Och hur har du gjort för att konstatera att det inte kommer något
bränsle ut ur insprutningspumpen? Tänk på att om det t ex finns
luft i pumpelementen eller spridarrören, så är det praktiskt taget omöjligt för insprutningspumpen att bygga upp tillräckligt
tryck för att spridarna ska öppna. Du måste först lossa spridarrören från insprutningspumpen och förvissa dig om att det kommer ut bränsle där, sedan dra fast dem där, lossa dem från spridarna och avvakta att bränsle kommer fram hela vägen dit.
Det är lämpligt att inte bara nöja sig med att det kommer ett bränsleflöde från matarpumpen, i tveksamma fall bör man också koppla in en manometer och kolla att matartrycket ligger rätt. Vad som är rätt värde på matartrycket och vilka komponenter som påverkar detta, bör stå i motorns VHB eller i någon teknisk beskrivning för insprutningspumpen. Hittar du inga andra uppgifter så kan du räkna med att några tiondels bar är lagom.
Om matarpumpen suger luft, så det är en blandning av bränsle och luft som kommer till insprutningspumpen, så kan det vara omöjligt att få fram något bränsle till spridarna trots att insprutningspumpen egentligen är felfri.