Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

ECR88 som inte startar

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

rahkko (trådstartaren)

#1 » 16:10:31, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har problem med en ECR88 -08 som inte startar. Den startade tidigare i vår, men när jag larvade en längre sträcka började den blöddra och dog. I den vevan upptäckte jag att motorblocket också var väldigt varmt, men det syntes inget på temp.mätaren i hytten. Kylarvätska fanns det även gott om i behållaren. Har noterat tidigare att motorn blir väldigt varm efter körningar och den har även stannat tidigare då jag larvat eller lyft för tungt, för långt ut (känns som att tidigare ägare har justerat hydraulpumpen). Men då har jag alltid fått igång den direkt efter.

Sedan i våras har jag dock inte fått igång den, startmotorn drar och när jag lossar på ledningen vid insprutningspumpen kommer det diesel.
När jag drar på startmotorn kommer det endast vit/ljusgrå rök och det luktar inte som dieselavgaser, endast en gång har jag fått maskinen att hosta till en kort stund.
Det jag även noterar nu är att startmotorn snurrar rätt sakta, men jag tror den alltid gjort så fram till att den snurrat igång.
Glödstiften börjar väl också vara rätt dåliga, då jag får vänta ca 0,5-1 min tills de är varma.

Vad tror ni som kan att man ska börja med att undersöka? Är det spridarna som behöver rengöring? Eller är det insprutningspumpen som strular och inte skickar tillräckligt med soppa?
Eller kan toppackningen tagit skada och att jag har för dålig komp? Bränslepumpen tickar på när jag vrider på nyckeln, så den har jag uteslutit, men kan det fortfarande vara fel på den?

Tyvärr är jag själv inte speciellt kunnig, men jag lär mig eftersom. Har bytt ut startmotorn tidigare och nu även förfilter, bränslefilter och luftfilter. Batteriet är ca 2 år gammalt.
Har försökt få tag i en duktig mekaniker i Luleå, men det verkar som att varenda en har fullt upp och inte vill ta på sig ett "litet" jobb åt en privatperson.

/Magnus
rahkko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:35, 11-01-2021
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Avant 225



dc_lindberg

#2 » 07:34:06, 31-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått?
Du har PM.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se