Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köpa liten hjulgrävare ?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Gripenberg (trådstartaren)

#1 » 11:00:38, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Råkade hitta detta forum efter att ha googlat på grävmaskiner. :)

Har funderat några år på att köpa en mindre grävmaskin för att göra iordning min tomt.
Har en tomt på 8500 kvm där hälften består av träd, sly och väldigt mycket sten. Har i 20 års tid funderat på att göra i ordning så hela tomten blir användbar. Kanske bygga ett nytt garage.
Känner att det börjar bli dags nu att ta tag i saken som lite fritidssysselsättning och hobbyverksamhet, sen får det ta den tid det tar helt enkelt.

Tänker att jag bör kunna köpa en maskin, utföra jobbet och sedan sälja maskinen igen efter typ ett år utan att göra någon enorm jätteförlust.

Har aldrig suttit i en grävare och har ingen kunskap om dom, men har dock jobbat som bilmek med egen verkstad hela livet så jag kan ju åtgärda det mesta som är trasigt.

Råkade samtala med en kund om saken och han sa då att han visste om en begagnad liten hjulgrävare som eventuellt var till salu för 100 tusen kronor.
En Atlas 804 från 1996 med 12000 timmar.

Vad kan man säga om en sådan sak?
Tänkte åka titta på den nästa helg, men känner mig lite vilsen och okunnig.

Efter att ha googlat runt en del så inbillar jag mig att man får mer för pengarna om man köper hjulgrävare jämfört med bandgrävare?? Eller har jag fel? Jag menar att hjulgrävare är billigare än bandgrävare.
Sen gillar jag tanken att det känns enklare att flytta en hjulgrävare om jag tex skulle vilja köra den till min verkstad för att fixa något, eller om jag önskar köra iväg uppgrävt material på en vagn.

Finns det några fabrikat på grävare som man absolut ska undvika att köpa?

Skulle kunna tänka mig att kanske lägga upp emot 250 tusen kronor om det krävs. Men inte över 300 tusen.

Det lär väl bli svårare att avyttra maskinen ju dyrare man köper?
Speciellt eftersom det blir en privatägd maskin utan avdragbar moms.
Gripenberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:38:43, 13-10-2021



Björn.O

#2 » 12:17:22, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån där 804 verkar vara alldeles för liten för att det ska bli nåt vettigt gjort, speciellt om det är mycket sten. Hittar du en Hydrema 1100 så har du otroligt mycket maskin för pengarna !
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

QV_

#3 » 13:42:34, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man köra massor är en liten dumper mycket bättre.
En hjulgrävare är till för att gräva med, den tar sig till platsen på hjul (vilket jag tycker är trevligt) och är det några hundra meter hem så tar man grävaren hem. Det skulle jag inte orka med en bandare.
Är det "terräng" av någon form så duger inte en grävmaskin som transportör.
Där är en dumper så mycket bättre.
Den är gjord för att köra mellan platser även om det är "terräng". Den lilla 3 tonare jag har är en bergsget. Hjularen tar sig knappt fram om det duggat ute. Min tomt lutar en del.

Min grävare är en på 3,8 ton och den dra upp stubbar. Det tar mellan 4-30 minuter beroende på. Tjälkrok är ett krav. Maskin står på schaktbladet och överströmningsventilerna jobbar.
Stora sten fungerar att flytta på.
Man klämmer dom mellan skopa och blad, och lyfter bladet lite.
Om "baken" lyfter istället för stenen så får man rulla dom dit dom skall eller knäcka stenen i mindre bitar.
En större maskin är alltid trevligt, längre räckvidd och starkare. Dock så drar de mera bränsle. Min går på 20l i veckan om jag kör mycket. Dumpern verkar inte dra något alls! Känns som 20 liter om året eller så.
S40 redskap är "billiga" och "lätta". Det gäller inte riktigt för S45 och större fästen. Maskinen bör ha ett S-fäste.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Gripenberg (trådstartaren)

#4 » 19:24:23, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar!

Det är inte så mycket terräng där jag ska köra, man får ju ta bort sten och jämna till utifrån och inåt, så man inte bara försöker "klättra" in med hjulgrävaren.

Tror mycket väl att det skulle kunna fungera att köra på platsen med en liten hjulgrävare och lasta stenen i en vagn. (Var gör man förresten av alla stenar man gräver upp)?
Köpa en dumper för att köra sten känns som lite overkill för min del.
Alltihop ska bara vara ett hobbyprojekt.

En sån där Hydrema 1100 är förmodligen bättre, men en sådan lär ju sannolikt dra iväg i ett helt annat pris?
Har visserligen tänkt tanken att man kanske skulle ta och köpa en (bättre och större) grävare på mitt företag så man på så sätt istället köper en momsad maskin, (lättare att sen sälja gissar jag).
Men det lär väl kanske bli svårt att förklara vid en eventuell skatterevision varför en bilverkstad har köpt en grävmaskin.

Det enklaste hade ju så klart bara varit att ringa till en grävfirma och anlita dom till att göra saken, men hur kul är det? :grin:

En nära vän byggde en egen liten traktor helt från grunden med ett grävaggregat, ett jäkla hopplock med en Volvo B21 under huven.
Han rensade upp 2000 kvm hemma på sin tomt med den. Det tog visserligen två år, men med det i åtanke så bör ju en sån där Atlas vara tio gånger bättre än det hemmabygget.

Nåja, jag får ge mig iväg nästa helg och ta en titt på maskinen i alla fall.

Svårt det här när man saknar kunskapen, men man får försöka lära sig.
Gripenberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:38:43, 13-10-2021


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se