även att avgaserna verkar otroligt varma när maskinen dör, ryker från grenrör/avgasrör.
Har ingen aning om var jag ska börja leta felet..

Någon som kan hjälpa en som har otroligt lite kunskap i hur man ska felsöka/repa dieselmotorer?
Har ni tips på någon kunnigare person som kan vara intresserade av att hjälpa mig med att felsöka/åtgärda mot ersättning förståss? Maskinen står i Luleå.

/Magnus
rahkko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:35, 11-01-2021
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Avant 225



bonnen513

#2 » 19:59:34, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan mycket väl vara en snabbkoppling som är sliten och då agerar backventil '''''(piggen i mitten)
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Andrjak och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se