Det är inte så svårt, brukade göra det på ett par timmar ute i fält när man hade gjort det någon gång innan.
Det vill säga ompackning från trumpeten och alla tätningar utåt.
Är det bara
hydraulolja som läcker in i navet så räcker det med att plocka ner
ungefär halva, man behöver inte bråka med
hjullager och de packningarna.
Kika på en reservdelssprängskiss så kommer du se i stort sett principen, det man måste ha är en speciell
hylsa till kronmuttern på spindeln och att tänka sig för när man skall kränga ihop hela alltet med de nya o-ringarna.
2 mindre och en lite större
o-ring som brukar vara orsak, har hittills inte råkat på en bromskolv som har läckt utom den gången då man inte hade mätt upp slitaget på bromslamellerna på service och kört LÅNGT förbi minsta måttet.
Få se ur minnet på ett ungefär:
-Demontera hjulet.
-Tappa av oljan i navet.
-Demontera navkåpan.
-Spårring till drivaxeln för solhjulet.
-Låsskruv till kronmuttern, insex.
-Demontera kronmuttern.
-Ta bort klumpen som består av ringhjul och bromskolv.
-Demontera bromslamellerna.
-Demontera passbiten som lamellerna sitter mot.
-Byt o-ringar och sedan omvänd montering.
Banka inte för att få på delar mot spindel/nav/o-ringar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Dubito, ergo cogito, ergo sum