Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Glykol till Takeuchi

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

torbjorn_forsman

#16 » 21:42:14, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Tänk att det går att göra vetenskap av de enklaste ting.
Jag förstår fortfarande inte vad det är för fel med att hälla i en helt vanlig etylenglykol, ingen longlife, inga tillsatser, inga lustiga färger utan en helt vanlig blå glykol.
Den finns sedan att köpa på biltema, okq8, mekonomen, ja, vartsomhelst.

Men det är klart, ska du åka med grävmaskinen till månen och ta ett varv via pluto så kanske det ska till en longlife med tillsatser och grejjer så att du inte ens kan blanda den med vatten.


Vad skulle utmärka just en blå kylarvätska? Det finns ju blå kylarvätskor med tillsatser av de mest olika slag, som inte går att blanda med varandra.
Om du tar en titt på produktdatabladen som finns att ladda ner för Biltemas kylarvätskor, så ser du att de har gjort det lite väl enkelt för sig och använder samma slags tillsats i alla sina tre kylarvätskor (blå och röd etylenglykolbaserad samt grön propylenglykolbaserad), enda skillnaden är att de blandar i mer av samma tillsats i den röda kylarvätskan än i de andra.
Det finns en OAT-baserad longlifekylarvätska, som bl a kallas Glysantin G33, som används av franska biltillverkare. Den är blå men praktiskt taget identisk med den röda/rosa longlifekylarvätska som tyska biltillverkare använder. Och det blir gråbrun sörja om man skulle råka blanda den med t ex Volvos eller VAG's blå eller blågröna kylarvätska.
Och vilken nasare som helst kan ju blanda blått färgämne i vilken kylarvätska som helst, färgen har ingenting att göra med de kemiska egenskaperna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



stefansmark

#17 » 22:29:08, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men snälla du, jag skrev " en helt vanlig etylenglykol, ingen longlife, inga tillsatser, inga lustiga färger".
Att den glykolen brukar vara blå kan väll ändå inte vara något att bråka om?
I allt jag äger häller jag i likadan glykol och har aldrig haft problem.
Skruvar jag åt någon annan och är osäker på vad som är i systemet har jag en genomskinlig glykol som min leverantör påstår ska gå att blanda med allt. Vad den innehåller har jag faktiskt inte läst.
Mer vetenskap än så gör jag inte av ämnet även om det säkert går att skriva en bok om ämnet.

Nu är det ivartfall färdigdiskuterat för mig.

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

marcusw

#18 » 03:49:31, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
marcusw skrev:OM man häller i etylenglykol och det ÄR propylen i systemet,oavsett färg, tappar man i princip frostskyddet och risken är stor att man får en gråbrun sörja, så var det med min 2,8 tonnare där jag hällde i blå i röd, innan jag fick tappa ur och byta allt.

När vi inte vet = tappa ut allt till miljöstationen. Fyll på med vad som och skriv typen med spritpenna i motorrummet.


Nej och åter nej. Det är inte blandningen av etylen- och propylenglykol som ger gråbrun sörja. Det som ger sörjan är om man blandar olika sorters kylarvätskor med inkompatibla tillsatser, sen kan lika väl båda kylarvätskorna vara baserade på samma sorts glykol (t ex etylenglykol. Det mest klassiska exemplet är om man blandar en kylarvätska med OAT-tillsatser (s k longlifeglykol, som t ex den rosafärgade G12 eller TL774D som VAG har använt i personbilar från 1997 och framåt), med en kylarvätska med äldre sorters tillsatser (t ex den blågröna G11 som VAG använde fram till 1996 års modeller).

Det hör också till saken att den kylarvätska som är fylld från fabrik i många japanska eller amerikanska fordon och maskiner, överhuvdtaget inte går att blanda med någon glykol som säljs på marknaden i Europa. Detta för att de amerikanska och japanska kylarvätskorna är anpassade för de vattenkvaliteter som är vanliga i de länderna (ofta mycket mjukt och kemiskt aggressivt vatten), medan det behövs andra sorters tillsatser för att fungera bra ihop med de vattenkvaliteter vi har i Europa (här är ju hårt vatten som orsakar pannsten och avlagringar mer vanligt).


Mmmmmm :thumme: Om du läser mitt inlägg igen, "innan du försöker rätta en 5åring", så kan du läsa att jag skriver : risken är stor , Jag skriver inte att det måste bli så.

Sen för övrigt, när du skriver saker om vatten i olika världsdelar, och generaliserar... är det något bevisbart du VET eller hittepå av någon anledning ?
I USA finns definitivt alla typer av vatten, från mjukt till hårt, USA är en stor exportör av vattenfilter som gör vatten mjukare. Att mjukt vatten skulle vara "kemiskt aggressivt", som jag förstår ditt inlägg, vad menar du med det ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#19 » 11:34:12, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:I USA finns definitivt alla typer av vatten, från mjukt till hårt, USA är en stor exportör av vattenfilter som gör vatten mjukare. Att mjukt vatten skulle vara "kemiskt aggressivt", som jag förstår ditt inlägg, vad menar du med det ?


