Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Demontera hjulnav ew 160c

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Skoganders (trådstartaren)

#1 » 05:22:13, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är som rubriken, hur demonterar jag hjulnavet på min ew 160c, hydrauloljan till bromsarna läcker in i kardanen så jag tror att nån tätning gått sönder , kan man reparera själv eller ska jag kontakta swecon
Skoganders
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:34, 02-10-2007
Ort: Vetlanda



nixs

#2 » 12:31:18, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så svårt, brukade göra det på ett par timmar ute i fält när man hade gjort det någon gång innan.
Det vill säga ompackning från trumpeten och alla tätningar utåt.

Är det bara hydraulolja som läcker in i navet så räcker det med att plocka ner ungefär halva, man behöver inte bråka med hjullager och de packningarna.
Kika på en reservdelssprängskiss så kommer du se i stort sett principen, det man måste ha är en speciell hylsa till kronmuttern på spindeln och att tänka sig för när man skall kränga ihop hela alltet med de nya o-ringarna.
2 mindre och en lite större o-ring som brukar vara orsak, har hittills inte råkat på en bromskolv som har läckt utom den gången då man inte hade mätt upp slitaget på bromslamellerna på service och kört LÅNGT förbi minsta måttet.

Få se ur minnet på ett ungefär:

-Demontera hjulet.
-Tappa av oljan i navet.
-Demontera navkåpan.
-Spårring till drivaxeln för solhjulet.
-Låsskruv till kronmuttern, insex.
-Demontera kronmuttern.
-Ta bort klumpen som består av ringhjul och bromskolv.
-Demontera bromslamellerna.
-Demontera passbiten som lamellerna sitter mot.
-Byt o-ringar och sedan omvänd montering.

Banka inte för att få på delar mot spindel/nav/o-ringar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henrik holmdahl och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se