Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Vilken slang till bromsvätska?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

westwood (trådstartaren)

#1 » 21:53:57, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svängbromsen på min grävmaskin slutade fungera häromsistens. Hittade att slangen till bromsvätskebehållaren gått av och blivit för kort. Provade först att kapa en bit och skarva på ett kopparrör men slangen är för dålig och spricker hela tiden.
Vad ska man ha för slang 8mm invändigt?
Vanlig bränsleslang håller inte utan svettas genom och ger utfällningar. Den behöver vara ca 3m lång.
Pratade med hydroscand men de visste inte vilken slang det skulle vara när den ska va så stor och sitta med klammer och inte med pressnippel.
westwood
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:28, 10-03-2016
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: SAME TRIDENT 130
David Brown 34D
Nuffield 1060
Mf50R (såld)
Agria 4800
Case VA
Allis chalmers B
Bm Terrier
Volvo T-21, T22, T24
Grålle x2
O&K MH5S
Kockum KL-520
Kockum KL-820
Kockum KS-836B
Kockum KL-411B



Bengt Erik Eriksson

#2 » 21:57:33, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta efter slang i EPDM gummi. Nitril löses up av vanlig bromsvätska. Läste på om detta just igår vad gäller o-ringar til en bromsdetalj.

Denhär listan kan vara kul att ha till hands.https://cdn.starwebserver.se/shop ... 1584513017
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#3 » 22:18:44, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dock på att slangen inte bara ska tåla mediet på insidan av den, utan också miljön utanför. EPDM tål inte allmän motorrumsmiljö med olja, bränsle, solljus mm särskilt bra. Håll utkik efter en slang som har EPDM innanför armeringen och t ex nitrilgummi (NBR) utanför. Slangar som är avsedda för kylarvätska (glykolblandat vatten) i fordon, har ofta den kombinationen av material.

BEE's länk fungerade inte pga saknat mellanslag före, i rättat utförande ser den ut så här. https://cdn.starwebserver.se/shops/kull ... 1584513017
En annan liknande tabell: http://www.jeab.se/Filer/Kemikalietabell.pdf , de flesta slang- och industrigummileverantörer har lagt upp liknande tabeller på nätet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#4 » 23:15:04, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En akut lösning är väl någon bromsluftningsslang från BT, den där genomskinliga slangen som man ska se luftbubblor i,

Fordonsindustrin använder en eftermarknadsmodell av slang med strumpa för att skydda utsidan nödtorftigt eftersom slangen är skapligt värdelös från att skydda sei mot omgivningen.

Dvs, trä på en skyddsslang på den så är problemet löst.

De flesta maskiner från andra halvan sjuttiotalet har separat behållare för bromsvätska, du kan prova med swecon eller någon närliggande traktorhandlare med reservdelar som har en person bakom disken som du kan prata med.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#5 » 07:35:47, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Genomskinlig Pvc slsng som jobbat med bromsvätska ett tag brukar bete sig som rör efter ett tag. De blir stenhårda.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#6 » 07:44:04, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, som akutlösning är det bättre än gummibitar i huvudcylindern.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johaniskogen

#7 » 08:16:14, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du är inne på rätt väg när du pratar om bromsrör.. jag hade valt rör den längre sträckan för att docka ihop apparaterna i var ända valt en kort stump av rätt typ av slang
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

westwood (trådstartaren)

#8 » 08:44:06, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en 5m rulle med 8mm bromsrör men började brottas lite med det men gav upp rätt omgående. Behållaren sitter bak vid vikten och slangen går ihop med alla andra kilometer med slangar och kablar under maskinen fram till huvudcylindern som sitter fram under pedalen.
Mercedes har ju sån slang på sina unimog men den verkar bara vara 7mm (och tydligen säljs inte sånt på daglig basis utan måste beställas :mrgreen: ) men ska ringa till hydroscand imorgon och höra om de kan frambringa epdm slang.

Den sitter ju inte varken i motorrummet eller utsätts för uv ljus så ytterhöljet borde ju inte spela så stor roll??
westwood
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:28, 10-03-2016
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: SAME TRIDENT 130
David Brown 34D
Nuffield 1060
Mf50R (såld)
Agria 4800
Case VA
Allis chalmers B
Bm Terrier
Volvo T-21, T22, T24
Grålle x2
O&K MH5S
Kockum KL-520
Kockum KL-820
Kockum KS-836B
Kockum KL-411B

torbjorn_forsman

#9 » 10:07:40, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slang mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern hittar man (i personbilsvärlden) även på t ex Lada Niva och en del äldre Fiat. Tror det är 8 mm som används där. Det är också vanligt med slang till kopplingshuvudcylindern (Mercedes, Peugeot 505 m fl).

Jag skulle nog tro att en 8 mm slang avsedd för kylsystem (s k bilvärmeslang, som det brukar heta hos tillbehörsfirmorna) fungerar i detta fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se