Att mjukt vatten saknar buffrande förmåga och en liten mängd fria joner av ena eller andra slaget kan få pH att dra iväg kraftigt åt ena eller andra hållet. Om det dessutom har hög elektrisk ledningsförmåga så kan det bli korrosionsproblem. Jämför med problemen man kan ha inom industrin med olika slags matarvatten till ångpannor.

Visst finns det olika vattenkvaliteter på olika håll i USA, men det mjuka vattnet dominerar i bil- och motorindustrins hemtrakter i nordöstra USA.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sonsonen

#20 » 01:11:35, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det hör också till saken att den kylarvätska som är fylld från fabrik i många japanska eller amerikanska fordon och maskiner, överhuvdtaget inte går att blanda med någon glykol som säljs på marknaden i Europa.

Då är frågan, hur ska jag som konsument veta det?
Byter importören ut glykolen till något som passar tex. Sveriges vatten, eller sker bytet vid första service?
Antagligen ingendera. Alltså är problemet mitt.

Jag begär inget svar, kanske ingen som har full koll, men mystiken kvarstår och tätnar.
Nåja, snart kör väl alla med eldrift och maskinisterna här med antika redskap har löst problemet med lite sunt förnuft.

Jag hade nyligen bråttom för att snabbt komma iväg till färjan i Åbo (15mil) en em. för resa till Stockholm.
Golfens lampa för kylarvätskan tändes plötsligt då jag skulle starta (dumt av mig att inte kolla före). :ohnej:
Första stopp vid närmaste bemannade Shell-mack. Ingen glykol överhuvud taget, däremot massor av godis, läsk o chips.
Nästa stopp vid den betydligt bättre utrustade Motonet där jag sprang in o frågade rött eller grönt?
Vad har du för reg-nummer blev svaret. Därefter plockade killen fram just VAG's speciella glykol, så tur att Shell slutat sälja glykol annars hade det blivit tokigt. :???:
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Iznogoud

#21 » 10:27:23, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som konsument är du lurad oavsett om det gäller Glykol eller skruvskallar, tillverkarna gör allt de kan för att driva in kunderna till verkstad.
Se bara på serviceboken som idag är helig för de flesta bilköpare trots att den inte säger ett skvatt om bilens skick, endast att den "servats".

Men i ditt fall nu efter vägen så hade vanligt vatten löst det akuta problemet, sänkt frysskyddet lite ja, men inte helt och hållet om det toppats upp med vanligt vatten.

Sedan, oavsett fordon, tappa ur, skölj och byt till en Glykol du vet vad för sort det är och märk upp i motorrum eller helst i service/instruktionsbok som är mer skyddad än motorrummet. Lappar där tenderar att suddas ut med tiden.
Glykol är en förbrukningsvara och ska bytas med 2-5års mellanrum om man ska följa rekomendationerna, något som oftast glöms bort/struntas i vid egenservice.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

sonsonen

#22 » 13:22:51, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud: Jo, jag håller med.

Jag trodde i hastigheten att jag hade en läcka och hade som sagt bråttom iväg/tänkte på annat.
Vanligtvis har jag äldre bilar och kontroll, men inte den här gången. Dessutom fick jag blanda med vatten ändå (50-50).

Nej, byta glykolblandning har jag bara gjort vid kylarbyte och större läckage då vatten varit bästa tillfälliga lösningen som du säger.
Nu har jag en stor dunk VAG-glykol i reserv ;-)
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Göran Wall

#23 » 22:49:49, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför allt tal om olika vattenkvaliteter? Jag blandar 50% blå etylenglykol med destilerat vatten, det är helt utan tillsatser och det är detsamma i hela världen!

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

Mattias Petterson

#24 » 23:33:50, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Wall skrev:Varför allt tal om olika vattenkvaliteter? Jag blandar 50% blå etylenglykol med destilerat vatten, det är helt utan tillsatser och det är detsamma i hela världen!

Du år nog en av få som använder destillerat vatten, jag är övertygad om att 99.9% av alla använder vanligt kranvatten ...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#25 » 23:36:36, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och, som tidigare sagt, färgen på en kylarvätska har inte alls mycket att göra med vad det är för tillsatser iblandade i glykolen. Det finns blåfärgade kylarvätskor som inte alls går bra att blanda med varandra. Det är bättre att helt och hållet strunta i färgen, och istället lita till det finstilta på etiketten eller i tillverkarens produktdatablad.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#26 » 09:17:29, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
Göran Wall skrev:Varför allt tal om olika vattenkvaliteter? Jag blandar 50% blå etylenglykol med destilerat vatten, det är helt utan tillsatser och det är detsamma i hela världen!

Du år nog en av få som använder destillerat vatten, jag är övertygad om att 99.9% av alla använder vanligt kranvatten ...
Vad han sa... :shake_hands:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

sonsonen

#27 » 14:56:19, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Du år nog en av få som använder destillerat vatten, jag är övertygad om att 99.9% av alla använder vanligt kranvatten ...

Allt vatten är väl destilerat rätt många gånger. Jag brukar skämtsamt berätta för barnen då dom petar med något i maten med "fel färg"; jamen du dricker ju dinousariekiss.

Men visst, även jag använder det vatten som finns närmast. I ungdomen använde jag destilerat vatten på flaska till bilbatteriet.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mimeck och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se